Gå til innhold

Forvirret av dette mat greiene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forstått det sånn at man ikke skal spise modnet eller halv modnet ost. Men så er det noen som sier at så lenge melken er pasteurisert så er det greit. Dansk graddost for eksempel. den er jo modnet, men melken er samtidig pasteurisert, hva gjelder da?

Jeg spurte en jeg kjenner som er sykepleier, hun sa jeg ikke kunne spise denne osten, men "alle" andre sier jeg kan pga det med pateuriseringen.

Hadde det ikke vært en idè å merke de matvarene man skal holde seg unna med "anbefales ikke for gravide" eller noe sånt?

Fortsetter under...

Skrevet

Forstår godt at alle disse kostholdsrådene kan være forvirrende, men Matportalen ( http://matportalen.no/Emner/Gravide ) har en veldig grei oversikt over hva gravide kan spise og ikke. Er du i tvil om du kan spise det eller ikke, så la være å spise det :) Vi klarer oss godt uten visse matvarer i de månedene vi går gravide :)

Ellers fant jeg denne oversikten som er veldig fin

Ostar som anses SÄKRA att äta under graviditeten

Hårda ostar:

Babybel, Cheddar, Edamer, Emmentaler, Gouda, Grevé, Gruyère, Havarti, Herrgård, Hushållsost, Jarlsberg, Parmigiano Reggiano (parmesan), Pecorino (hård), Provolone, Prästost, Svecia, Västerbottenost och annan hårdost. Mozzarella, Halloumi och paneer (indisk färskost), förutsatt att de hanterats hygieniskt efter tillverkning. Fetaost som tillverkats av pastöriserad mjölk.

Mjuka ostar/smältostar:

Boursin, Keso, Mascarpone, Philadelphiaost, quark och alla typer av smältost, även blå-/grönmögelsmältost. Ricotta, förutsatt att den hanterats hygieniskt efter tillverkning.

Yoghurt, fromage frais, creme fraiche och andra syrade mjölkprodukter

Ostar som INTE ÄR SÄKRA att äta under graviditeten

Vitmögelostar och kittostar:

Appenzeller, Brie (vit och blå), Cambozola, Camembert, Chaumes, Livarot, Munster, Pont L´Évêque, Tallegio, Vacherin fribourgeois, Vacherol, m fl vitmögelostar och kittostar.

Blå-/grönmögelostar:

Bavaria blu, Bergader, Bleu d'Auvergne, Bredsjö blå, Cabrales, Danish blue, Fourme d’Ambert, Gorgonzola, Gorgonzola dolcelatte, Kvibille gräddädel, Manchego, Queso azul de hoja, Romano, Roquefort, Stilton, Tomme de Savoie m fl blå-/grönmögelostar.

Opastöriserade ostar av get och får:

Chabichou, m fl mjuka, opastöriserade get- och fårostar

Bearbetad för BabyCenter Sverige i januari 2008

Skrevet

Hjelper ikke om melka er pasteurisert dersom osten er tilsatt mugg for modningen. Graddost er trygt. Det er muggoster du skal holde deg unna, som brie og norzola feks.

Skrevet

Det er jo ikke muggen som er farlig da...

Skrevet

nehei? Hva er det som er farlig da??

Skrevet

En liten søt bakterie ved navn Listeria Monocytogenes!

Annonse

Skrevet

Alle norske oster er laget av psteurisert melk og skal kunne spises. I teorien kan det oppstå listeria i muggoster etter laging men dette har aldrei skjedd til nå i Norge ihh. Tine. Det har derimot skjedd i SJELDNE tilfeller med vakumpakket kjøttpålegg, gravet og røkt fisk. Derfor anbefales det nå at man spiser vakumpakket pålegg så ferskt som mulig og styrer unna når det nærmer seg utløpsdato.

Skrevet

Kjenner til den ja. Men hvor kommer listeriaen fra da? Den finnes jo ikke i pasteurisert melk...... Det må jo være noe med muggen og modningen som gjør at den kan komme til senere.............

Skrevet

Listeria finnes naturlig i naturen, i jord og vann. Ingen baketerier kan bare dukke opp fra ingenting, heller ikke dukke opp fra en liten klase mugg.

Pasterurisering dreper Listeriaen så det stemmer at den ikke kan finnes i pasteurisrt melk, så lenge den melken ikke er utsatt for forurrensing.

Som med kjøttpålegg også, kokt skinke, bakterien drepes ved koking, men her og kan man finne bakterien pga forurensing.

Ta Tine som eksempel iom at det er nevnt over her. Et stort firma med gode rutiner og strenge retningslinjer hva produksjon angår. Det taes stikkprøver og det skal svært mye til for at noe skal bli forurenset etter pasteurisering. Og i praksis skjer det så og si ikke. Men i teorien kan dette skje, og Listeriaen kan formere seg i mengde bakterier som gjør at den kan gjøre skade om noen spiser den.

I teorien, for det har aldri skjedd. Gjentar, aldri skjedd for Tines oster at et forster har dødd i mors liv.

Men klart, ingen i Tine vil si at det aldri kan skje, for i teorien kan alt skje. Og en gang kan bli den første.

Jeg personlig spiser all ost fra Tine uten å bekymre meg. Men det er mitt valg, her må hver enkelt ta sine valg. Jeg spiser mykoster fra andre firmaer jeg anser som trygge også.

Det finnes svært få upasteuriserte oster i Norge, og de er det lett å holde seg unna!

Men, for et år siden ble anbefalingene endret til å også gjelde myke oster laget av pasterurisert melk. Årsaken er at et lite ysteri var årsaken til noen dødsfall på et sykehus pga sin ost. Og små ysteri holder jeg meg unna når jeg ikke er gravid og. Både før dette og etter dette!

Så jeg mener at Norske mydigheters "dra alle under en kam" prinsippet fraråder alt for mange oster. Synd, for det er nok ikke nødvendig!

Skrevet

Min mor er kvalitetsleder i Tine så jeg stoler på de jeg også. ;-)

Men det selges jo masse oster fra utlandet, spesielt i delikatesseforretninger. Og jeg syns det er vanskelig å vite om de er laget på pasteurisert melk eller ikke, ikke alltid det står på de heller. Det er vel kanskje derfor myndighetene slår alle over en kam.....

Husker jo det lille gårdsysteriet som var synderen til listeria for et par år siden. Men det er jo liten eller ingen kontroll med hygienen på disse ysteriene så å spise ost derfra tør ikke jeg heller. Ikke når jeg ikke er gravid heller!

Men det er jo litt forvirrende når det står at man skal holde seg unna myke oster i anbefalingen fra Mattilsynet. Mange tror jo at alt av kremoster da er forbudt. Leste i Dagbladet i dag at det nå kommer en oppdatert brosjyre med nye anbefalinger fordi det er for mye skremselspropaganda ute og går. Jaggu på tide!!

Skrevet

Ja, mykost vil jo ikke si at osten er myk. For det er jo all smøreost og smelteost også...

Det er påbudt å merke oster som er laget av upasteuriset melk. På pasteurisert ost trenger det ikke stå noe. Og denne merkingen tror jeg nok er til å stole på. Det er strengt her i Norge når det kommer til mat..

Forresten så sluttet det ysteriet å produsere ost etter denne hendelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...