Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #1 Del Skrevet 24. mai 2009 hei på deg jeg leste på en annet innlegg om at du må tilbake etter feil(kanskje) med kromoson 21.. jeg vil gjerne fortelle litt om min opplevelse etter fostervannsprøve.. etter 4 dager fikk vi beskjed pr tlf at de ikke hadde funnet feil på hurtigtesten (13 18 21) og vi var letta og glad for det.. vi skulle høre fra dem ca etter 3 uker for vidre svar på de andre kromosonene.... tiden gikk og gikk, og vi hørte ikke en lyd fra de,så vi bestemte oss for og ringe etter 4 uker.. fikk da svar at labb resultatene ikke var klare,og vi sikkert ikke hadde noe og bekymre oss for... det gikk yttligere 3 dager,så ringte de og sa vi måtte komme ned på sykehuset fortest mulig dagen etter for kromoson 17 var ikke normalt !!! vi var sjokkert og veeeeeldig lei oss,hva var nå kromoson 17 for noe,hvilken kosekvens hadde dette for barnet,mange tanker og myyyyye tårer den kvelden..... neste dag dro vi ned til samtale med overlege,hun kunne ikke fortelle oss så mye borsett fra at det nederste leddet på kromosonet ikke var der det skulle,men festet seg en annen plass,vi måtte ta kromoson test av meg og mannen min og var vi heldige fikk vi svar etter 1 uke max 2.... jeg var da 20 uker og tanken på at det var noe alvorlig var veldig skummelt,jeg hadde jo kjent spark og begynt og venne meg til tanken og bli mor... vi ringte og masa etter 1 uke,fikk da svar at vi måtte vente da de var usikker på kromoson analysen.. først etter nesten 2 uker,fikk vi beskjed at kromoson 17 på barnet var helt indentisk med mitt,jeg hadde også "feil" på kromoson 17,nederste del hadde knekt og snudd seg og satt på feil plass... det var underlig syntes de men siden jeg var frisk og helt normal så kunne dette være arvelig(fra foreldre/tidligere slekt) eller så hadde mitt kromoson bestemt seg for og være litt "anderledes"... jeg synes forsatt det er litt skummet,tenk hvis det gikk bra med meg mens barnet kanskje har tatt skade av denne "kromosonendringen" må bare satse på at ungen er like frisk og rask som meg.. jeg håper at de kan finne ut det samme med deg og at du også kan bære på et "kromoson utenom det vanlige" at det bare er en defekt,hvis du skjønner hva jeg mener... håper inderlig at de kan gi deg et godt svar uansett hvordan ting skulle bli,denne ventetiden er et rent helvete... mange tanker til deg klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140154710-til-deg-tidemann/
Tidemann Skrevet 24. mai 2009 #2 Del Skrevet 24. mai 2009 Tusen takk for et supert innlegg. vi har snakket en del om dette her med hvem som bærer hva osv. vi håper jo at en av oss også har noe "rart" på kromosom 21 for som sagt vi er friske osv... men det var jo flere ting som ikke var bra med babyen. har dere fått babyen deres??vil gjerne høre mer fra deg!! Godt å høre at "det går ann" å ha rare kromosomer uten at det behøver å ha noe å si... blir glad i lillegutt uansett hvordan han måtte se ut eller hva han måtte feile. men blir fryktelig vondt å måtte få et barn som vi kanskje ikke kan gi noe..uff,nei,vil helst slippe å tenke sånn... kjenner jo hvor "hyper" han er i magen og det føles så normalt alt,veldig vanskelig for meg å tro at det ernoe galt med han,men må joo innse alvorligheten når vi har fått disse beskjedene så klart... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140154710-til-deg-tidemann/#findComment-140154783
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #3 Del Skrevet 24. mai 2009 hei nei jeg er bare 22 uker,så vi må nok pent vente litt til før babyn kommer. vi dro til danmark på en spesial klinikk uke 12+3 for og sjekke nakkefold.. vi ble enderlig gravid etter 5 år og 12 prøverørsbehandlinger.. jeg har liksom tenkt litt på det i ettertid,at det kanskje er en grunn til at vi har prøvd såååååå lenge uten en positiv test.. vi ble faktisk gravid på det siste forsøket,jeg hadde bestemt meg for at surrogat var den eneste mulighet for oss,da jeg trodde at det var noe galt med livmora mi.... de sa jo hver gang at eggene var perfekte,og det måtte være andre faktorer som spilte inn.... nå lurer jeg faktisk på at kanskje denne kromoson 17 har gjort sjansene våre mindre ?? !!! nakkefolden vår var på 3mm,de så ikke nesebein,men ungen var fryktlig aktiv sååå doktoren var ikke helt sikker om det var der... hun var veldig bekymret og ville vi skulle ta duotest, svaret var veeeldig dårlig ble anbefalt fostervannsprøve selvom jeg var "ung"... i tanken på at så få tar fostervannsprøve tror jeg det er maaaange med "rare kromosoner" noen får syndromer andre kanskje litt slow i begynnelsen av livet osv osv.. jeg har ikke tatt skade av denne kromosonfeilen, kanskje borsett fra at jeg måtte kjempe for og bli gravid.. siden ungen min har samme "rare" kromoson så kan det jo hende at hun kommer til og slite med og få barn ??? hvem vet jeg leste at de fant noen feil på barnet deres,men som du sier og være litt anderledes er ikke verdens under gang,men en tøff beskjed er det og få.. håper de finner ut mere på ultralyden slik at dere får flere svar,det er sååå slitsomt og ikke vite.. jeg håpet jeg skal få en exstra ultralyd,men de var veldig klare i talen sin "nå må du slappe av" og ta vare på kroppen din...la hodet ditt få tenke på noe annet, tenk på at du er frisk og har samme feil som barnet.. lett for de og si :0) jeg må nok nøye meg med privat ul 3d,uke 25 hvis alt går bra da.. håper at du for mest mulig informasjon neste ul,jeg tenker på dere --klem, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140154710-til-deg-tidemann/#findComment-140155003
Tidemann Skrevet 25. mai 2009 #4 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg var også på ultralyd i uke tolv,da ble ingenting oppdaget...sukk... men det er ikke sikkert det hadde betydd noe uansett...kanskje like greit at jeg fikk nyte svangerskapet så lenge det varte? Jeg skal holde deg oppdatert,du må gjøre det samme!!! Lykke til,til dere også!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140154710-til-deg-tidemann/#findComment-140156304
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå