Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #1 Del Skrevet 22. mai 2009 Første fødsel gikk egentlig kjempefint... Fødselen varte 8t, og de første 6,5t var helt uproblematiske, -menssmertenivå. Da det begynte å gjøre vondt, fikk jeg lystgass -hærlig! Ved full åpning tok jordmor lystgassen bort, og jeg grøsser når jeg tenker på den smerten jeg opplevde da neste ri kom. Mannen fortalte at jeg hylte forferdelig! Deretter satte pressriene i gang. Hadde ikke effektive rier, så det ble satt opp drypp, og plutselig var det "full trøkk" igjen. Utdrivelsen synest jeg var helt forferdelig. Særlig i det hodet skulle ut. Jeg grøsser. Men samlet sett var det en relativt lett fødsel med litt lystgass som smertelindring. Kjempefint det, men jeg er litt irritert over at så mange jordmødre, og for så vidt mange kvinner er så opptatt å klare seg med minst mulig smertelindring. Jeg synest faktisk det er helt utrolig, begriper det bare ikke. Spørsmålet mitt er altså: Når det er selve utdrivelsen som var verst for meg, hvilken smertelindring burde jeg da valgt? Jeg har lest om lokalbedøvelse, hvorfor er det ikke stor-reklame for det? Er det noen som har prøvd det? Hvordan funker det? Jeg prøver gjerne epidural, men har hørt at den blir skrudd av på slutten, og da er jeg jo like langt... Jeg greier ikke å slutte å undre meg over at det ikke blir forsket mere på smertelindring ved fødsel. Hørte senest for et par dager siden at stadig flere sykehus tar vekk lystgassen også. Uten lystgass ville jeg valgt epidural, tror jeg... Noen erfaringer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140145310-kan-jeg-f%C3%A5-noen-tips-om-smertelindring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 23. mai 2009 #2 Del Skrevet 23. mai 2009 Selv om du hadde valgt epidural ville du nok hatt vondt under utdrivelsen. De tar jo som regel bort epiduralen når det skal presses. Jeg hadde selv ikke vondt under utdrivelsen fordi jeg hadde ligget så lenge med pressrier at alt var bare helt bedøvd. ;-) Det finnes jo noe som heter pudendalblokade. Det er sprøyter som settes i skjeden og skal virke smertelindrende på utdrivelsen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140145310-kan-jeg-f%C3%A5-noen-tips-om-smertelindring/#findComment-140148198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjuskemor Skrevet 25. mai 2009 #3 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg fikk epidural de siste tre timene av fødselen, og i disse timene kjente jeg ingen ting. Det var helt fantastisk! Lå bare å 'kosa meg' og venta på at jeg kunne begynne å presse. Jordmora lot epiduralen stå på helt til ho var ferdig å sy. Jeg måtte presse lillegutt litt ut på viljen, men det gikk fint. Tok i det jeg hadde, og siden jeg ikke kjente noe vondt, var det lett å ta i. Da hodet sto i åpningen, tenkte jeg at 'tja, dette er kanskje litt ubehagelig', men ikke noe mer enn det. Jeg var førstegangsfødende, og hadde ikke greid meg uten epiduralen. Den satt som et skudd på meg, så jeg var skikkelig heldig. Jeg fødte forresten på Levanger. Nå skal jeg desverre flytte fra Trøndelag, men i verste fall drar jeg tilbake hit for å føde igjen (viss jeg får info om 'gnienhet' på epidural på andre sykehus:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140145310-kan-jeg-f%C3%A5-noen-tips-om-smertelindring/#findComment-140159816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå