Gå til innhold

Når er det vanlig at barna må kunne utenatt månedene??? Sønnen min på 12 kan ikke månedene enda..:s

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hos oss har de øvd på dem nå i 2. klasse, men de er innom månedene og årstidene hvert år. Lærer mer detaljer om det for hvert år da, men det blir jo repetert=)

Her kan faktisk 4 åringen vår alle måndene, ukene, dagene og litt av klokken (tror det er tidlig da), men jeg har/hadde en elev som gikk i 9.klasse og ikke kunne dette, han hadde også lærevansker.

Hva med å henge en kalender på veggen, en sånn som viser alle måndene? Og lære ham å telle dem på knokene, så lærer han hvor mange dager det er i hver mnd også?

Han er nok ikke den eneste, nei. Jeg jobber på skole, og ser mye forskjellig. Det er særlig barn med lærevansker, og barn som har foreldre som mener skolen skal lære barna alt som skal læres. Jeg anbefaler alltid foreldrene å øve på denne type ting. For en del trengst det en del øving, så det er lurt å få det til å bli en lek, og ikke få barnet til å syns at det er flaut å ikke få det til. Forklar hvorfor det er lurt å kunne det hvis han er umotivert osv.

Det er jo faktisk noen som ikke kan klokka, dagene, etternavn og adresse, knytte sko osv på den alderen. Jeg tenker at alt dette er viktig å kunne.

Uansett, lykke til! Håper det går greit for gutten din:-)

Annonse

Kanskje dere kan ha framme en "kul" kalender som dere ser på hver dag slik at han får erfaring med å tenke på dag, dato og måned (ikke glem årstidene). Små drypp hver dag, og hvis han orker kan dere ta noen økter med intensiv øving på rekkefølgen (automatisere rekkefølgen).

Det er lurt å lære noen få måneder om gangen, f.eks. januar - februar - mars. Når den rekkefølgen sitter, kan dere øve på april - mai - juni, og så må dere sjekke at de tre første månedene fortsatt sitter, ellers må dere gå tilbake og øve mer på dem igjen. Og så videre...

Hvis han har lærevansker er det viktig å finne noe som motiverer til innsats, ellers kan det bli alt for slitsomt. Det finnes mange måter å belønne som hverken koster mye penger eller innsats, f.eks. at han får et klistremerke for hver måned han lærer i remsa (delbelønning) og at når han kan alle, går dere i svømmehallen for å feire. Men her må dere finne belønning som virker motiverende på akkurat ham. Det er også viktig at de delmålene dere setter er realistiske. Ingenting er så lite motiverende som alt for vanskelige krav. Mestring er kjempeviktig for selvfølelsen!

En utfordring til deg og andre voksne er å ikke bli oppgitt over hvor lang tid det tar for en med lærevansker å lære nye ting (og iallefall ikke vise det!). Det er veldig viktig for hans selvfølelse at han ikke opplever at han er "håpløs".

Positiv selvfølelse er viktig for å lære. Han kan komme inn i en god sirkel: Realistiske mål som han mestrer, gir god selvfølelse og pågangsmot til å lære mer!

Lykke til!

Hilsen fra en lærer

Gjest Sekretøsa

Broren min er 18, og kan det ikke enda..... men spør du hvem som var statsminister i Italia (om de i det hele tatt har det der) i 1920, så vet han det garantert. Tror det har noe med interessen å gjøre også..

Eksen er snart 30 og han har problemer.

Hvis han skal frem til september sier han bare mnd etter august..

Det begynner vel å bli på høy tid å kunne mnd når man er i den alderen, ja. Har du prøvd å lære ham en sang om månedene? Jeg hadde ikke kunnet huske rekkefølgen på alfabetet om det ikke var for alfabetsangen av en aller annen grunn, kanskje det kan hjelpe sønnen også med en sang?

Heng opp alle månedene etter hverandre med tydelig skrift på badet, ved doen.

Og på soverommet hans, ved sengen. Steder han må se det hvis han ligger i sengen sin fks, sitter på do eller andre steder han stopper opp lenge av gangen.

Da skal det sitte etter en stund. Det lover jeg deg.

Datteren min på 6 år kan alle månedene (vi har gjort det slik at vi sier hvem som har bursdag i hver måned, og at nyttårsaften feirer vi at januar og det nye året begynner). Men hun har fortsatt problemer med "om to uker skal vi..."

Kanskje du kan prøve deg på bursdagsvarianten du også? Og heng en kalender opp på rommet hans! =)

Annonse

Jeg er enig med lærereren lenger opp, positive sanksjoner og oppmuntring gir mer overskudd til å ville lære.

Jeg har gjort dette hjemme med min fem-åring. Laget en kalender hvor vi har tegnet sommervær, høst-vinter-vårvær inn i de ulike kategoriene/årstidene, i en sirkel. Som hun har hengende på veggen. Vi har også laget det samme med en klokke m/visere. Dette tror jeg har bidratt til at hun har interesse for å lære og gjør lek til læring.

Ditt barn har skrivevansker og kan derfor ikke sammenlignes med andre barn som kan skrive og lese før de beynner på skolen.

Vær tålmodig med ham, og gi han oppmuntring og ros, slik at det styrker hans mestringsevne.

Du skal se han lærer seg etterhvert:-)

Jenta som går i andre klasse her har det i lekser i ny og ne. Klarer det greit nå, stokker bare om to av og til. Så tror det er en grunn til at de har repitert det i lekse noen ganger dette året her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...