Gå til innhold

Ammer hele tiden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her med verdens nydeligste som er 23 dager idag... men...

Jeg har ikke gjort noe annet enn å ha han hengende i puppen. Eneste gangen jeg får fri er når han trilles i vogna. Men i det siste har han begynt å gi beskjed der også. Og i tillegg så nekter han å ta smokk. Har prøvd alle typer. Jeg liker å amme og er fast bestemt på å fortsette så lenge han legger på seg. Men er dette normalt??? Tror ikke han er effektiv nok heller. Får kanskje ikke i seg nok om gangen? Tips? Råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg ammet lille en gang i timen i begynnelsen, skjønte ikke forskjellen på gråten hennes og hun sa aldri nei takk til litt mat. Var fryktelig slitsomt og jeg fikk altfor mye melk.

Etterhvert har jeg lært å skille de forskjellige "gråtene" fra hverandre, nå spiser hun ca hver 3. time og ingenting på natten. Synes noen ganger at hun ikke er effektiv som du sier, men de får i seg ganske mye på kort tid har jeg sett. Hun dier sjeldent mer enn i 20 min nå mot 30- 40 i starten. Hun er 6 uker gammel.

Ville forsøkt å måltidsveie han på helsestasjonen og se om han får nok. Om han gjør det er det ikke sikkert at det er mat han ber om hver gang.

Smokk tok ikke lille heller de første 3 ukene, men jeg var fast bestemt på at det skulle hun - hadde en fingersuger fra før. Innførte "sutteøkter" hver kveld hvor vi puttet den inn gjentatte ganger. Funket faktisk for nå er hun nærmest avhengig når hun skal sove:)

Skrevet

Hei!

Jeg har ei jente som er 6 mnd (i dag faktisk! <3), og jeg ammer fremdeles.

De første to mnd ammet jeg annenhver time døgnet rundt. Så har en anelse om hvor slitsomt det kan være! Nå ammer jeg ca hver tredje time.

Enig med hun over, prøv å se om du klarer å høre forskjell på gråten. Jeg syntes også det var vanskelig i begynnelsen.. Og ikke vil man at disse små barna skal sulte!

Sovner han ved puppen? For å få mer effektiv suging så kan du gnu han litt inni håndflaten eller under fotsåla, eller dytte litt til haken hans!

Han har ikke vondt i magen da? Det merket jeg med lille jenta mi, hun hadde mye luft i magen den første tiden, og når hun hadde vondt i magen ville hun ha mer pupp, men for mye melk for ofte gjorde det bare verre.. En liten ond syklus det der!

Jeg fikk beskjed om at man ikke bør la de ligge mer enn tjue min i strekk ved puppen om gangen. Både pga magen til babyen, og pga puppene dine, lett for at de blir såre om de blir suttet på hele tiden. Prøv å få til en mer effektiv suging, da går ammetiden per gang mye raskere. Etterhvert er det faktisk vanlig at de bruker 5-10 min på et måltid.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg ammet altfor lenge i starten, det var veldig slitsomt.. Men fikk beskjed av helsesøster om at 10 minutt på hvert bryst kan være nok. Nå er babyen 6 nmd og jeg pleier å høre etter hvor ofte han svelger. Når utdrivinga er effektiv svelger han for hvert tak. Etterhvert går det over i svelg for hvert annet eller tredje- fjerde tak, og etterhvert høres nesten ikke svelging. Da er det tid for å gi seg, jeg stikker en finger i munnviken hans. Han slipper sjelden av seg selv så det kan lett bli "tomgangsmelking". Kanskje babyen suger mer effektivt dersom han ikke får ligge så veldig lenge?

Skrevet

Har en gutt på 11 dager, og har har også hengt på puppen- i opptil 10 timer i strekk. Pga såre brystknopper i tillegg til ekstremt hyppig amming ble jeg utrolig sliten, og disse stresshormonene gikk nok over i melken og stresset lillegutt også- i tillegg til at min melkeproduksjon ant gikk ned (mistenker jeg), for i forgårs gikk jeg til det skrittet og kjøpte mme... Gav han et måltid med det på kvelden og han sov i 5,5 timer... Så det var nok ikke nok melk.

Mitt tips til deg er derfor å kanskje prøve (noen er sikkert skeptisk til mme, er det i utg.pnkt selv-men da jeg så hvor godt det gjorde gutten min så synes jeg det er bra) mme et måltid og se om hun roer seg da, at det går lenger tid til neste amming. Mitt råd er IKKE å slutte å amme eller å fortsette å gi tillegg, men prøve det for å se om det kan være lite melk som er problemet... I så fall kan nok det lett løses hvis du får litt avlastning noen måltider slik at du får slappet litt av, da kommer ant melken tilbake...

Men det er slettes ikke sikkert dette er årsaken altså - bare en mulighet av flere...

Skrevet

Har et flaskebarn fra før og var nå fast bestemt på å få til den ammingen en gang for alle, så jeg har også puttet puppen i munnen så fort et kny kommer. Han er snart ni uker og det har vært amming hver time fram til nesten nylig. (bortsett fra natten, da ca hver tredje time). Nå er ungen så fornøyd og jeg har nok melk og han spiser seg god og mett ca hver tredje time. Jeg føler iallefall at alt styret tidligere lønner seg nå:-)

Mitt råd er; Hold ut! Noen unger har økedøgn nesten kontinuerlig til å begynne med. Dersom ungen er tydelig misfornøyd etter gjentatte amminger, så ville jeg gitt en skvett med mme, for å få tid til å fylle muggene igjen. Dersom ungen sover godt etter mme, og du begynner å få spreng, pump deg så ikke produksjonen går ned. Du vet, tibud og etterspørsel. Jeg har iallefall gjort det innimellom, gitt mme (og ofte er det ikke store mengdene som skal til før de sovner), og pumper meg dersom det går over tre timer før han ber om mat.

Det er strevsomt, men verdt slitet hvis alt går etter planen...

Skrevet

Til anonym 16:04, jeg lurer om du slet med at babyen din sovnet ved brystet? Jeg har ei jente som snart er 3 uker, og jeg ammer veldig ofte, og produksjonen min er ennå såpass lav at jeg er redd for at hun ikke legger på seg nok. Lurer på om hun kanskje ikke suger lenge nok til å stimulere produksjonen. Har ikke villet gi mme ennå, skal gi det noen dager til. Men som du foreslår er det kanskje lurt å gi litt sånn at puppene får litt hvile, så får man heller pumpe seg. Gjorde du noe spesielt annet enn å amme hyppig? Jeg har også et flaskebarn fra før, og er særdeles innstilt på å få til ammingen!

Skrevet

Ja, lillemann sovnet ved brystet, spesielt når han var bitteliten. Men han bæsjet opptil 15 ganger i døgnet, så når han hadde spist litt og sovnet, gikk jeg på badet og skiftet på han, -så var han lys våken igjen og fikk på ny pupp. Hvis babyen sovnet fort ville jeg vekket det. Og den beste metoden er å kle av, og på. Som oftes tømmer de da andre brystet også. Vi har hatt dager, der jeg føler at puppene er veldig tomme, -fordi det ikke går lang nok tid mellom hvert måltid. Han kan da spise opptil hver halvtime. Du vil nok merke at du har melk nok dersom det går noen timer mellom.

Den beste måten og se om de får tilstrekkelig med mat, er å veie dem. Når barna er så små som bare noen få uker, så er nå min erfaring at de vil spise hele tiden mens de er våkne, og da mener jeg hele tiden. Det er ikke før de begynner å bli tre/fire måneder at de begynner å spise sjednere og mere regelmessig. For det første er ikke alle unge så effektive, og for det andre er magesekken bitteliten, og morsmelken lettfordøyelig.

Jeg har ikke gjort så mye annet enn å bare slå meg til ro med at jeg får sitte i den sofaen til jeg blir stiv og støl, og mate mate mate. Og samtidig er jeg veldig avslappet på å gi tillegg dersom jeg føler at det trengs. Men det er viktig å pumpe seg samtidig som man gir tillegg, og ikke gå for lenge med spreng dersom det går lang tid mellom.

Husk bare på å drikke godt med vann, en kopp amme-te i ny og ne, og hvile og ro er nå mine råd.

Skrevet

prøv å lage måltider

hver 3 time, oftere om kvelden

en pupp - bleieskift - en pupp til. Ikke la babyen henge på puppen

Bruk bæresjal e.l. hvis det er nærheten som er viktig for babyen din

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...