Gå til innhold

svette barn om natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min fireåring svetter utrolig mye om natten, særlig (tror jeg da, jeg sjekker henne jo ikke midt på natten...) de første par timene. Hun blir helt våt, og må ha rent nattøy hver dag, helst rent sengetøy annenhver dag...

Noen som har erfaring med noe lignende? Er det bare sånn det er for en del barn, eller burde jeg bekymre meg?

Skrevet

Ta av nattøy og la henne sove i bare trusa! Det har 7-åringen min gjort i mange år nå; sommer som vinter! Han er også veldig varm og kan være helt våt i håret etter at han har sovnet. Har derfor på så lite som mulig.

Skrevet

Min datter svettet også veldig mye, og da mener jeg mye. Det dampet sånn fra hodet hennes at sengegavlen begynte å smuldre opp av fuktigheten. Hodet var kliss vått et par timer etter innsovning selv om hun nesten ikke hadde dyne på seg.

Samtidig snorket hun mye, og lå med hodet bakover. Fikk sjekket henne hos øre-nese-hals, og det var polypper (som ble fjernet i 2 års alder). Det rare var at etter at polyppene ble tatt så forsvant også nattsvettingen og selvsagt snorkingen. Senere fjernet hun mandlene.

Nå har hun imidlertid begynt å svette igjen, men hun nekter å sove uten å ha hodet under dyna, så jeg må alltid innom henne etter at hun har sovnet og snu litt på pute og dyne.

Jeg tror ikke svettingen er farlig, det kan kanskje skyldes et litt overaktivt immunforsvar. Du kan jo spørre en lege om det ved en anledning.

Skrevet

Bruk ett tynt ullteppe under lakenet Da blir de ikke så våte

Skrevet

Hun skal faktisk snart fjerne mandler og polypper, kanskje det blir bedre da. Ellers skal jeg prøve å legge inn et ullteppe og se om det hjelper. Takk for sist!

Skrevet

Hun her hadde også en periode hvor hun ble kjempesvett. Så hun sover bare i trusa, har sommerdyne og vinduet oppe:)

Skrevet

Hvis du googler på: barn +nattesvette - så får du opp en del svar fra nettleger som blir stilt dette spørsmålet.

De legene som uttaler seg på disse nettstedene er ikke bekymret over nattesvette hos barn så lenge barnet virker frisk og i god form. I skjeldne tilfeller skriver de at nattesvette hos barn kan være med i symptombildet ved noen ulike sykdommer, men da har også barnet som regel andre symptomer ved siden av.

Skrevet

Jeg har et barn som svetter veldig mye om natten også. Lakenet er helt vått av svette, og puten likedan. Jeg pleide å passe en liten gutt engang, som svettet så mye at vognen hans muglet under madrassen når han var 8-9 mnd gml og sov ute. Det var helt ille!

Noen barn svetter vel bare mer enn andre.

Skrevet

Mange beroligende svar her :-).

Satser på at det ordner seg når vi tar mandlene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...