Gå til innhold

kort lutealfase? Noen med erfaring?

Calexico

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg tror jeg har hatt en SA i går, veit ikke sikkert før jeg får svar på blodprøver mandag, men alt tyder på dette. Er/ var 5-6 uker. Måtte avslutte svangerskapet pga av misdannelser på den lille i uke 12 i februar. Kjenner jeg er skikkelig lei.

Har sittet og lest om alt med SA og sykluser nå. Vi vil jo prøve igjen etterhvert, og jeg prøver å finne en årsak.

Jeg har kort lutealfase, bare 10 dager. Kan det være grunnen?

Noen som veit hva slags behandling man kan få?

Kan legen hjelpe meg med det selv om det "bare" har gått galt 2 ganger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann

Så leit at du har mistet igjen etter triste opplevelser i februar. Det tar på, og jeg føler med deg. Når det gjelder lutalfasen så er det vel ikke noe som anses som en vanlig årsak til (habituell) abort, men man kan vel aldri vite. Du kan sikkert be om å bli satt på Crinone (progesteronstøtte) ved neste graviditet, det skal ikke kunne skade i alle fall.

For de aller fleste som opplever to aborter så er det ingenting systematisk i veien, det dreier seg om ren og skjær uflaks. Men det er jo like tungt uansett. Det er nok et krav at man skal ha mistet tre ganger før man har krav på utredninger, men det kan godt være at en erfaren og empatisk gynekolog vil vurdere å starte utredninger tidligere. Kommer kanskje an på hvordan "mønsteret" er osv. Vet at de anser det som mer mistenkelig hvis man stadig ser hjerteslag på tidlig ul før man mister, feks. Dersom det er mistanke om autoimmune sykdommer eller mye blodpropp i familien ville vel også dette kunne være verdt å sjekke ut.

Håper at du blir gravid igjen snart og at det da går riktig så bra! Klem fra meg.

Skrevet

Takk for svar.

Har lest en del om progesteronstøtte og pergotime. Skader jo ikke å prøve.

Skal til gyn i førsten av juni, håper han har noen svar, evt noe som kan hjelpe. Ellers håper jeg jo selvfølgelig at det bare har vært uflaks. Vil jo helst bli fort gravid igjen, men er veldig redd for at noe skal gå galt igjen.

Får vel bare krysse fingrene:)

Skrevet

Ja, håper du blir raskt gravid igjen. Jeg mistet sist i april (utskrapning pga MA i uke 8), og ble utrolig nok gravid igjen uten å få igjen mensen engang. Så det kan gå fort i svingene noen ganger. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...