sn@rt2barns-mor Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 Jenta mi ligger i seteleie. jeg er i uke 37 nå og skal ha planlagt Ks om en ukes tid. Jeg har vært på fler kontroller på sykehus og har aldri hørt noe om at hun kan få hoftedysplasi av å ligge i denne stillingen? Noen som vet hvor stor sjangs det er for det? Har de mer sjangs for å utvikle dette når de blir født vaginalt i seteleie? Hmm, rart at jeg ikke har blitt fortalt dette, får bare håpe hun ikke har det... Nok en bekymring....;o)
Gjest Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 Har undersøkt litt om dette selv siden vesla sitter mye med rumpa ned, eller satt, siste uken har hun lagt rett vei faktisk. Har funnet ut at hoftedysplasi i stor grad er arvelig, så om mange i familien har hatt dette, så er risikoen mye større enn om ingen har (hatt) dette. Videre er jenter mer utsatt en gutter, og babyer som satt mye/lenge i seteleie under svangerskapet, og evt også ble født i seteleie har økt risiko. Er jo ikke dermed sagt at de får det da! Spurte på DB for noen uker siden, og der var det mange som hadde født i seteleie som svarte og kunne berolige med at deres barn ikke hadde hatt dette, men risikoen skal visst være litt større da. Du kan jo spørre om dette på neste kontroll, så får du nok mer ordentlige svar enn det jeg kan gi i hvertfall.
sn@rt2barns-mor Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. mai 2009 Takk for svar! Ingen i familien min som jeg vet som har hatt/har det. så det er bra. Men hun har ligget i seteleie hele veien...( Jaja, ikke så mye man får gjort med dette da, får bare håpe på at hun ikke får det selvflgelig... Lykke til videre for deg også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå