Gjest Skrevet 23. mai 2009 #1 Skrevet 23. mai 2009 Hvor mange har dere vært på(både lege og jordmor) og hvor langt er dere på vei? Selv er jeg 31 uker på vei og har vært hos legen totalt 4 ganger, har første time hos jordmor 5 juni og har fått 2 timer til oppsatt. Syns det virker litt lite? Og når jeg har vært hos legen har jeg kun veid meg og målt blodtrykk og så rett ut. Syns nå ettertid at dette virker litt slapt?
*Virgo* Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 Legene sjekker kun det de har tid til. Jeg fikk høre at jm hadde myyyye bedre tid, men det stemmer altså ikke alltid. De tar de samme undersøkelsene, men har du spørsmål så får du svar. jeg syns det var trygt å gå til lege og jm. Dette fordi fastlegen min gikk ut i morspermisjon og den eneste jeg klarte å få time hos var hos en turnuslege. Jm er jo spesialister på sitt område, og kan gi deg en annen veiledning enn en lege. Legen har ikke dette som sitt hovedfelt, men det inngår en liten del ut av studiet sitt. Hvis det ikke er noe spesielle plager så er det vel rundt en ca 8 ganger at en er til kontroll. Når det nærmer seg termin så går det 2 uker mellom hver sjekk (I hvertfall med meg). Dette kan være litt individuelt som sagt etter form. Gå til jm også og ikke bekyrme deg for å ikke bli gått oppfulgt. I så fall gi beskjed når du er inne til kontroll. I tillegg så er det jo godt å vite at hvis et eller annet skulle oppstå, så skal en i teorien ikke ha noe problem med å få akutt time hos jm og fastlege:)
Gjest Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 Jeg er i uke 30 og har vært på 3 kontroller + ordinær UL, helt normalt mye. Var i uke 12 (lege), uke 24 (lege) og uke 28 (JM). Skal på neste kontroll når jeg er 32 uker, da hos lege siden jeg må ta RH-blodprøver siden jeg er RH- Er jo overhode ingen grunner til å gå oftere til kontroll enn dette i starten så lenge det ikke er noe spesielt. På kontroll skal legen/JM målte BT, notere vekt, måle magen (fra uke 24 av), lytte etter fosterlyd(etter uke 18), kjenne hvilken vei babyen ligger (etter uke 28) og evt måle blodprosent + sjekke urin. Dette er et minimum, så gjøre ikke legen din dette, bør du be om det. Nå fremvoer er det vanlig med kontroller i uke 32, uke 36, uke 38 og uke 40 + evt overtidskontroller. For de som har risikosvangerskap, går man oftere. Jeg skal gå i uke 32, 34, 36, 37, 38, 39 og 40 pga tidligere svk.forgiftning.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 24. mai 2009 #4 Skrevet 24. mai 2009 Snart ferdig jeg da, bare 2 uker til termin og har vært på 7 ordinære kontroller, en ekstra hos legen og en tur på føden.
Mamma_til_isabella Skrevet 24. mai 2009 #5 Skrevet 24. mai 2009 Jeg er i uke 30 og har vært på kontroll i uke 13,17,21 og 26 og skal i morgen!Hos legen min er det vanlig og gå en gang i mnd frem til uke 36 og da er det annen hver uke så hver uke etter 38 tror jeg det var. Hos han sjekker vi da vekt,blodtrykk,urin,måler sf målene,fosterlyd og kjenner på magen.Han har alltid super god tid så jeg har valgt å bare gå til lege dette svangerskapet:)
meg & to små vampyrer Skrevet 24. mai 2009 #6 Skrevet 24. mai 2009 Som Alva sier er det 8 kontroller, inkludert ordinær UL som er normalen for alle nå- Om det er noe spesielt så går man jo mer da, men ellers er 8 det man skal ha. Jeg skal på min 5. nå til uka og er da i uke 32, som etter skjema.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå