Gå til innhold

Arghh, det er en katt som "terroriserer" nabolaget. Kan man forlange at den blir avlivet?

Anbefalte innlegg

En av naboene har en katt som vandrer mye rundt i nabolaget og som alltid søker mot ungene som er ute og leker. I det siste har flere klaget på at den har klort og bitt ungene deres og i dag fikk gutten min et skikkelig kloremerke i ansiktet. Når katta hele tiden søker mot ungene blir de selvsagt ivrig og vil leke/kose med katta, men så snart noen nærmer seg så kommer klørne ut. Mannen min ble rasede når sønnen vår ble klort for det var et skikkelig kloremerke som kanskje kommer til å lage arr. Mange av naboene har klaget på katta til eierne men de bryr seg overhodet ikke hva folk sier. Jeg synes katta er farlig for ungene og vil ikke ha den her mer. Har man noen muligheter for å få den fjernet eller må man bare tåle dette?

Jeg elsker katter til vanlig men denne katten er slu altså..

Fortsetter under...

Nei, dette må du tåle. Du har full rett til å "tukte" katten (ganske hardhendt) når den er på felles eiendom, så lenge det ikke går over i sadisme eller dyremishandling, men du har ikke rett til å kreve den avlivet. Eieren av en katt er også helt ansvarlig for kattens oppførsel (dette har vært rettslig prøvet flere ganger...) men kan følgelig heller ikke "på kattens vegne" klage på "tukt" som katten får på felles eiendom (så lenge det som sagt, ikke går over på sadisme eller dyremishandling, det er som kjent ikke tillatt mot noe dyr i Norge). Skal du få den avlivet, må du først få Dyrevernet til å anse den som villkatt (er sjelden lett, så lenge den får mat av en eier og ikke lider matnød, eller sprer uhemmet med kattunger). Da vil Dyrevernet selv sørge for avliving.

Et ganske effektivt middel for å holde en katt borte fra et område er å gni inn steder katten selv pleier å gni seg med løk. Dette AVSKYR alle normale katter å få I pelsen eller foran nesen. Det finnes også et kjemisk stoff som heter "Katt-deg-vekk" som er effektivt. Ellers er det viktig å lære opp barna til at katten er farlig, selv om den ser søt ut, og at de skal gå vekk fra den, ikke mot den. Lærer barna det, vil også katten sannsynligvis flytte til nye områder, siden den ikke får det den søker. En vannpistol, som katten får et "skudd" i siden av er også et effektivt "oppdragelsesmiddel" når en katt gjør noe du ikke liker, lær barna det. (Ikke fordi katten forstår at den gjør noe galt, men fordi den ikke ønsker konsekvensen av sin egen adferd, altså en vanndusj).

Du kan selvsagt ta loven i egen hånd og få noen uten moralske skrupler til å gi katten en kule en mørk nattetime. Men kommer det for en dag hvem som har gjort det, blir det huskestue, og sannsynligvis strafferettssak. Bare mistanke (anmeldelse) fra katteeieren kan være nok til at de(n) mistenkte får en ubehagelig tid. Så kuren anbefales ikke. Og du kan risikere at eieren skaffer to nye katter til erstatning!

Nei, beste rådet er å lære barna å holde seg borte fra katten, og gjøre det utrivelig for den på felles område (vannbøtter, vannpistoler, løk, kattt-deg-vekk etc). Så lærer katten selv at dette området ikke er LØNNSOMT for den å oppsøke.

Selv katteeier

Annonse

HI her..

Jo jeg er enig med deg at det er mitt ansvar som forelder å passe på å lære barnet mitt å være forsiktig. Jeg har selv hatt katt og vet hvor vanskelig det er å kontrollere kattens oppførsel. Jeg tor at grunnen til at jeg er så irritert er at de som eier katten fullstendig ignorerer alle henvendelene de har fått fra naboene sine. De har andre dyr, bl.a. hund som de ikke tar seg av og jeg mistenker de for rett å slett ikke å bry seg. Det er nok mest DET som plager meg. ..

Jeg skal ta fram spruteflaska mi så skal den katten jammen få seg en dusj neste gang den nærmer seg.

Til orientering fra katteieren:

En "dusj" er vanligvis ikke nok på en katt. Den trenger en stråle (ikke nødvendigvis så stor, men med et visst "trøkk". Men gir du den det er vannflaska et ypperlig "oppdragelsesmiddel" på en katt. Særlig om den ikke klarer å spore hvor vannet kommer fra, bare opplever at den - uventet - ble VÅT.

Og det er nettopp fordi man ikke kan kontrollere en katts oppførsel reglene er som de er. "Eier" uansvarlig for kattens oppførsel. Og "eier" uten klagerett på andres oppførsel mot "sin" katt, utenfor egen eiendom så lenge man ikke bryter reglene om alminnelig dyrevern (sadisme/uautorisert avlivning/lide vondt). Du vet: En hund EIER man, en katt SAMEKSISTERER man med....

Det er en konsekvens av det som står i Dyrevernsloven. Her er det ikke noe forbud mot å "tukte" et vilt dyr som sjenerer deg, heller ikke hardhendt. Du kan derimot ikke drive sadisme mot dyret opptre slik at det lider nød eller avlive det i bebygd strøk (eller uten godkjenning, som kalles "jegerprøven").

Derimot er man som foreldre ansvarlig for barns oppførsel, dersom de opptrer utover disse reglene. Og et barn kan jo lett opptre (uten å være seg det bevisst) sadistisk mot et dyr dersom noe skal hevnes. Så jeg vil nok anbefale at man også lærer opp barnet hvor grensene går før du ber det om å plage en katt (eller annet dyr). Det er jo foreldrene som må ta følgene om barna overskrider dem....

Vil nok tro ignorering er bedre enn agressjon for alle parter!

Typisk eksempel på sadisme! Dessuten overtredlse av bruksreglene for rottegift. Du kan bli nektet kjøp av rottegift slik du opptrer. Kanskje på tide at du bruker det til å ta ROTTA på deg selv, før noen annen gjør det. Mens du ennå har tilgang til rottegift, mener jeg!

Annonse

tror du tolker dyrevern loven litt feil litt. VILLE dyr ja...ikke tam katter som folk eier...

hadde jeg sett noen rørt katta mi skulle de fort fått purken på døra..

Har anmeldt naboen en gang for trusler mot katta og jammen fikk han ikke purken på døra dagen etter...ikke hørt noe etter det : )

Ønsker link til dyrevernloven hvor det står at man kan tukte villdyr hardhendt...har sjekka loven nå, men finner det ikke...

å sparka dyr eller å slå dyr med staur, med reip eller reim som det er knute eller noko liknande på, eller å slå med noko anna som kan gjera dyret like vondt, § 8 i dyrevernloven....

Vi har privat eiendom med gjerde rundt hele- bla for å IKKE slippe inn "ville dyr" eller fremmende. Enda så har vi spesillt en nabokatt som pisser ned vogner og alt. Står terrasse døra oppe kan du banne på at den feite kattejæveln går inn og ned på teppeflisene og miger videre der.

Mener du virkelig at jeg ikke skal kunne ha dørene oppe i mitt eget hus?

Mener du virkelig at JEG skal se etter ungene mine? Jeg har ikke garasje, får heller ikke lov av kommunen å bygge det, så vognene våre MÅ stå ute.,,,

Er ikke for gift, men har prøvde høytrykksspyleren rolig, for å si det sånn...

Typisk psykotisk kattekjerring som begynner å dra inn uskyldige barn i en diskusjon her. Hadde jeg vært naboen din ville jeg samlet alle kattene jeg klarer å splætte med bilen i løpet av en sessong på motorveien og spikret de opp på veggen din med innvollene hengendes til tørk ut fra kadaverne.

Det du (og loven) beskriver, er ikke å tukte hardhendt. Det er å utøve sadisme, som jeg har skrevet før ikke er tillatt. For å unngått misforståelser skulle jeg kanskje skrevet "håndfast" i stedet for "hardhent", uten at det forandrer meningen. Med hardhendt tukt tenker jeg på slikt som en vannbøtte, en neve sand og lignende. Dette står du helt fritt til både på tamme og ville dyr som søker inn på din eiendom uten din tillatelse (for tamme dyr til eieren).

Det var også derfor jeg skrev om foreldrenes ansvar i forhold til barn. Barn klarer ikke å skille mellom "hardhendt tukt" og sadisme og vil så altfor lett overdrive i kampens hete.

Det virker som du selv har dyrevernloven, så du trenger nok ingen link. Ellers finner du den som andre lover, på lovdata.no

Som du sikkert er kjent med, må en lov tolkes. Det gjøres av domsstolene gjennom dommer (rettspraksis), foruten i rettsteori.

Dommene har du tilgang til via lovdata.no (mot klekkelig betaling). Rettsteori undervises bl a ved Universitetet i Oslo.

Rettspraksis på området er klinkende klar. En katt er at villdyr og man har lov til å beskytte seg mot villdyr på en adekvat måte. Det jeg har gitt som eksempler på adekvat måte (hardhendt/håndfast tukt) følger av helt konkret prøvd rettspraksis. Hvorvidt du selv vil omtale det som "vås" får du selv avgjøre

Men jeg er enig i at grensen mellom "hardhendt/håndfast" tukt og sadisme noen ganger kan være hårfin.

Og, til orientering: Jeg har selv katt!

Med dette regner jeg debatten som avsluttet fra min side. Vil du kverulere videre får du gjøre det deg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...