Gå til innhold

Dere med au pair...hvordan fungerer ordningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vurderer å skaffe en au pair selv og skulle gjerne visst deres erfaringer med au pairen. Hvilke arbeidsoppgaver har henne? Hvor mye betaler dere henne? Gjør hun mye husarbeid?

Skrevet

Du kan sjekke på udi sine hjemmesider.

Her er vår erfaring og ordning, vi har hatt en rekke au pairer.

Hun jobber ca 30 t i uken. Hoveoppgaver:

- Hente og bringe barn til barnehage

- Hjelpe til i morgenrushet og ha barna til vi kommer hjem fra jobb.

- Rydde huset, pluss kjøre bort papirsøpla

- Klesvask for alle

- Barnevakt ved behov

I tillegg hender det hun gjøre ekstrating, f.eks vasker inni kjøleskapet, bilen innvendig, rydder inni barnas klesskap osv. Hun gjør en del ting på eget inititaiv som vi egentlig ikke har sagt hun trenge rå gjøre-

Hun får:

4500,.- mnd

Gratis kost og losji

Eget rom med internett/PC og TV, og bad.

Betalt norskkurs

Vi betaler reisen til og fra Norge.

Vi betaler også ekstrakostnader hvis hun f.eks må til lege, tannlege osv, for det blir relativ dyrt for en med såpass liten inntekt.

Vi spiser ofte middag sammen men ikke alltid (hvis hun skal noe annet). Ellers har hun egne venner og aktiviteter på kveld og helg og er da ikke med oss.

Vi har veldig gode erfaringer med au pair, selv om vi har vært litt misfornøyd med et par av dem.

Skrevet

Takk for svaret! Dere betaler henne 4500 kr, er det ikke vanlig å betale 4000 kr/mnd?

Jeg tenker hverdagen blir enklere hvis vi kunne fått slik hjelp av en au pair som du skriver. men forresten, med full barnehageplass og au pair, synes ikke dere det blir litt dyrt??

Skrevet

Jo, det er 4000 som er minimum, men vi betaler litt ekstra fordi hun vi har nå er så utrolig grei og flink, og alltid gjør litt ekstra.

Det er dyrt såklart, men vi ser altså at vi har råd til det.

Hvis man finner en som er grei er det faktisk hyggelig med et menneske til i huset (særlig hos oss der mannen reiser mye i jobb), og det er ufattelig så mye den ekstra hjelpen betyr av lettelse i hverdagen. Bare det å slippe å storme i panikk fra jobb om ettermiddagen for å rekke barnehage, handle i lunsjen, aldri kunne gå ut og gjøre ting sammen, og å slippe berget med klesvask.

Nå kan jeg konsentrere meg om barna den tiden jeg er hjemme. Mens hun da jobber noen få timer morgen og kveld, litt barnepass i snitt 1 gang annenhver uke (seov om vi har avtale om ukentlig pass), og ellers kan nyte byen, naturen, venninner, lære seg norsk, osv.

Jeg ser dette som en vinn-vinnsituasjon.

Skrevet

Hvilke land kan man velge aupair fra? Hvor lenge av gangen? Hvor må man søke?

Skrevet

ikke for å mase men synes du gir så utfyllende og gode svar at vi nesten har bestemt oss for å prøve:-) bare en liten ting til...jeg leser fra reglene at man skal betale skatt for de 4000 kr er brutto per mnd. Hvordan gjør dere det?? Betaler dere skatt? I så fall er 4500 kr det au pairen får i netto utbetalt?

Hvordan beregner man skatten for au pairen?

Skrevet

Når au pairen kommer må hun melde fra til ligningsmyndighetene, og søke om skattekort, som alle andre. der står det hvor mye hun skal trekkes i skatt.

Men hvis hun kommer f.eks i augist i år og blir til august neste år kommer den inntekten hun får i 2009 og i 20010 hver for seg til å bli lavere enn fribeløpsgrensen, så da trenger hun ikke betale skatt.

Hvis hun skal betale kan dere enten trekke henne det månedlige beløpet, eller gjøre det i en engang og betale inn på slutten av året. dere får giro fra skattemyndighetene. Vi trakk ikke hun vi har nå, men betalte det av våre penger (fordi vi er så ubegripelig fornøyde med henne).

Vi har hatt au pair fra mange ulike land, og man kan kun ha en om gangen. De vi har vært mest fornøyd med er de fra Baltikum (Estand) og de fra Asia (Thailand), men alt sånt er jo personavhengig.

Vi har brukt www.greataupair.com, det er det beste stedet synes jeg. Vi har også brukt Atlantis, men da betaler du altså tusenvis av kroner for ingenting. De gir i virkeligheten ingen ekstra sikkerhet hverken for dere eller au pairen (den "sikkerheten" at de hjelper dere med nye au pair, og au pairen med ny familie hvis det viser seg ikke å fungere, gjelder nemlig bare i 6 uker etter at hun begynner. Og det tar ofte mer enn 6 uker for å innse at man ikke liker seg et sted, eller at man ikke er fornøyd med en au pair).

Pass på at dere er veldig klare på at hun er kjent med hva slags jobb dere ønsker hun skal gjøre før hun signerer kontrakten, og at hun synes det virker OK. Ikke gi inntrykk av at det er en eklere jobb enn det faktisk er, heller motsatt.

Skrevet

Jeg begynner å bli overbevist om aupairen, vi har grusomme vintrer pga tre astmabarn, så det kunne ha vært godt å ha en til her hjemme til å hjelpe oss! Men hva slags krav skal huset ha? Skal de ha eget soverom? Vi har forsåvidt et soverom ekstra, men vi bruker det som lekerom, og det er ganske godt å ha alle lekene på ett rom....

Skrevet

SELVFØLGELIG skal de ha eget soverom! Ungene skal ha lekerom, mens hun må sove på sofaen? hah

Skrevet

Nei, mente det ikke slik, lurte på om hun kunne ta over f.eks babyrommet uten at jg må pusse det opp igjen... altså ha et soverom med litt babyfashion på veggen... Og vi ha babyen hos oss..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...