Gå til innhold

Hva søren vasker dere parkett og laminat med for å unngå skjolder og striper når det tørker??!

Anbefalte innlegg

Jeg bruker den blå Jif - moppen, tror da den er til vanlige gulv. Føler ikke at det blir rent, (moppen føles "stiv") og når det tørker er det tydelige spor etter moppen (striper)

Vrir opp moppen godt før bruk, og bruker bare vanlig grønnsåpe. Moppen er nyvasket, og gulvene er ellers ikke spes skitne. Hva søren??!

Fortsetter under...

Grønnsåpe er vel værre enn værst når det gjelder å legge seg som en hinne på gulvet. Etter at jeg begynte å vaske med bare kaldt vann (og mopp av merket Enjo) har jeg aldri skjolder lengre.

Ja grønnsåpe legger liksom en film på gulvet. Lukter godt, da men :-) Prøv med ørlitt zalo eller en annen type gulvvask - ajax eller noe - og så salmiakk hvis du vil ha det helt blankt. Ikke for mye salmiakk, 1 dl holder vel, lukter så sterkt. Funker her, og jeg har poteavtrykk over hele gulvet :-)

Gul Ajax =o) Liker den lukten, da lukter det rent... Kan ikke si jeg noen gang har hatt problemer med at det blir skjoldete... Og jeg er pirkete altså, ser over fra alle vinkler om det har blitt rent etterpå (ja, jeg har støv på hjernen) ;o)

Bruker microfibermopp forresten, en hvit en, tror den er fra jif(?)... Den er litt tyngre å vaske med, for den "suger" seg fast til gulvet, men det blir jo veldig rent og fint da. Til og med flisene på badet blir rene med den =o)

Annonse

Tror det kommer litt ann på hvor mye grønnsåpe du har i vaskevannet, det skal jo ikke så mye til før vannet blir "fettete" og du får hvite skjolder når det tørker. Eneste jeg bruker gronnsåpe til er å vaske treverk (vinduskarmer, stoler ol, som ikke er lakkert eller behandlet noe særlig), det tar gulfargen som blir i treverket og det blir lyst og rent igjen. Til gulv (laminat og parkett) vil jeg som sagt anbefale ajax =o)

Grønnsåpe er døden for laminat, da kan du slite lenge for å få det bort. Litt bedre på parkett, men ville ikke brukt det selv.

Vasker laminat med bare vann, litt zalo, jif engangskluter eller hårdglans fra pledge.

Jeg trodde greia med mikrofibermopper var at såpe var overflødig, jeg?

Jeg bruker mikrofibermopp fra Act som bare er vridd veldig godt opp i lunkent vann. Er det flekker som er vanskelige å få bort så bare sprayer jeg på litt ekstra vann, og vakser det vekk. Jeg har aldri fått striper på parketten.

har eikeparkett, bruker såpevann av grønnsåpe+salmiakk. har jiff mikrofibermopp. innimellom skurer jeg med skurekosten og sterkt såpe vann og ettervasker med moppen og kunn rent vann...

Er du sikker på at det er parkett du har? Skurekost, grønnsåpe, salmiakk og vann hører jo dårlig sammen med parkett da, den skal jo ha så lite fuktighet på seg som mulig fordi treet er limt og lakket.

http://www.aftenposten.no/bolig/article947040.ece

Jeg bruker Pledge Parkett og Laminatrent

Grønnsåpe bør ikke brukes da det gjør laminaten matt og tltrekekr seg støv.

Nylonvask skal være anbefalt også.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...