Gå til innhold

Hva kan man ha med hjem av klær og slikt fra utlandet?

Anbefalte innlegg

Skal på jentetur til NY, være der noen dager. Iom at jeg aldri kjøper noe til meg selv, har jeg spart penger, og tenkte jeg skulle dra med tom koffert.Nå kom jeg plutselig på at det er kanskje ikke lov til å handle så mye og ha med seg hjem??

Blir det f.eks. registrert i flyselskapet at jeg drar med tom koffert?

Fortsetter under...

Flyselskapet bryr seg ikke, men tollvesenet gjør. Og vekten på kofferten er registrert både uttur og hjemtur.....

Du kan handle i utlandet (tax-fritt regnes som "utlandet") for 6 000 kr. Og det er DU som skal overbevise tolleren når du kommer tilbake til Norge om at det som har i kofferten IKKE er kjøpt i utlandet. Tollerne har GOD trening i å plukke klær (og annet) som man "hadde med seg hjemmefra". Har du med deg ting utenom det normale (tollerne vet at man pakker minst mulig...) bør du ta med deg de norske kvitteringene på tingene. Så slipper du enhver diskusjon.

Verdien på det du har handlet i utlandet skal du kunne bevise gjennom kassakvitteringer fra butikkene. Mangler disse, er det opp til tolleren å verdsette tingene etter "beste skjønn". Og da hjelper det lite å komme å si at du "gjorde et rasende godt kjøp...", uten å kunne bevise det. Mener tolleren fremdeles at du har handlet for mer, er det HANS vilje som gjelder, ikke din.

OBS. Du kan ikke "overdra" deler av kvoten på 6 000 kr til andre, slik at en i reisefølget handler for 4000 og en for 8000... Du kan heller ikke "dele" en ting til over 6 000 kr mellom flere personer.

Nå må det også sies: Det er ikke forbudt å handle for over 6 000 kr, det betyr "bare" at man skal betale toll og MVA for varen når man kommer til Norge (noen varer står på forbudt-listen, men det er ikke hva en vanlig turist handler...) Tollen varierer mye etter varetype og hvor varen er produsert (kan være temmelig høy for enkelte typer klær....), MVA-en er 1/4 av kjøpsprisen (+tollen). En kjapp tur på rød tollsone og saken er ordnet, men du må betale der og da.

Husk også at det kan være mulighet for å få igjen MVA i USA dersom du handler mye på en og samme forretning, og får varene pakket i "plombert" pose (forklar i butikken at du ønsker å handle "tax-free, as beeing a non-American resident", så får du en spesiell "tollkvittering"). Får du en bekreftelse i tollen i USA på at varene er tatt ut, og en bekreftelse fra den norske tolleren på at de er tatt inn, sender du disse bekreftelsene og kvitteringen til butikken, sammen med et IBAN-nr (utvidet bankkontonummer). En seriøs butikk vil da tilbakebetale den amerikanske MVA-en du har betalt. Hyggelige penger å få inn på konto, selv om det kan ta en god del tid...

Særlig hvis det er til eget bruk da, og man faktisk har brukt det på forhånd så kan jeg ikke tenke meg at noen reagerer. Det blir noe litt annet med de som stapper ørten kofferter fulle i shanghai med billige kopier de skal smugle inn ...

Jo, du, tollerne reagerer dersom man har unormalt mye tøy med som er brukt en eller få ganger! Og tollerne vet godt at de fleste reiser med "minst mulig" i bagasjen på utreise når de reiser til typiske "handlebyer". En toller har INSTINKT for slikt. Naturlig latent, siden man søker til yrket, og siden GODT oppøvd gjennom utdannelse og erfaring!

Var du forresten klar over at å bli tatt i forsøk på smugling også KAN koste deg framtidig rett til å ta inn NOE SOM HELST kjøpt i utlandet toll- og avgiftsfritt??

Annonse

He he, du sier noe der. Jeg har aldri hatt interesse av å fylle kofferten med nye klær, men har nok kanskje noen ganger hatt med ting tilsammen verdt i overkant av seks tusen. Men hvis man skal handle i storstilt skala er det vel ikke værre enn å prate med tollerne og betale forskjellen mellom vat og moms eller hvordan det nå gjøres? Det er vel bare snakk om 10-15 % av den totale kjøpsverdien :-)

Nei, går du på rød sone, er det "bare" å betale FULL MVA (25 %) + toll (varierer enormt, kan være ganske høyt for enkelte klestyper produsert i Østen, Tollvesenet har liste over satser tilgjengelig for gjennomsyn på alle tollkontor). Å prøve å "prate med" en toller ETTER Å ha gått på grønn er derimot dødfødt - da HAR du alt begått smuglingsforsøk!

Amerikansk VAT som du (urettmessig..) har betalt, får du tilbake ved å rette kravet mot den amerikanske butikken. Da må du ha spesifisert "tollkvittering" fra butikken, få varen plombert ved kjøpet, vise denne i amerikansk toll, få attest for utførsel, vise den i norsk toll (på rød sone), få attest for innførsel, og sende hele smørja (tollkvittering, utførsels- og innførselsattest) tilbake til forretningen - kjapt (som regel innen tre uker etter handel). Så kan butikken sende deg en sjekk på beløpet (amerikanerne gjør jo alltid det...) om de har navn og adresse. En seriøs butikk vil gjøre det om du har handlet for en viss mistegrense (spør i butikken, USD 300 skal visstnok være vanlig). Ikke alle butikker er like seriøse....

For å unngå misforsåelser: Det er selvsagt bare på den delen av "handleturen" som går utover 6 000 kr du skal betale MVA og toll. Du har selv rett til å velge hvilke varer som hører til hvor (tollpliktig eller tollfri "haug"), så lenge du holder beløpsgrensene. Men det forutsetter jo at du har satt deg litt inn i tollsatsene, slik at du kan velge "lønnsomt". En toller skal fortløpende ta de varene du gir ham/henne, og legge disse i "tollfri haug" til denne er full. Valget er som sagt ditt, ikke tollerens (som verken har lov til å velge eller rådgi der og da, FØR du reiser ut kan du gjerne spørre en toller til råds om hva som lønner seg).

Jeg har en søster som bor i NY og som er hjemme ca 4 ganger i året og hun har alltid 2 STORE kofferter med nye klær til 2 av ungene hennes som bor i Norge .Og det er dyre merkeklær .Hun har aldri blitt stoppet i tollen og hun går alltid på grønt .

Så jeg tror risken for å bli stoppet er ganske minimal ,tror nok tollerene er mere opptatt av å ta folk med narko ol enn en som har kjøpt litt for mye klær .

Jeg har aldri hørt om noen i min omgangskrets (venner og fam) som noen gang har blitt stoppet i tollen pga for mye klær..

Risikoen er begrenset, enig i det. Men den dagen man blir stoppet, kanskje helt "på rutine" (en av tollerne plukket f eks, etter avtale tollerne mellom, hver 3 med rød koffert ut for kontroll...) for det også tolleren trodde var en rutinekontroll, og opplever at ALT i kofferten blir inndradd, får en saftig bot i tillegg, kanskje anmeldelse med påfølgende straff og merknad på vandelsattesten med, og (kanskje) mister all rett til å ta inn noe som helst tollfritt, tenker man ikke særlig på at man STATISTISK sett har mye større risiko for å "komme helskinnet igjennom". Slik statistikk blir liksom så betydningsløs da....

Ens eget moralsyn kan kanskje også ha betydning for valget man gjør, ene eller andre veien.

Dessuten: Enhver toller har en sjette sans når det gjelder å merke hvem som er "ukomfortable" i tollsituasjonen. Noen ganger lar tolleren det være som det være vil fordi han/hun har viktigere ting å ta seg av (mistanke om STORsmugling/narkotika/våpen i forbindelse med denne flighten, f eks), eller fordi han/hun ikke har "overdreven arbeidslyst" (tollere er nøyaktig som alle oss andre her...), andre ganger finner tolleren ut at han vil "statuere et eksempel" og slår til. Synd om man da satset på at "både vanlig og MIN statistikk tilsier at dette går bra"!

13:36 skrev:

"Jeg har aldri hørt om noen i min omgangskrets (venner og fam) som noen gang har blitt stoppet i tollen pga for mye klær."

Om noen har blitt stoppet i tollen, tror du da virkelig hun/han vil fortelle det?? Vil jo tro vedkommede synes det er pinlig nok med inndraging, bot/straff mm, om ikke "hele slekta og halve venneflokken" skal få vite om det!

De gangene det gikk vel og man "lurte tolleren" er mye mer morsomt å fortelle om!

så lenge klærne er uten prislapper og det ligger nye og gamle klær samlet i en koffert kan jeg ikke skjønne at tollerne skal kunne finne ut av hva en hadde med seg og hva som er kjøpt på turen, og ikke minst hvor mye innkjøpene kostet...

jeg blir ofte stoppet i tollen (piercinger og tatoveringer er ikke populært hos tollere...) men selv om jeg har handlet masse klær og sko har ingen sjekket verdien på det jeg har handlet, eller vurdert å bøtlegge meg for å handle for mye klær...

det de ser etter er alltid narkotika, alkohol og sigaretter... det eneste jeg tar med meg hjem er et par vinflasker, og det har heller ikke skapt noen problemer....

ønsker deg en god shoppingtur til NY, håper du får en fantastisk ferie...

MEN, ikke reis med helt tom koffert, det tar en stund å finne frem til riktige butikker og finne ting du liker, og da er det greit å ha noe å ha på seg i mellomtiden (snakker av erfaring her:) )

Annonse

Det er ikke tollerne som skal "finne ut av" hva du hadde med deg, det er du som skal bevise at du IKKE har kjøpt varen i utlandet. Hadde selv en diskusjon med en toller vedrørende et (kostbart) kamera en gang. At kameraet var synlig brukt, at det inneholdt en nesten utbrukt film (historiske tider...) og at det lå flere andre utbrukte filmer sammen med kameraet overbeviste ikke tolleren. Først da kvitteringen fra butikk i Bergen kom fram (hadde fått et tips og vært forutseende) var tolleren overbevist. Hadde denne manglet er jeg redd for det hadde endt med oppspoling av filmen og fjerning av denne for å vise "garantiklistremerket" fra butikken inni kamerahuset før tollfriheten var et faktum.

En toller ser GODT forskjell på "brukte" og brukte klær. Og er han i tvil, har DU, ikke tolleren bevisbyrden. At skepsisen til tolleren vil være særlig stor om klesmengden er stor og man kommer fra et "mote-Mekka" skal man ikke undres over....

Et par vinflasker er tolleren ikke interessert i, utover å "registrere" dem, de er jo godt innenfor lovlig kvote, både mengde- og beløpsmessig.

Til sist blir jo alltid valget ditt eget om du vil "ta sjansen" på smugling eller ikke. Statistisk sett er "riskoen for ikke å bli tatt" en god del større enn "risikoen for å bli tatt". Men er konsekvensene ved å bli tatt (inndraging av alt, bot/rettssak/plett på rullebladet og kanskje forbud mot å handle avgiftsfritt senere, verdt risikoen for faktisk å bli tatt? Kan du leve med denne konsekvensen i årevis etterpå? Det kan bare du selv avgjøre, evt sammen med dine moralske synspunkter på saken.

Selv kan jeg bare anbefale deg å opptre fornuftig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...