Gå til innhold

noen med alvorlig sv.skapsforgiftning forrige gang, som er gravid igjen??

Anbefalte innlegg

Jeg fødte for 14 mnd siden. Svangerskapet endte i svangerskapsforgiftning og igansatt fødsel 3 uker før tiden. Jeg hadde veldig stygge leverprøver og de sa det var bra jeg var på sykehuset når det virkelig slo til. Det forværret seg veldig på bare noen timer. Hadde visst en type symtomfri type forgiftning. Jeg lurer på om noen hadde noe av de samme problemene, og hva dere tenker om dette svangerskapet. Jeg er gravid igjen og må si jeg har tenkt mye allerede på hvordan dette svangerskapet blir.

Fortsetter under...

hei! er i samme situasjon selv!hadde alvorlig svangerskapsforgiftning sist som endte med 5 uker for tidlig fødsel! lå på sykehuset i 1 mnd før fødsel, men som deg så hadde jeg ikke noen symptomer på det! det er jo det som er så skummelt, at en kan være alvorlig syk uten å vite/merke det. Er redd for at det skjer denne gangen også, men krysser alt for at det blir et normalt svangerskap!

Hei!

Mitt første barn ble tatt med keisersnitt 6 uker før tiden pga svangerskapsforgiftning og alvorlig svikt i morkaka som førte til at babyen ikke vokste. Datteren min var 1290 gram da hun ble født 6 uker før tiden. 10 mnd senere var jeg gravid igjen. Jeg var livredd for at det samme skulle skje igjen. Jeg fikk veldig god oppfølging av lege og jordmor, og hadde tilsammen 4 UL . Men alt var helt normalt og jeg fødte èn uke over tiden. Legene sier at sansynligheten for å få svangerskapsforgiftning flere ganger, er veldig liten. Men jeg hadde nok bedt om litt tettere oppfølging.

Lykke til :-)

Hei!

Jeg er også i den situasjonen. Er 2 1/2 år siden nå, da. Fikk det helt på slutten, i uke 36-37, så Martin var jo stor nok til å komme ut. Ble igangsatt, off det var ikke så morsom fødsel... Fikk magnesium intravenøst for å stoppe truende kramper. Har tenk en del på hvordan det blir nå. Lest at det bare er ca. 30 % sjans for at det skjer igjen. Håper uansett at jeg ikke får det før like sent som sist, så babyen slipper å bli prematur. Satser på litt ekstra oppfølging nå. Håper det. Blir veldig spennende!

Hvordan var fødselen for dere andre som ble satt igang, da?

Jeg fødte i uke 32 for et år siden, nå er jeg gravid igjen og redd for å få svangerskapsforgitning igjen. Jeg har snakket med legen min og fått beskjed om at jeg skal få ekstra oppfølging. Så da er det bare å krysse fingrene for at det går bedre denne gangen.

Annonse

Tusen takk for svar:)

Jeg vil bli fulgt opp både av fastlege og av lege der jeg skal føde, skal på ul i morgen for 1. gang. Er så spent på termin og om alt er som det skal. Godt å høre om andre som har hatt det samme. Kjenner på meg at jeg kommer til å være litt på tuppa mot slutten. Du som sa du hadde kramper... hadde du hellp syndrom? Det tror jeg nemliig jeg hadde, for jeg hadde forstyrrelser i blodplater, koagulering, skyhøye leververdier osv. De sa jeg var veldig syk, men jeg hadde jo ingen tegn selv, bortsett fra vanvittig kløe pga syk lever . Det var nettopp kløen som fikk meg til å reagere. Jeg tok det opp med fastlegen min og fikk beskjed om å stoppe innom apoteket på vei hjem for å kjøpe hvitvask. Jeg har selv helsebakgrunn og tenkte at kløe i huden har med lever og nyrer å gjøre så jeg begynnte å lete på nettet. Det stod det svart på hvit at sv skaps kløe etter uke 34 SKULLE undersøkes. Jeg ringte da på sykehuset der jeg skulle føde, og jeg fikk beskjed om å være der om tre timer. Ble observert i en uke men prøveneforværret seg, og de bestemte seg for å sette i gang i uke 37. Den dagen jeg ble indusert forværret det seg drastisk. Det ble nesten keisersnitt, men jeg har angst for epidural, så de sjekket åpning etter en modningspille, og jeg hadde faktisk 5 cm åpning, vannet ble tatt og jeg fødte normalt. Det tok 4 uker før mine leververdier var normale igjen. Jeg var knall gul hele meg i to dager etter fødsel.Alt jeg håper er et normalt sv skap denne gangen og en normal fødsel. Du som lurte på hvordan fødselen vår var som ble igangsatt..... her kommer min. Fikk modningspille kl 10.00 på morgenen. Var veldig skeptisk til dette.. Er generellt skeptisk til alt som ikke er normalt:) Jeg og min samboer gikk rundt i byen i tre timer, så reiste vi tilbake til sykehuset for å spise middag. Hadde på forhånd tatt prøver pga sv skaps forgiftningen og ble omtrent møtt i døra når vi kom tilbake og skulle til KS. Jeg begynnte å gråte og ba på mine knær om å prøve litt til.... og da ble jeg undersøkt av en lege for å se på åpning som en siste mulighet for normal fødsel. Jeg hadde 5 cm åpning, og hadde bare hatt noen små knip. Han strippet meg, for de som vet hva det er; AUUUU! og så var det bare å vente. Jeg måtte ikke vente særlig lenge. Etter en time og 20 min hadde jeg født en stor gutt på 4500g. Det var sinnsyke smerter, men gikk fort da. Jeg brukte 5timer på 1. mann og det var en behagelig fødsel i forhold. Jeg hadde bestemt meg når jeg skulle ha nr 1, at jeg skulle ikke skrike sånn som jeg hadde hørt på føden... med nr en sa jeg ikke et pip. Med nr to og noen heftige smerter skrek jeg som en stukket gris i en time!!!! He He!! Skal visst ikke dømme noen har jeg fått lære.

Jeg ønsker som har svart og svarer lykke til i sv skapet så er det kjempe koselig om vi deler erfaringer underveis, vi som er med ferske boller i ovnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...