Gå til innhold

Vanlig at alt av brød kommer ut igjen i begynnelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å innføre brød. Har vel gitt det en fem, seks ganger tror jeg. Bittesmå biter, med leverpostei. Dvs, mer smuler enn biter. Men alt spyttes ut igjen, etter at han har hatt det i munnen en stund. Er det vanlig at det tar tid før han lærer seg at det skal svelges? Jeg gir vann mellom munnfullene. Grøt, middag, banan, avocado, og alt annet jeg har prøvd å gi, glir rett ned. Han er forresten bare seks og en halv måned.

Skrevet

Her glei det faktisk rett ned, prøvde for første gang idag; tre små biter=) Er vel kanskje uvant for ham å spise noe som ikke er most?

Skrevet

Jeg har funnet ut at det kommer an på brødet- er brødet for "seigt" spytter han det glatt ut igjen etter å ha sugd av pålegget, det samme med for tørt brød. Polarbrød er det som glir lettest ned her i gården.

Skrevet

Ah, tenkte på polarbrød. Men så slo jeg det fra meg, og tenkte det var for vanskelig pga "skorpe" over det hele. Men kan jo være verdt å teste.

Skrevet

Bynne dokker me brød så tidlig??? :-) Hs sa til mæ mellom 8-9 mnd, for dm har mer enn nåkk me grøt, middagsmat og frukt? :-) Å d e nu ikke store mengda dokker får i dm?

Skrevet

Det er mest for tilvenningens skyld. Tar det foreløpig som et mellommåltid, sammen med en banan f.eks.

Helsesøstrene har tydeligvis forskjellige meninger rundt dette temaet også, som med det meste annet. Jeg har hørt det du sier, mens flere sier man skal begynne ved 6-7 mnd. Og det kommer kanskje litt an på når man begynte med fast føde. Vi begynte med grøt da han var 4 mnd, og middag (først bare potet og grønnsaker) bare et par uker etter. Han ble fort veldig glad i fast føde, og melk har vært helt ut siden. Så siden han nekter både pupp og flaske på dagen, må vi finne på noe mellom hovedmåltidene.

Skrevet

Okei :-)

Gutteplutt her har også spist fast føde sia han va 4 mnd, men æ variere heller mellom alt som finns å ete ;-) han ekke dn flinkeste til å ete bita heller, så orske ikke d brødskivestyret ;-)

Har du prøvd sånn risdrikk til 8 mnd som mellommåltid? evnt velling fra en kopp? Gutten min elske å drikke fra kopp å blir go å mett ;-)

Skrevet

Jeg har også begynt såvidt å innføre brød. HS anbefalte meg egentlig å følge brosjyre fra helsedirektoratet som heter "Mat for spebarn" når det gjelder det meste av innføring av mat. Og der står det:

"Mange barn gir etter hvert tydelig uttrykk for at de setter større pris på brød enn på grøt. De som har vegret seg mot grøt, begynner ofte å spise godt når de kommer over på brødmåltider.

Barn begynner å vise interesse for brødmat på alderstrinnet sju til ti måneder. Det er stor individuell forskjell, og du gjør rett i å vente til barnet selv er interessert."

Så følg barnet ditt er vel egentlig rådet, og det synes jeg er et fint råd jeg :-) Her strekker poden seg ivrig etter brødmaten og svelger unna så da er det vel en fin tid å starte med brød tenker jeg. For min del er det mindre stress å gi litt brød samtidig som jeg selv spiser en brødskive enn å f.eks drive å lage velling etc. for å være sikker på at han er mett ;-) Uansett så tror jeg det er lite rett og galt når det kommer til mat, men at det handler mer om forskjellige unger :-D

Skrevet

Ja, det virker jo veldig logisk igrunn! Glemmer ofte å lese i det heftet, der står jo egentlig nesten alt man trenger å vite=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...