Gå til innhold

Vi MÅ kjøpe ny bil,- og lurer på om noen har anbefalinger.......


Anbefalte innlegg

Pass på å ikke kjøp en typisk ungdomsbil (det ser du lett ved f.eks dobbel eksospotte, store høytalere på bildene av bilen ++).

Biler som er ungdomskjørt er ikke noe, og håper jeg ikke må utdype meg i det.

 

Men, hvis du sender meg en PM, så kan jeg anbefale en mann som jeg kjøpte min bil av.

Jeg legger ikke ut navnet hans her.

Han er også mekaniker, og jeg reparer bilen min hos han. Vel - det vil si.. Det er sjelden jeg reparerer bilen min hos han.. Jeg kjøpte den i 2006 og har ikke hatt noen reperasjoner på den. Kun slitedeler, som bremseklosser ++

Bilen min er en BMW 3serie - 86mod - diesel. Kjørt ca 200 000.

Håper jeg selv klarer å holde den til den blir veteran! ;o)

Fortsetter under...

Med et slikt utganspunkt som du har HI, har du ALLE forutsetninger for å få en tilnærmet problemfri bil for 5 år for 50000 kr.

 

Jeg har selv nøyaktig samme holdning til bil. Økonomien er slik at jeg gjerne kunne kjørt ny bil til hundrevis av tusen, men kjører selv en bil i ditt prisleie, og har tenkt å fortsette med det. Ganske enkelt fordi jeg har fire utgangspunkt. Den skal være pålitelig. Den skal være tilstrekkelig stor. Den skal være tilstrekkelig sikker til at jeg selv opplever kjøringen som sikker for meg og mine når jeg kjører defensivt. Og den skal gi lavest mulig kostnad pr km.

 

Men som jeg ("bileksperten") har antydet tidligere. VELHOLDT er stikkordet når du ser på bil. En velholdt bil kan virke dyr ved siden av en som er normalt (dårlig) holdt, men har du tenkt å ha bilen noen år er den nesten alltid beste kjøpet. I enkelte tilfeller, hvor bilen er EKSTREMT velholdt, kan du derimot oppleve at også gull kan kjøpes for dyrt, så lenge du selv ikke har samme interesse for å "følge opp" som forrige eier (som nødvendigvis må ha hatt bildilla).

 

Ellers er stikkordet TEST når du ikke selv har greie på bil, og ikke kjøper bil "med varedeklararsjon" hos en bilforhandler. Og selv en test JEG har betalt for regner jeg som mer "seriøs" enn bilforhandleres varedeklarasjon, om jeg ikke er 100 % - 100 % - trygg på forhandlerens seriøsitet.

 

Ser ellers at du får flere "BMW-råd" herr. BMW er ingen dårlig løsning, dersom du vil betale for prestisje. Vil du ikke det, blir det for dyr. Så f eks at billigste BMW (5-serie) med kjørelengde under 200 000 lå på 70 000 på finn.no. Og jeg opplevde ikke denne bilselgeren som tillitsvekkende - "velholdt" var ikke første tanken jeg fikk... Høyere enn 200 000 ville jeg ikke lagt meg i "startkjørelengde" dersom jeg skal ha bilen i 5 år, uansett biltype (på noen ville jeg ikke akseptert så mye over 120 000). Det betyr, uansett merke, at du får endel omkostninger eller "avkortet levetid

 

Så kjøp gjerne en BMW 5-serie - om du mener den er verdt minst 25 000 ekstra over en 5 årsperiode. Men med din holdning til bil, er den ikke det. Og det er LANGT mellom velholdte BMW-er.

 

Kan selv "avsløre" at jeg kjører svensk bil (mer vil jeg ikke si). Kort og godt fordi denne passer til kjørestilen min... Har tidligere kjørt flere japanske, og gjør det gjerne igjen (nå etter at forhandleren er byttet ut...). Har også kjørt tysk (Audi) og opplevde bilen som "litt oppskrytt", men helt OK.

Bor du i Trøndelag skal du sikte nordover når du skal kjøpe bil. Biler fra våre 3 nordligste fylker har MYE mindre rustproblemer enn biler fra Trøndelag og sørover. Mer stabil vinter, jevnt litt tørrere vinterklima og saltfrie veier er selvsagt årsakene.

 

Har selv en "Finnmarksbil", og bor langt derfra... Valget var helt bevisst! Kostet meg noen tusen ekstra da jeg kjøpte den, men har vist seg å være vel verdt det. Bilen min er nesten 20 år - og 100 % (ifølge verkstedet) rustfri. Her blir det motoren som avgjør når bilen tar kvelden, ikke karosseriet, ser det ut for. Og motoren skulle holde ennå 5-6 år før de store problemene kommer, antar jeg....

Du har vært heldig, Vålerenga, som fant en 20 års gammel BMW som IKKE har vært ungdomsherjet. Og til og med med fornuftig kjørelengde. En SLIK BMW er alltid verdt å vurdere, selv om jeg i andre innlegg har hevdet at når du kjøper BMW får du mye, men betaler for mer. Ingen regel uten unntak,vet du!

Annonse

Jeg vet det :o)

Han som jeg kjøpte den av, er jo selger med STOR interesse for biler. Særs BMW.

Det viktigste for meg er å ha den inn til jevnlige sjekker, for å oppdage feil og mangler. Og siden han jeg kjøpte den av gjør det gratis, så er det greit. :o)

Han er naboen min, så er ikke så rart heller da.. :o)

Bilen måtte jeg betale for da, hehe ;) Samme med delene, men delene er ikke så dyre heller.

 

Sånn sett: Jeg fant den ikke, det var naboen min. Han har kontakter, og han kjente denne gubben som skulle selge den.

Heldigvis for meg, fikk jeg tatt den før naboen min skulle legge den ut for salg på Finn ;)

Alltid en fordel med en bilhandel som kan gå utenom finn.no (eller avisannonsene), både for kjøper og selger. Det er slik de BESTE bilhandlene finner sted, men det vet DU jo, Vålerenga?

 

Også min beste bilhandel skjedde slik. Hadde denne bilen bare knapt 2 år (det var ikke bilen som var årsaken til salg, men visste at å eie bil bare ville til irritasjon neste 4-5 årene da jeg solgte), og solgte for MER enn jeg kjøpte - så mye mer faktisk, at det dekket alle serviceutgifter jeg hadde hatt på bilen de årene.

 

At arbeid som regel er halve verkstedregningen er også velkjent. Så greit å slippe med den andre halvparten (delene) - som sikkert også blir billigere enn på "merkeverkstedet"?

Ja, jeg får delene til innkjøpsprisen av det han betaler for.

Pappaen min arbeider for han, og derfor betaler ikke vi mer enn det delene koster.

 

Selvfølgelig vet jeg at det er det beste ;)

 

Jeg syns det er fantastisk at jeg har den naboen jeg har, hadde jeg f.eks kjøpt den bilen uten å ha en mekaniker som kan se over`n så ville det blitt dyrere. I tillegg har jge lært meg å gjøre ting selv, og også legge merke til ting. Og ikke minst: Jeg kjører ikke som ungdommene gjør.

Jeg er jo ikke gammel selv (21) og fikk bilen når jeg var 18 - men har ikke ungd.kjørt den. Blir gal når jeg er hjemme i bygda mi, fullt av folk som skal ha den fordømte turtelleren til 5-6-7.. Hva er vitsen sier jeg bare...

 

Jeg snakket med en mann som hadde en mercedes, like gammel som min. Han måtte skrape bilen - ene og alene pga rust. Motoren var i tipp topp stand, men rusten hadde skjært gjennom hele bilen.

Jeg skal nå i sommer skjære av og sveise på ett sted. (Eller naboen da, om jeg gjør det så tror jeg ikke bilen blir no bil etterpå... ;o) ) Det er vel det eneste som står igjen nå for tiden.

Også er det ny EU-kontroll i mars.. ;o)

 

Jeg har også fått belæring fra både far og nabo om hvordan saltet trekker inn, og at jeg bør/skal vaske bilen etter turer.

hehe.. ;o)

 

Takker for UTROLIG mange konstruktive svar..Bil fra nord for Grong burde vle begynne å bligansek "saltfri", sånn til daglig,- og har bekjente i Tromsø. i forhold til å evt dra dit opp og hente :o)

 

Altså, ikke kjørt over 200 000,- på en ca 1998/1999/2000 modell,- om jeg har forståt det riktig...Sjekke for rust og servicshefte med stemper er must..Om muligheten og tidsperpektivet (litt stress nemmelig) tillater det,- NAF-test,- hvis ikke så kan mannen litt da,- og om min onkel blir med i tillegg (kjørelærer m/ineresse for bil) så skulle det bli ok kvalitetssjekk ihvertfall..... Hmm, da har jeg vel en del sjekkpunkt..BMW og AUDI er bra biler, men dyre deler?? Og OM jeg skulle "ramle over "en rustfri toyota/Opel i den prisklassen fra de årene så er det kanskej det beste?? (da legger vi i en 5-6000 i antirustbehandling på bilen.Gjorde det på forrige bil,- var ønnsomt det) da det er billige deler...og "kjent for" lite prakk....

 

Volvo er jo "kjent" for holdbarhet og forholdsvis "billig" deler, er mitt inntrykk fra vennekrets...Problemet er vel at prisene holder seg forholdsvis bra og en volvo med under 200 000 km på 10 år blir vel ikke akkurat i den prisklassen jeg ser for meg,-eller???

Har jeg liksom "fått med meg" essensen eller:o)

Annonse

Essensen har du tydeligvis fått.

 

Noen råd fra "bileksperten" i tillegg:

Ikke fokuser så mye på "10 år". Fokuser heller på tilstand. Det finnes 20 års gamle biler som er i bedre stand enn 7-8 års gamle biler. Med noen få unntak for gummideler slites ingen bil av alderen - den slites av manglende vedlikehold i forhold til alderen. Det var derfor jeg sendte en finn-link på en bil so var 14 år. Ville likevel absolutt vurdert den. Selv med den alderen bilen hadde, ville det gitt et temmelig problemfritt bilhold de neste 5-6 årene, om bilen er i den tilstanden jeg foreløpig tror. Men så ville problemene komme, og bilen være klar for å selges "hel eller i deler".

 

Rust er alfa og omega å sjekke for. Det er flere biler som hugges opp fordi de er "utrustet" enn "utslitt" Og det er ingen vits i koste rustbehandling på en bil som er av tvilsom rustkvalitet fra før. Er den derimot godt i hold mht rust fra før, er en god rustbehandling en selvfølge. Og en god behandlig bør her tilsi en REbehandling til ca halvparten av prisen du antydet. Trenger bilen FULL behandling, stiller jeg spørsmål rundt rusttilstand.

 

Kjørelengden kommer an på motoren. Uansett ville jeg ikke gått særlig over 200 000. Og da snakker vi om motorer på minst 1900 - 2000 ccm. På små motorer heller ikke så høyt 120 000 - 150 000, alt avhengig av ccm og merkets "motorkvalitet". Motorvarmer (som har vært brukt) og/eller biler som har vært ekstremt langkjørt noen år kan tøye disse grensene litt oppover. Ekstremt lite kjøring (mindre enn 7 000 - 8 000 km/år) drar nedover.

 

Servicehefte ELLER fakturaer fra verksted som viser service er must. (Ikke alle ikke-merkeverksteder er like flinke til å stemple, selv om de godt kunne gjort det).

 

Finner du en rustfri Toyota/Mazda (særlig Toyata) med OK tilstand og kjørelengde innenfor prisrammen på 50000 er det absolutt noe du skal vurdere, men ikke automatisk beste kjøpet. Mitt spørsmål ville da vært hvorfor bilen var så billig? Fordi du var heldig og kom andre i forkjøpet? Flott! Fordi selgeren ikke har peiling på bil og/eller kan/må selge NÅ? Flott det også? Fordi bilen har skjulte mangler: Ikke så flott!

 

Volvo har stort sett ekstremt billige deler, men ofte høy timepris ved verkstedet. Men husk at når du bor mindre enn 2 timer fra Sverige, kan du gjerne ta en Volvo-service her (så koster den deg 2/3 av hva den gjør i Norge). Audi har DYRE originaldeler, men mange deler kan skaffes uorginalt til halv pris (og kanskje mindre). Samme/tilnærmet samme tekniske kvalitet - i enkelte tilfeller sågar BEDRE.

 

NAF-test får du KORT varsel. Testestasjonene strekker seg så langt som overhodet mulig for at medlemmene skal få potensielle biler testet "i tide" for en handel. Men husk: NAF-medlemskapet må være tegnet og betalt (gjøres med kredittkort via nafs hjemmeside www.naf.no FØR test bestilles. Du må nemlig ha medlemsnr før stasjonen i det hele tatt ekspederer bestillingen.

 

Mener NAF også har en huskeliste som er tilgjengelig på medlemssidene dersom man skal sjekke en bil selv, fint og systematisk oppsatt, punkt for punkt. Fint dersom man ikke har mulighet for test, særlig når man har kyndig hjelp som kan gjennomføre den..... Men kan ikke erstatte en test, etter mitt syn.

 

Lykke til. Men som sagt: Ikke forhast deg: Kjøp heller SVINBILLIG og kjør "vraket" 3-4-5 måneder mens du leter etter det du egentlig vil ha.

Det er alltid biler nok i løpet av noen måneder. Men sjelden akkurat det man skal ha akkurat nå første uken! Da kan det lett bli et hastverkskjøp. Billig - men for dyrt likevel!

 

Da skulle du vel være klar for en bilhandel hvor du kan gi inntrykk av å være en "halvekspert" på området?

Et lite tilleggstips når du leter etter bil:

 

finn.no er jo vanligste stedet å lete, men ikke overse andre. Du kan finne interessante biler også på sider som www.zett.no, www.bilnorge.no og www.motorborsen.no

NÅ slår jeg snart mannen gitt :o) Jeg skal jaggu sette meg litt inn i dette og bli med handel :o)

 

Det som er positiv for oss er at bruktbilmarkedet virker tregt for tiden..Kjenner til personer som måtte senke prisen med 30 000 før de fikk solgt (fra rundt 100/90 000 til 60/70 000)...Virker osm om folk enten kjøper "vrak" eller biler til under 20 000 eller de faktisk har så god råd (billige lån???) at de kjøper ny eller nesten nye biler i stede..Virker som om prisklassen mellom 50 og 100 000 er lite populære akkurat nå, og har et håp om at vi "finner " et skooop i nærmiljøet..Disse to bilene jeg vet om ble solgt i forrige uke, da vi enda hadde to biler..Men enda da satt vi og vurderte kjøp, for det VAR virkelig skooop...Men den gang ei, så det står nok noe enda bedre og venter på oss....

 

VI får håpe a vi får en bil med "verdi" på 90 000 men som vi "får" for 50 000....Håpe, håpe....:o)

 

Takker igjen for utrolig mye "lurt" å sjekke....Nå kan jeg mer bil enn hva jeg noensinne har kunnet...Dette blir bra..

 

Ha ei super helg alle sammen..Mulig oppdatering kommer etterhvert :o)

Et helt konkret forslag som er verdt å sjekke ut:(Volvo).

 

Gå inn på www.autodb.no og legg inn kode 891469.

 

Er denne i den tilstanden den gir inntrykk av, blir den ikke usolgt særlig lenge.....

 

"bileksperten"

Jeg har eid Subaru til 300000,-, Hyundai til 70000,- og den jeg eier nå, en BMW 525tds.. I tillegg har jeg kjørt Audi, Opel, Jaguar, Volkswagen og diverse..

Bilen som jeg var mest fornøyd med, driftssikker og billig i drift var faktisk Hyundai Sonata 2.0 GLS.. Det var sedan, men en helt utrolig bil, på fem år skiftet jeg bremsklosser og bremseskiver, skiftet olje et par ganger i året og et par lys..

Jeg elsker BMW, men jeg innrømmer glatt at det er utseende som tiltaler meg med dem, og ikke akkurat det at de er så driftsikre og billige å ha..Så hvis du har andre ting å bruke penger på, så er Hyundai en bil jeg kan anbefale! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...