Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 Først er jeg pålagt å rive eternitt til stor glede for naboene, så når jeg først starter så skal de faen gjøre seg vanskelig med litt støv fra riving. Nå har jeg bestemt meg for å la eternintten ligge på verandaen i hele sommer bare for den jævla fitta. Måtte bare lufte dagens ugge.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 Hvem rev eternitten? Ikke lov å gjøre det selv.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 Dersom det er asbest i disse platene skal de fjernes av folk med spesialkompetanse på dette. Asbest fører til bla. lungekreft, så da tviler jeg på at du lar dette ligge ute ubeskyttet for din egen helses skyld. Så er det vel også spesialavfall om jeg ikke husker helt feil...
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #4 Skrevet 24. mai 2009 SELVFØLGELIG RIVER JEG DET SELV. kOSTER JO FAEN ET HALVT STATSBUDSJETT Å FÅ LEID INN ET FIRMA FOR Å TA DRITTEN. hi som glemte capslock og ikke gidda å skrive på nytt.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #5 Skrevet 24. mai 2009 Jo, du har lov til å gjøre det selv på egen eiendom, om du har satt deg inn i vernereglene. Har du ikke det, må du selv ta konsekvensen av "gjør-det-selv"-innsatsen. At man sprer asbeststøv pga manglende tildekking av rivingsområdet er meget alvorlig. Du kan risikere anmeldelse for mindre enn dette, HI! Så her er det bare å "kjøpe seg fred" med naboen - og håpe du slipper verre konsekvenser!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #6 Skrevet 24. mai 2009 Hm, noen tror visst det bare er en gjeng husmødre som ikke vet noen verdens ting her inne. Noen husmødre har faktisk peiling, HI ;-p
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #7 Skrevet 24. mai 2009 http://www.klikk.no/bolig/hus/article218280.ece Om du fjerner dem selv, skal du iallefall få problemer når det skal kastes forsvarlig! Men lykke til.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #8 Skrevet 24. mai 2009 Husker når mamma og forloveden hennes tok ned eternitten på huset. Hahaha! De tok hammeren og hamra løs, og slo ned alle eternittplatene så det smalt ned på bakken (dette er en god del år siden!) Huset ble så panelert. De har ikke fått kreft enda... http://www.viivilla.no/eternittplater-hva-kan-gjores.aspx Tror jeg hadde malt huset, jeg.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #9 Skrevet 24. mai 2009 Jeg bryr meg lite om at ingen tar i mot dette såkalte spesialavfallet. Jeg dumper det bare i sjøen. Skal staten være vanskelig med meg så skal jeg være vanskelig tilbake.. Hi.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #10 Skrevet 24. mai 2009 Du kan ikke dumpe det rett i drikkevannet, da? Sånn med det samme du holder på.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #11 Skrevet 24. mai 2009 er vel samme det. Her jeg bor renner faaktisk vannet i gamle asbestrør. Jeg du,per bare dritten en sen kveld i sjøen heller. Hi.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #12 Skrevet 24. mai 2009 Klar for krav om millionerstatning, forstår jeg. Du kan regne med krav om både sanering av egen tomt og det som mer er slik du opptrer. Og kravet sitter på deg som eier av huset selv om du overdrar det til ny eier. Som huseier må du også regne med at du vil få krav om å levere dokumentasjon for både hvem som har utført arbeidet (som sagt er det lov å utføre det selv på egen eiendom) og for at det er levert til forsvarlig destruksjon før den som har gitt pålegg om fjerning godkjenner pålegget som utført. Kan du ikke det, har du gjort det HELT store. Da skal du regne med at tomta blir endevendt av det offentlige - for DIN regning. Med pant i eiendommen om den ikke blir betalt!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #13 Skrevet 24. mai 2009 tjaa bevisbyrden ligger på de som hevder at det var eternittplater. Jeg benekter alt og kan dokumentere at det var malte finerplater som jeg så klart har brent opp i ovnen. Lykke til med å de såkalte milliongreiene dine. De som bodde her før er døde, så mulig en eller annen fjott vil grave opp lika for å spørre om det er sant det jeg sier. Hi.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #14 Skrevet 24. mai 2009 Barnslig svar. Ingen sak å bevise at det var eternittplater om du fjernet dem selv.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #15 Skrevet 24. mai 2009 Er redd naboen din vil være av en annen oppfatning, særlig slik du farer frem. Dessuten er det "eternitten" eller "kledningen" du er pålagt å fjerne? Er det kledningen og kommunen ikke er klar over at den er av eternitt, står du sterkere, det er jeg enig i. Men jeg antar jo at eternittkledningen enten har stått på huset som nytt eller er gitt tillatelse til å sette opp av kommunen. Da må du regne med at det også er registrert hos kommunen. Et lite spor av eternitten samlet opp av naboen vil være nok til at du ligger dårlig an. Det vil være et INDISIUM tilstrekkelig stort til at "bevisbyrden" sannsynligvis vil bli snudd, slik at du må sannsynliggjøre at denne IKKE stammer fra kledningen. Dessuten: Heller ikke malt finer tillates i dag brent andre steder enn i et lukket forbrenningsanlegg! Det er den som er eier PÅ FJERNINGSTIDSPUNKTET som vil være ansvaret. Ansvarlig vil du også være i forhold til neste eier dersom du har holdt opplysningene tilbake,og han/hun finner ut av dem, f eks ved en samtale med en nabo.... Men for all del: Det er ikke meg skal overbevise! Jeg prøver bare å skissere tilstanden...
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #16 Skrevet 24. mai 2009 Det er faktisk RIVINGSANSVARLIG (i dette tilfellet deg) som har plikt til å dokumentere hvilke materialer det revne besto i, med "vareprøver". Mangler dette og det er sannsynlig (stikkord: byggetid, bilder, naboer, notater i kommunens arkiv) at det KAN HA vært asbest inni bildet. blir det "trivelig" for rivingsansvarlig. BEGYNNELSEN på undersøkelsene er da å kontakte andre som har sett rivingsarbeidet (stikkord: Nabo) med forespørsel.... Rivingsmaterialer, alle typer, skal dessuten leveres til godkjent deponi for REGISTRERING og PASSENDE DESTRUKSJON. Det er ikke tillatt med "selvdestruksjon" uten at det er gitt spesifikk tillatelse!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #17 Skrevet 25. mai 2009 Vel jeg håper dette er tull, for aest er fryktelig farlig. Og kan være dødlig ved at du puster inn støvet. Da snakker jeg ikke om at man kan få kreft senere men at man blir syk og dør i løpet av veldig kort tid. Svogern min gikk på kurs for å lære hvordan man gjør slike jobber (han jobber i byggebransjen) Og der hadde de en lærer som mistet barnet sitt fordi han hadde hatt asbeststøv i håret etter en jobb og hun dro hendene gjennom håret hans og fikk i seg en god del støv. Så det er mye farligere en man tror. og nettopp derfor skal det gjøres av fagfolk eller du må ta et kurs for å lære.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #18 Skrevet 25. mai 2009 Himmel og hav.. At folk gidder å skrive lange avhandliger til HI.. Dette er jo reinspikka løgn fra ende til annen..
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #19 Skrevet 25. mai 2009 For et språk..... minner meg om en tidligere bruker her inne som det bare veltet gjørme ut av.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #20 Skrevet 25. mai 2009 Tja, det skal så mange slags folk til for å lage en HEL verden! Kanskje har 08:59 rett, men er slett ikke sikker. Det er mye rart å finne i menneskeham!
Sunshine med småtroll:) Skrevet 25. mai 2009 #21 Skrevet 25. mai 2009 pappa rev no sånt for kanskje 30-40år siden og han er nå død av kreft. Fikk påvist at de fant asbestflak inni han på røntgen før han døde og det foregår enda en erstatningssak 2 år etter hans død (rev plater gjennom jobb). Fikk påvisst kreft 4 mnd før han døde men hadde nok hadd sykdommen maks 4-5 år før han visste noe. Broren hans var med å reiv de samme platene og han døde av samme sykdom for 1 år siden. Just saying..Det tok LANG tid før det utartet seg til kreft som dere ser. Men nå vet jeg ikke hvilke plater de reiv da. og på 60tallet så var de ikke så nøye med beskyttelse
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #22 Skrevet 25. mai 2009 Ja, det er også en del bilverksteder som nå har erstatningssaker på gang fordi mekanikerne her nå får kreft etter at de ble utsatt for asbest (bremsestøv) for 30-40 år siden (helt til for ca 20 år siden var det regelen, ikke unntaket at bremser inneholdt asbest). Arbeidet ble utført i samsvar med alle regler som gjaldt da, men fritar likevel ikke verkstedet for ansvar i dag!
Sunshine med småtroll:) Skrevet 25. mai 2009 #23 Skrevet 25. mai 2009 Ja. Nogenlunde samme her. Pappa jobba på båt og det selskapet fins ikke lenger i dag, men det har gått igjennom så mamma har fått utbetalt penger gjennom NAV og hun skal få en sum gjennom et forsikringsselskap.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #24 Skrevet 25. mai 2009 Leser det du skriver og konstater at du allerede er asbestskadet pga av språkbruken din. Bare la det ligge, for mere skadet kan du ikke bli.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #25 Skrevet 25. mai 2009 Kan neppe være asbestskade. Asbest ødelegger lungene. Her er det tydeligvis hjernen som er ødelagt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå