Gå til innhold

jeg trenger tips til middag i form, som jeg bare kan putte i ovnen!

Anbefalte innlegg

jeg er utrolig lite kreativ når det gjelder mat. men tror jeg har sansen for ting som "lager seg selv".

kunne tenkt meg å kunnet litt om mat i form, er jeg kan putte både kjøtt og poteter i samme forma for så bare steke det ferdig i ovnen..

noen tips?

Fortsetter under...

Masse olje - fisk med sitronpepper, grønnsaker i skiver (f.eks gulrot og potet) Blir så godt att :)

Eller du kan steke kyllingfilet og pasta, legge i form sammen med masse oppskårne grønnsaker, helle fløte og ost over og ha i ovnen. Litt mer jobb, men kjempegodt :)

Kok makaroni, pastaskruer eller liknende, skjær opp pølser og legg alt i en ildfast form, ha i fryste grønnsaker (i følge en undersøkelse jeg leste for et par år siden er fryste grønnsaker minst like næringsrike som ferske!)

Tøm over et glass tomatsaus, jeg bruker dolmio med fløtesaus, og ost på toppen, stekes i ca 40 min, kjempegodt og lettvindt! :-)

Annonse

Formrett 1). Kutt opp skrelte poteter i strimler. kok de lett. Stek kjøttdeig sammen med løk, champignoner og bland alt sammen med ei ts salt og ei ts pepper oppi ei form. Ha revet ost på toppen. Hell på matfløte og stek i ovnen 220 grader i ca 30 min. Denne er fantastisk god. Servers med en frisk salat.

Formrett 2). Kok makaroni og stek kjøttdeig og løk. Ha det i ei form. Dekk til med revet ost. Stek i ovnen på 220 grader i ca 20 min. Ha på evt ketchup og sennep. Knallgodt.

- Kutt grønnsaker i terninger/biter. F.eks gulerot, persillerot, sellerirot, purre, potet... Halvstek det i stekepanne og hell over i ildfast form

- Hell over en boks hakket tomater, krydre etter smak

- Stek koteletter eller kyllingfilet nesten gjennomstekt i stekepanne. Krydre etter smak

- Legg kjøttet på toppen av forma, sett i ovn i 15-20 min :o)

- Lag foliepakker med fisk, poteter, purre, smør, grønnsaker... I ovnen og null oppvask :)

Brun nakkekoteletter lett i steikepanne. Skjær i biter. Ca fire biter per kotelett. Legg på steikeplate i ovnen sammen med potetbåder og div grønnsaker. Jeg bruker poteter, gulerøtter, squash, løk, hele småtomater, champingjong og paprika. Ha over olje og krydder. Godt med tzatisiki ved siden av. Eller en varm saus.

Hvis du skal lage noe super enkelt så stek kjøttdeig og tilsett grønnsaksblanding med gulrot og erter, en boks hakkede tomater og noen skjeer tomatpurre. Krydre etter smak.

Hell dette i en ildfast form. Lag potetmos og legg den som et lokk på toppen. Ha over revet ost. Kjempegodt! Det blir enda bedre med hjemmelaget potetmos men det er jo litt mere jobb da... :-)

Kylling med rotfrokter:

Skjær opp søtpotet, potet, gullerot, sellerirot, løk, fennikel og persillerot (eller bare noen av de eller noen andre rotgrøntsaker:) i biter.

Ha dem i langpanne sammen med salt, litt olivenolje og frisk hakket rosmarin.

Legg stykker med kylling (med bein og skinn) opp på. (ha salt på kyllingen først)

Du kan også bruke laks istedet.

Stek i ovnen på 200 grader C til kyllingen er stekt, kanskje 1 time og 15 min.... er ikke sikker, jeg bare ser på det av og til...

Sever gjerne med saus til av en eller annen type :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...