*1+1=2 små* Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 hmm jeg er nå i min 20.uke og hadde frem til forrige onsdag(altså 4 dager siden) lagt på meg 1.8kg. De kom ganske fort på men nå plutselig i løpet av bare 4 dager har jeg lagt på meg 1.5kg til....bør jeg bli bekymra i forhold til svangerskapsforgiftning? Har til og med vært flink og begynt å svømme igjen, svømte onsdag og fredag og alikevel så bare poff..*grine* Har sterk bekkenløsning og vil jo prøve å ikke gå opp for mye, har også litt ekstra fra forrige svangerskap så det burde være mulig å ikke gå opp hele 15kg(eller 20 som forrige gang). Noen som vet hvor fort man legger på seg i 2.trimester i snitt?
Idun<3tosmå<3 Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 Man legger på seg i rykk og napp, og tror nok ikke du trenger å bekymre deg. Det er nå veldig mange går mye oopp i vekt og, selv om dette er ulikt fra person til person. Vektoppgangen din kan også ha med kostholdet ditt å gjøre, at du kanskje tar opp mere vann enn normalt. Og var det sol og varmt i går, så gjør det og sitt til at kroppen holder på vannet. Tror nok det skal en god del flere symptomer til før man tenker forgifting. Men du kjenner best din egen kropp, er du bekymra, lever en urinprøve! Det trenger du ikke en time for å gjøre:)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 http://www.paternityangel.com/Preg_info_zone/Weight/CalcWeight.htm Link til hvor mye du bør ha lagt på deg, men vil bare poengtere at vi alle er ulike. Noen legger på seg 8 kg, andre 28 kg. Og begge dele kan være normalt for hver enkelt!
Idun<3tosmå<3 Skrevet 24. mai 2009 #4 Skrevet 24. mai 2009 http://www.indiacurry.com/women/pregcalc.htm Hehe, fant enda en. litt bedre denne:)
*1+1=2 små* Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2009 Takk for svar, blir jo bare "litt" hysterisk fordi jeg la på meg så mye forrige gang(20kg og da var jeg normal i vekt og godt trent). Vil gjerne unngå dette nå, men om jeg er flink og tenker meg om har jeg ikke spist så sunt men samtidigi ikke noe værre enn de andre dagene:P Men det er vel slik at man legger på seg litt fortere noen ganger og som dere sier: det var varmt og vann i kroppen er nok et godt poeng:) *puste rolig* (er ikke såå stressa go redd at jeg går til legen enda, men skal følge med på det tenkte jeg:)
*1+1=2 små* Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 24. mai 2009 i følge kalkulatorene ligger jeg midt i:) Men så la jeg veldig lite på meg de første ukene frem til nå, får passe på litt og fortsette å svømme! Tusen takk jenter:)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 24. mai 2009 #7 Skrevet 24. mai 2009 Jeg la på meg 23 kilo sist Så jeg kjenner til følelsen om å ikke ville gå opp like masse nå.. Jeg var tynn i utgangspunktet da, og tok av meg i starten, men likevell rakk jeg å legge på meg alle de kiloene... 7 mnd etter fødselen var alt borte igjen da! Så det er nok for en grunn man legger på seg. Denne gangen har jeg lagt på meg langt mindre! Men venter på at det skal smelle... Er i allefall forberedt på det! Det er jo veldig bra å ha noen kilo å tære på til amminga!
*1+1=2 små* Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 24. mai 2009 jeg gikk desverre ikke alt ned igjen etter svangerskapet...var 10kg pluss når jeg ble gravid igjen:(.....mye gikk jeg ned også fordi jeg trente ganske mye etter fødsel...men så sluttet jeg å trene pga studier også snek alt seg på igjen:P(eller 5kg)... Får prøve å følge med og fortsette å svømme, så lenge bekkenet er med på det:)(var jo litt av problemet med første også, gikk fra å trene litt her og der til å ikke gjøre noe i 7mnd.)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 24. mai 2009 #10 Skrevet 24. mai 2009 Bee, disse skjemaene passer kun for de som legger på seg snittet. Du må ikke tenke "å nei". Som jeg sa, jeg la på meg 23 kilo sist, Det er over 10 kilo mere enn normalt. Men jeg tok av meg alt igjen uten å gjøre noe annet enn å amme! Så ikke bekymre deg!! Er ikke meningen man skal gå å tenke på vekt når man er graivd!! Og jeg er en av de som ikke er fan av disse "hvor mye har du lagt på deg" trådene. Men forstår jo at folk er opptatt av det. Bare husk at alt er normalt! Klart, sykelig overvekt er ikke gunstig, men da renger jeg med lege eller jordmor er på plass og gir riktige råd! Var ikke dette som var meningen med å legge ut disse linkene....
*1+1=2 små* Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 24. mai 2009 Trulte: jeg tok det som stod der med en klype salt og bare kunne se at jeg lå sånn ca i snittet:) Jeg er egentlig ikke såå opptatt av vekta i svangerskapet, eneste er bekkenløsninga mi og derfor vil jeg "passe på litt":) jeg er ikke en av de som egentlig teller antall kg eller kalorier....ble bare veldig overraska over den raske vektoppgangen i løpet av 4 dager!!! Jeg la også på meg 20 kg sist og gikk ganske fort ned igjen, med unntak av de ekstra kg som la seg godt rundt hoftene(men min egen feil siden jeg spiste mye usunt og ikke kunne trene pga bekkenløsning).
koala Skrevet 24. mai 2009 #12 Skrevet 24. mai 2009 I Gro Nylanders bok "På vei" står det en ca.oversikt over når en legger på seg, i starten 10% av totalvektøkningen, så 25% fram til uke 22. Fra uke 22-32 legger man på seg 40% mens de siste 8 ukene står for 25%. Kan være individuelle variasjoner men poenget er at det er normalt med en relativt stor vektøkning ca. 2/3 uti graviditeten.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 24. mai 2009 #13 Skrevet 24. mai 2009 Leste at fra uke 18 til 24 var kanskje den perioden man legger mest på seg, bortsett fra kanskje helt på slutten av svangerskapet. Selv om jeg ser mange som ikke har lagt på seg et gram iløpet av den perioden. Det er nok ikke unormalt. Betyr nok ikke at du vil øke så mye, så raskt ,gjennom resten av svangerskapet.
*1+1=2 små* Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #14 Skrevet 24. mai 2009 Takk for svar jenter:) Jeg ble vel bare litt små stressa av å plutselig se +3kg på vekta når jeg har holdt meg på ca +- 400gram frem til nå! Har vært mye kvalm og kastet opp, har begynt å bli bedre nå så da tyder det på at maten i hvertfall setter seg et eller annet sted;) Jeg tåler helt fint å gå opp i vekt, de kiloene som er "vanlig" men jeg vil helst prøve å unngå 20kg+ pga bekkenet mitt! Så da er det bare å henge i og svømme 2-3 ganger i uka, siden det er sånn ca det eneste jeg kan gjøre sammenhengende i 30min.!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå