Gå til innhold

noen som har hatt full narkose under planlagt ks???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hatt full narkose under hastesnitt og epidural under planlagt ks. Full narkose er på ingen måte å foretrekke. Det er iallefall annerledes etterpå.....

Trodde ikke man hadde full narkose ved et planlagt ks... Ønsker du det selv?

Jeg håper du får hjelp til å bearbeide sykehusskrekken din. Det settes iallfall ikke færre nåler i narkose, du må jo likevel ha venfloner (nåler i hendene) som bl.a narkosen settes i.

Ulemper som jeg kan komme på med narkose:

- Kirurgene må jobbe svært raskt med å åpne og få ut ungen da ungen også vil merke narkosen om de ikke er raske. Barnet kan altså bli påvirka av narkosen. Spinalbedøvelse er mest vanlig med planlagte snitt, og gjør at du er helt våken og til stede hele veien. Du vil ikke kjenne noen smerte, vil ikke se hva som foregår (det henger et forheng foran magen din) og alle er rolige og vennlige mot deg. Planlagte keisersnitt er dagens høydare for kirurger, noe de gleder seg til, så de er ofte i svært rolige og i godt humør.

- Fordi de må jobbe raskt kan arret kuttet bli mer skjevt osv. Altså større sjanse for penere arr med spinalbedøvelse.

- Narkose medfører i utgangspunktet en risiko for deg, liten, men dog.

- Mye lengre tid på oppvåkning osv. Du vil være groggy, mange blir kvalme og det vil ta lengre tid før du kan få ungen til deg. Etter planlagt keisersnitt i spinal eller epiduralbedøvelse får du ha ungen hos deg på oppvåkningen og ungen kan få den svært viktige råmelka. At ungen raskt kan begynne å die er viktig for amminga.

- Vil også tro at når narkosen går ut så vil du i utgangspunktet ikke ha smertelindring, men bli pumpa full med alskens medikamenter. Det skjedde iallfall med meg. I spinalbedøvelse eller epiduralbedøvelse er det slik at de ikke nødvendigvis fjerner bedøvelsen før etter keisersnittet, og den vil da mer gradvis gå ut enn narkosen.

Har aldri hørt om noen som har hatt narkose under planlagt keisersnitt. Har hatt narkose flere ganger, sist gang under hastekeisersnitt, og det var ikke noe særlig. Hadde epidural under fødselen, og det var ikke vondt å få den. Husk at det er 45 minutter av ditt liv det er snakk om, du vil få se ungen med en gang med bedøvelse i ryggen, og vil være opptatt av den. Pappa og jordmor er der og kan holde ungen opp til ansiktet ditt, og disse første minuttene med tilknytning vil du gå glipp av viss du skal ha narkose.

Håper du tar dette opp med sykehuset ditt, slik at du kan finne ut av hva som er best for deg! Lykke til!

jeg har vært i mange samtaler...jeg hvet at det er en time av mitt liv ca..men jeg har en enorm angst for nåler spes store lange nåler:( jeg har forstått at barne er hos deg sammen med far straks du er våken(på oppvåkninga) jeg hvet jeg må ha veniflo i hånda...men den må jeg ha uansett.(ingen vei utenom)..har instilt meg på å skal klare den...jeg er over 30 år..det er en grunn til at jeg ikke har blitt mamma før nå...(har alltid ønsket meg barn) skulle ønske jeg bare kunne skru av angsten for en stund, men det går ikke:( har nesten ikke klart å glede meg over svangerskapet pga angsten....men jeg hvet at jeg vil bli verdens lykkeligste mamma når alt er ferdig å vi er trygt hjemme...

hadde du hatt hastekeisersnitt eller katastrofe haste keisersnitt,eller operasjon i halsen ang. stoffskifte,så ville jeg gjerne spurt deg om du var redd forsatt. Jeg har nemelig opplevd masse hvor det var snakk om liv og død til babyen og meg,og skal jeg si deg, jeg har overvunnet den angsten og redselen. Skal ha mitt 3 planlagt keisersnitt,og vil ikke tenke på det og være redd etter alt jeg har opplevd. Synest at du skal endre på tanke måten din. Det er ingeting galt med planlagt keisersnitt,det er verre når spinalbedøvelsen ikke virker ,men det haster om liv til barnet og mor. Så tror nok at du skal ta deg sammen og ikke tenke på det verste med planlagt keisersnitt. Det er jo mer sikkert enn noensinne . Og du er førstefødene ,er jo helt normalt og ha angst,det hadde jo vi alle.

Ved selve snitt tar det 45 minutter til du er ferdig,forstår ikke helt at du ikke har lyst og se din unge og være med til stedet. tenkte litt selv,siden jeg opplevde forferlige ting før om jeg skal ha narkose,så sa legen til meg,nei du blir dårlig,du får høy puls,høy blodtrykk etterpå,det er beste måten og ta vare på deg selv og tenke at du ser din lille etter en time eller 2 enn etter 5 til 7 timer. Og jeg tenkte meg om,ja hun har rett,selv om jeg er redd og har angst,velger jeg og blir tøff og blir våken.

Men som sakt ditt liv ,ditt valg.

Lykke til videre ;)

Annonse

Jeg har hatt både hastesnitt i narkose og planlagt snitt med spinal, og er ikke i tvil om at det er mye bedre total opplevelse å få være våken under fødselen. Som de andre sier så føler man seg uansett "piggere" etterpå når man slipper narkose.

Du sier at du ikke liker nåler, men du behøver ikke å se den nåla de stikker med i ryggen. Husker jeg grua meg fælt til å få satt spinalbedøvelsen i ryggen, fordi jeg hadde hørt så mange skrekkhistorier, men der tok jeg feil gitt. Området som skulle stikkes i ble bedøvd først, og etter få sekunder sier legen at han også er ferdig med spinalen.

Er helt sikker på at hvis du velger å være våken, og de rundt deg veit om angsten din, så vil du bli tatt ekstra godt vare på og alt blir lagt til rette for at du skal få en flott opplevelse.

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for :o)

Tusen takk for fine og gode svar:) jeg skjønner hva dere mener, men er så redd at jeg skal få panikk mens de holder på(om man er våken) jordmor sier det er opp til meg om jeg vill ha full narose eller spinal..sier også at det ikke kan sammenligne narkose med haste narkose ks...jeg skal i flere samtaler på sykehuse før jeg bestemmer meg...håper jeg finner ut av dette snart, blir helt stressa av uvissheten:S

Du spurte om hva som var værre etterpå.

Da jeg våkna opp var ikke pappaen og babyen der, de var på barsel. Jeg var på oppvåkningen. Da jeg begynte å bli bevisst etter narkosen hadde jeg de værste smertene jeg noen sinne har hatt (etterrier og operasjonsår i livmora). Jeg begynte å bli bevisst i hodet, men kroppen var ikke med. Kunne ikke bevege meg, eller på noen måte få gitt beskjed om at jeg hadde så vondt. Vet ikke hvor lang tid dette tok, men husker bare at noen sa "hun begynner å våkne" og så fikk jeg smertestillende. Noen fortalde meg da at jeg hadde fått en gutt, men jeg var ikke med i det hele tatt, kunne ikke engang opne øynene. Var kjempetørst og uvel. Måtte ligge der i ca 3 timer før jeg ble rullet opp på barsel. Barnefaren har i ettertid fortalt at jeg var ganske så "rusa" da jeg kom opp. Husker ikke ordentlig fra de første timene med sønnen min. Lenge etter at jeg kom opp på barsel oppdaga jeg at fremdeles hadde kateter (oj, hva er dette?). Var kort sagt ganske fjern....

Slik var det ikke i det hele tatt da jeg hadde epidural. Opplevde det å sette epiduralen som uproblematisk, ikke vondt. Jeg var klar i hodet hele tiden, og fikk dessuten kommunisert med sykepleierene slik at jeg fikk smertestillende med en gang jeg hadde behov for det. Det var en helt annen opplevelse, og langt mindre skremmende.

Mener helt klart at narkose ikke er å foretrekke....

Lykke til!

Jeg forstår deg godt. Hat ekstrem sykehusangst selv, jeg blir rett og slett syk når jeg skal dit. Svimt av under flere av kontrollene hos jm.

Jeg har fått velge fødemetode selv og kommet fram til sammen med sykehuset at ks er best for meg, da det jeg har denne angsten.

Jeg skal ha spinal, fikk velge mellom det eller narkose.

Jeg kommer til å få beroligene slik at jeg klarer å holde meg rolig. Jeg blir også lagt inn kvelden før, slik at jeg allerede får vært på s.huset noen timer før det starter. (Drammen)

Sørg for å ha gode samtaler med s.huset. Ikke vær redd for å gråte og vis følelsene dine. Menge som later som at de er sterkere enn de er når de sitter å snakker med leger og jm.

Vet hvor vondt du har det. Jeg sliter selv masse med å glede meg over s.skapet. Vært mye redsel og tårer. Skulle ønske jeg ikke hadde det slik, men får bare ikke de vonde tankene ut av hodet.

takk for kjempe god støtte:)) det hjelper å høre hvordan andre i samme sitvasjon har det/løser det....hva slags smertestilende skal du få? å hvor lenge før får du dem? (kan ikke barne bli påvirket av dette? lykke til med ks ditt:))

Annonse

Jeg skal ha spinalbedøvelse.

Den blir vel satt når jeg blir lagt på operasjonsbordet, og da er vel ungen ute på en 5-10 min. Barnet blir ikke påvirket.

Lykke til du også :-)))

Kjenner flere som faktisk har blirr opperert under s.skapet i full narkose, det har gått helt flott ingen påvirkning på barnet. Narkosen som blir brukt nå om dagen er ikke like ille som det var før i tiden.

• 4 år senere...

Hei.jeg og mannen drømmer om barn men har noen ekstra utfordringer. For det første har jeg pco og han kallmann syndrom så får ikke naturlig barn uten han tar hormon sprøyter i 6-12 mnd.men jeg har nakke og ryggskade og må ta keisersnitt om jeg blir gravid.problemet er at jeg har så trang spinalkanal så får ikke inn den sprøyta. En lege prøvde 5 ganger for å prøve å ta test i spinalkanalen,men måtte gi opp.noen andre måter å bli bedøvd på som noen vet? :)

Hei.jeg og mannen drømmer om barn men har noen ekstra utfordringer. For det første har jeg pco og han kallmann syndrom så får ikke naturlig barn uten han tar hormon sprøyter i 6-12 mnd.men jeg har nakke og ryggskade og må ta keisersnitt om jeg blir gravid.problemet er at jeg har så trang spinalkanal så får ikke inn den sprøyta. En lege prøvde 5 ganger for å prøve å ta test i spinalkanalen,men måtte gi opp.noen andre måter å bli bedøvd på som noen vet? :)

Narkose kanskje? Hør med fastlegen din :) lykke til.

• 2 uker senere...

*Grøss* Det hørtes ikke morsomt ut med de forsøkene på spinal... Er det riktig at dette var en lege, eller var det flere? Det er forskjell på leger, og det er sånn at det gjerne er de mest uerfarne som får prøve først. Kan godt hende at problemet var denne legen og ikke deg.... Man kan også opereres i epiduralbedøvelse, dette går inn i et rom som ligger nærmere huden. Om dette er aktuelt med ryggen din er jo en annen sak. Det er en stor fordel for barnet om du unngår narkose, fordi narkosen påvirker barnets pusteevne. Fordi de har kortere tid på å få ut barnet er det større fare for "hastverksarbeid" med større komplikasjonsfare for deg. Den psykologiske verdien i å være våken når barnet sitt blir født kan ikke overdrives. Derfor er narkose en siste utvei - dog en utvei! Man kan ikke operere uten smertelindring... heldigvis!

Endret av una32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...