Gå til innhold

Hva er vanlig når det gjelder overtakelsesdato ved boligkjøp ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid er "vanlig" å vente på overtakelse når du kjøper en ny bolig ?

Skrevet

Ingenting er "vanlig", det kan være alt fra noen få dager til et år fram i tid. Dette kommer an på både kjøpers og selgers behov, og er et forhandlingsspørsmål partene imellom når det ikke er tatt forbehold om en dato i prospekt eller bud.

Vil nok tro at du kan gå fra budet om selger ikke aksepteren en overtakelsesdato kortere enn 3-4 måneder, men det er de konkrete forholdene hos selger og kjøper som avgjør. Likeledes kan du nok nekte overtagelse på mindre enn 1-2 ukers varsel om du har en SAKLIG grunn for det.

Klarer dere ikke å bli enig om en fornuftig overtagelsesdato,kan sannsynligvis begge parter kreve avtalen opphevet pga "bristende forutsetninger": Lider selger da tap, må du erstatte dette dersom du har avvist en overtagelsesdato foreslått av selger som ligger innenfor "normal ramme", som jeg vil anta er mellom 1-2 uker og 3-4 måneder, om du ikke hadde en SAKLIG grunn for avvisningen. Kravet til saklighet vil her være strengt. .

Skrevet

Er jeg som skal selge,men har ikke fått ny bolig og er usikker på hva som blir fornuftig overtakelsesdato.

Skrevet

3mnd etter signert kontrakt fikk vi høre var vanlig, men vi fikk overta det litt før..

Skrevet

Vi strakk det i 5 mnd, og det var uvanlig lenge, men det passet for kjøper da. 2-3 mnd er vel vanlig.

Skrevet

Vi har solgt et par hus, og da har det vært 3 mnd fra kontraktskriving.

Vet at noen har hatt spesielle avtaler.

Jeg vet om noen som bygget, som hadde i avtalen at de fikk overta huset når det huset de bygde var ferdig... Og som vanlig så ble jo ikke det den dagen som var fastsatt... og de som ventet på huset måtte leie en mnd lenger der de bodde da. Heldigvis for de gikk det greit, men det er ikke alle steder utleier hadde kunne sagt at det går helt fint!!

Så jeg lurte litt på hvordan det ville gått hvis de ikke kunne fått bodd der en mnd til.

Skrevet

Når vi kjøpte hus sto det i kontrakten med forbehold for selger. Hun hadde kjøpt seg nybygg som kunne bli forsinket.. Og det ble det!

Vi ventet i 8 mnd! Og da var jeg lei!

Men dette forbeholdet sto så merkelig skrevet, så det ble en liten diskusjon om vi skulle få dekket ventetiden. (lagerleie etc..)

Det ble til at vi møttes på midten. Sleip megler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...