Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #1 Skrevet 22. mai 2009 jeg har satt prisgrense på 50 000, mannen vil gå opp til 100 000....Men ta nå ut i fra MITT ønske,- 50 000 (evt litt mer, helst litt mindre) + omreg.kost... Hvilke biler er kjent for å være best ( i følge deg selvsagt), holde ut lengst, lite "prakk" og god og kjøre..Samt lojale når det kommer til å starte når de skal ) Også på vinteren..Og ikke kjent for "opprusting" ...... Familien min er helt TOYOTA, så har selv en preferanse for det,-men nettopp pga MIN toyotafrelste familie så nekter manne det..Han vil ha OPEL 8 som er "hans" familie sin preferanse" eller Ford... Vi ønsker en stasjonsvogn, eneste vi er enig i.. Så kom med tips,- HVORFOR vi bør velge den type, modell og år...Hjelp meg å "slå mannen "i denne diskusjonen )
Gjest Skrevet 22. mai 2009 #2 Skrevet 22. mai 2009 jeg er ikke noen ekspert på biler da^^ men jeg har også noen favoritter, toyotan f.eks. en sterk og god bil jeg hadde en toyota corolla 4x4 stasjonsvogn, og den var genial (eneste minuset var at den brukte litt mere bensin). Ellers er jeg også gla i opel, men opel ruster lett:S Men ellers en veldig god bil å kjøre, opel astra bruker lite bensin, har billige bildeler (om noe skulle skiftes) og billig forsikring. Men opel er som sagt en billig bil er ikke helt det samme som å kjøre mercedes^^ Hehehe.. diskusjonen deres minner meg om våres, vi er også på jakt etter ny bil.. og samboeren mener at vi skal spytte i mere penger enn meg;P Jeg leiter etter en bil som er billig i drift, billige deler om noe måtte byttes, billig forsikring og som er nettopp eu-godkjent og bør være nyere enn 95-modell.
Gjest Skrevet 22. mai 2009 #3 Skrevet 22. mai 2009 Generelt over er biler fra Japan gode i lengden, sånne som tikker og går liksom, og de er ikke de dyreste heller. Vet at biler som Audi, Renault og franske merker oftehar utrolig dyre reservedeler, så kan fort bli dyrt når de er gamle. Tror alle de bilene du ramser opp er ganske solide biler, men jeg er ikke noen bilekspert da. Hva med å goggle litt på nett, er masse tester av merker der, så kan dere se hvilke gamle biler folk flest er fornøyd med :-)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #4 Skrevet 22. mai 2009 Peugeot eller BMW. BMW er dyre i pris, men billige repdeler - samme med peugeot. De holder lenge, bare man STELLER med de. Jeg skal ikke ha annet enn de bilene der.. Forhør deg med en mekaniker på ett verksted, da får du sannheten.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #5 Skrevet 22. mai 2009 PASSAT er best! Vi har hatt en god del biler, for mannen min er en entusiast og har byttet ofte, men den vi har hatt lengst og som vi har blitt mest glad i er passaten vår. Super-god og kjøre og UTROLIG god plass! Audi er også et godt aalternativ -de er nesten like.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #6 Skrevet 22. mai 2009 Jeg har hatt mange biler i den prisklassen de siste ti årene. VW detter fra hverandre, OPEL ruster og det er mye feil på dem, de siste to bilene jeg har hatt har vært toyota stasjonsvogner, 8-10 år gamle ved kjøp begge to, og har ikke vært noe feil på i det hele tatt, bortsett fra at den første rustet en del.... i den prisklassen tror jeg toyota er absolutt førstevalg:)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #7 Skrevet 22. mai 2009 Med en prisgrense på 50000 kr må jeg forstå deg slik at du mener "ny bruktbil" når du skriver "ny bil". (Fabrikk)ny bil i den prisklassen finnes jo ikke. Mest avgjørende blir jo hvilken bilstørrelse du er ute etter, small, compact, medium-sized.. (for å holde oss på bilutleiespråket). Siden du skriver "stasjonsvogn" går jeg ut fra at du mener minimum medium-sized. (Om du da mener stasjonsvogn, ikke "combi-cupe", alså en "halvstasjonsvogn"). Toyota er et trygt og driftssikkert valg, men vær klar over at dersom du tenker "pris (kjøpspris + driftsomkostninger)/gjenværende levetid" kommer (i gjennomsnitt) ikke spesielt gunstig ut. Dette fordi du får (i gjennomsnitt) lave driftskostnader, særlig i form av verkstedregninger, men du får også en høy kjøpspris (Toyota er populære bruktbiler, altså DYRE bruktbiler). Så altså: Et trygt valg, men sannsynligvis ikke et billig valg, snarere "midt på treet" eller såvidt over. De bilene som "holder lengst", altså i gjennomsnitt varer flest år før de hugges opp, er Mercedes, Volvo, Saab, og Audi (i denne rekkefølgen om jeg ikke husker feil). Men vær klar over at det kan være en årsak til det, helt eller delvis: Mange av disse bilene går som firmabiler i starten av livet, med topp stell (firmaet betaler, så hvem bryr seg om prisen......) i de første leveårene, som er kritisk for bilen videre. (Akkurat som hos barn......). De samme merkene, + Toyota og Mazda er også generelt kjent for få småirritasjoner. Men husk også: Mye elektronikk betyr generelt mer irritasjoner når bilen blir eldre. Og elektronikkfeil er vanskelige å finne og blir derfor dyre å reparere.... Ford har helst dårlig driftssikkerhet. Ifølge mitt eget bilverksted (ikke-merkeverksted) er det ikke helt med urette at det heter seg at Ford betyr "Forbannelser Og Reparasjoner Daglig"! Generelt er det beste å sikte seg inn på en VELHOLDT bil, ikke tenke så mye på verken alder eller kjørelengde (vel, alt har en grense...). Du får sannsynligvis mer bil for pengene ved å kjøpe en velholdt bil som er "noen år" eldre enn du hadde tenkt deg. Og mht kjørelengde. En motor kan slites i filler på 100 000 km og den kan male som en katt i 400 000. Det kommer helt an på motortype (større kubikktall betyr generelt mindre slitasje) kjøremåte (vurder eier, ikke bil...) og ikke minst VEDLIKEHOLD! Mine råd, kort oppsummert: Sikt på enten et pålitelig merke eller en bil av et upålitelig merke DU føler deg trygg på er "unntaket som bekrefter regelen". Og tenk mer VELHOLDT enn alder/km. Skulle jeg selv valgt bil etter hva du skisserer, ville jeg sannsynligvis valgt en Volvo Stasjonsvogn, gjerne noen år, ikke for stor, men gjerne litt stor motor. Og framfor alt: VELHOLDT. Ville ellers styrt klar Volvo 340/440, som er Volvos "problembarn". Ville også vurdert både Toyota, Mazda og Audi. En annen ting: Bråhast er ingen god egenskap når man skal kjøpe bil. Var det slik at jeg MÅTTE ha ny bil - NÅ, ville jeg heller kjøpt et "utkjørt vrak til 5000 kr mens jeg lette etter den riktige, om jeg ikke fant den riktige nå, bare noe jeg var "mellomfornøyd" med. Sannsynligvis ville jeg da ha vraket gratis, om jeg tar hensyn til hva jeg ville tjent på neste bilkjøp. Husk også: Som medlem av NAF kan du med en dag eller tos varsel, få enhver bruktbil du vurderer kjøpstestet for knapt 2000 kr. Da får du et klart og kyndig råd: Anbefales/anbefales ikke, ut fra prisen på bilen. Og du får "full oversikt" over bilens tilstand. Kan særlig være aktuelt om du kjøper bil privat (det vil høyst sannsynlig lønne seg i ditt tilfelle). Har flere ganger avtalt med selger "Jeg koster test, du betaler halve testen dersom det blir handel". Sier selger da nei, har han/hun enten en bil som er SÅ populær at kjøperne står i kø (mange selgere tar enhver interesse for bilen som potensiell kjøper...) eller en bil du skal være glad for å slippe å kjøpe. Så får du la magefølelsen avgjøre... Lykke til med bruktbilkjøpet!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #8 Skrevet 22. mai 2009 Aldri om jeg hadde latt mine barn kjøre rundt i et vrak til 50.000!!! Her er det bmw 2005 som teller. Bil er viktig, og enn bør invistere i en sikker bil når man har barn!!!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #9 Skrevet 22. mai 2009 HI her..Har jo sett litt på FINN og lest noen tester..Bil er "skummelt" å kjøpe..En bil osm har vært feilfri i alle de år, når første EN ting "Klikker" så ramler hele bilen sammen,....Andre biler er det "alltid" noe med, men så er det ting som enkeltvis er rimelig og enkle og reparere og man kan gjør det selv (mannen har litt peil) også er det "drømmebilen" da..Den som ALDRI stopper..Som "sier" ifra når bremseklosser(bremser og støtdempere må byttes ( god tid før hele sulamitten ramler totalt fra hverandre) og det "verste" som skjer er at man må bytte filter i A/C anlegg og bensinfilter.. Ser ut som om Merzedes (bl.a) og Audi er biler som raser fort i pris, men som ikke reduserer verdien særlig etter de er passert 10 år..... Toyta holder prisene ganske bra og mtp utganspunktet så er vel en 10 år gammel toyota dyrere enn en 10 år gammel merzedes...Men så teller antall kilometer inn, og rust,- men ikke alltid..Litt rust er jo for noen "bare gøy" å rette opp.... Ahh, blir gal...Hadde ikke lagt inn bilkjøp før om 5 år...Den gamle vogna skulle holde til da ( Men det gjorde den ikke..... Bra vi ikke har planlagt ferie enda,- og heller ikke kjøpt ny sofa på kredit (til feriepengen kommer om en liten måned...) som planen var..Var vel skjebnen at vi aldri rakk og "summe" oss før dette skjedde.... Tar i mot flere tips med str glede )
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #10 Skrevet 22. mai 2009 Audi-reservedeler er IKKE dyre, om man bare holder seg langt unna merkeverkstedene!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #11 Skrevet 22. mai 2009 Alle biler holder lenge så lenge de stelles. Noen krever MER stell enn andre. Bl. a. Peugeut og (særlig) BMW. Og mange (de fleste?) BMW'er har et HARDT liv. Ikke alltid man får "sannheten" ved et verksted. Det kommer litt an på både verkstedets spesialitet og mekanikerens egne tanker om HVA han prioriterer rundt det å ha bil. Men et verksted er alltid verdt å lytte til, så lenge man har det jeg nevnte i tankene.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #12 Skrevet 22. mai 2009 En bil til 50 000 behøver slett ikke være et "vrak". Har selv en bil i den prisklassen og vet den er like sikker som gjennomsnittet av Norges bilpark - minst! Synes ordvalget her å avsløre en liten "bilsnobb", som skjuler "prestisje" bak "sikkerhet"?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #13 Skrevet 22. mai 2009 prestisje, selvføgelig, men sikkerhet viktigsk. bmw er uslåelig. ikke min feil at DU ikke har råd til bmw;)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #14 Skrevet 22. mai 2009 Vel, isåfall måtte vi solgt huset, flyttet fra hjemplassen vår og kuttet ut alt av ferier (altså vi måtte ha JOBBET i feriene) i de kommende år... Vi kjører dessuten veldig lite og kort begge to, men avhengig av to biler... VI er heller ikke innom hovedriksvei til daglig,- maks en gang i måneden, så det er uansett veldig trygt og kjøre der vi kjører...Ferien vi har unt oss de siste 5 år, er en kjøretur til sverige,- 2 timer unna..Lenger enn det vil ikke bilen bli kjørt.. sett ut fra dette, samt vår økonomi og prioriteringer så føler jeg vi ikke trenger dyrere bil.... Og en 10 år gammel bil til 50 000 kannok være like så sikker som en 5 år gammel bil til 100 000,- og vedlikeholdskostnadene trenger heller ikke bli særlig mye dyrere på en litt eldre bil..Spørs jo på type, modell, bruken før osv..... Deg omå bruke alt på bil, vi har uansett det "Beste" i barneseter da,- så føler vi "tar igjen" litt der... HI Og takk til "bileksperten" lenger oppe, med verksted..Er du mann eller? ELler en kvinne jeg misunner bilkunnskapen til:o) Null interesse = null kunnskap....Men akkurat i dag er jeg veldig interessert i bil,- kunnskapen kommmer alikevel ikke "dettende inn" akkurat ) SKal printe ut svaret og les meg opp litt,- og dermed snakke med mannen min )
Himmel og hav Skrevet 22. mai 2009 #15 Skrevet 22. mai 2009 Nissan! Vi har kjempegod erfaring med Nissan. Vi er nå på vår andre primera stasjonsvogn, og er utrolig fornøyd. Den første kjørte vi i 13 år, og på den tiden var det eneste som var galt med den en rustflekk på bakdøra og at vi måtte skifte eksosanlegg (fulgte ellers alle servicer). De er gode å kjøre, driftssikre, nøysomt bensinforbruk og romslige.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #16 Skrevet 22. mai 2009 En bil som har vært VEDLIKEHOLDT opplever du ALDRI at ramler helt sammen (i hvert fall ikke før den er utkjørt etter MINST 200 000 km, kanskje også 300 000 for en bil med litt større motor). Har bilen derimot fått manglende vedlikehold fordi "den er jo feilfri", kan du godt oppleve at "hele bilen" plustselig ramler sammen. Moral: Ta en test, om du ikke kjøper fra en pålitelig forhandler som legger ved "varedeklarasjon del for del". Og SJEKK servicehefte og tidligere verkstedregninger - de avslører MYE (har selger ikke tatt vare på dette, blir i hvert fall jeg redd....) Det er NETTOPP fordi Mercedes/Audi raser så stort i pris første 10 år (særlig første 5) at dette er aktuelle bilkjøp også for en som tenker økonomi og kostnader/gjenværende km. Bilene er såpass dyre i utgangspunktet at de nesten bare selges som firmabiler. Så skal de selges videre på privatmarkedet etter 4-5 år, og da til kjøpere som ikke har like uuttømmelig lommebok. Altså: Kraftig prisfall! Mange later ellers til å tro at Mercedes = rustfri og vedlikeholdsfri. Det stemmer IKKE. Mercedes har samme behov for vedlikehold som andre biler, minst. Men får de vedlikehold, er de "gjennomtenkt bygd" (stort sett) og får derfor lite "plutselige og uforklarlige" feil. Du ønsker ellers en bil som "sier fra" når den trenger vedlikehold? Det gjør faktisk alle biler. Gjennom serviceheftet/vedlikeholdsprogrammet. Følger man det, slipper man det du beskriver, at ting bare "ramler fra hverandre". Med meget få unntak kommer dette av mangel på service (skikkelig service - ikke hasteservice).
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #17 Skrevet 22. mai 2009 Det er MANGE biler som er MYE penere enn BMW!!!! Du har ikke noe å tilføre tråden og kan da likegodt holde munn!!! Jeg har råd til BMW, nyere enn 2005, men jeg ville ikke kjøpt det likevel! Og jeg ville heller tenke sikkerhet i stedet for prestisje når man har barn jeg da...
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #18 Skrevet 22. mai 2009 Kunne kjøpt ny BMW og betalt kontakt (ikke de største da), men kunne ikke tenke meg å eid en BMW. Her får du mye, men betaler for det dobbelte!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #19 Skrevet 22. mai 2009 Hi igjen... Jeg har faktisk opplevd biler hvor bremser har røket, uten at det ahr vært tegn på slitasjoe,- og det 3 gang på kort tid på samme bil.....Intet forvarsel og det VAR byttet på verksted. Og siden bilen hovedsakelig vil bli brukt av meg, så er jeg ikke mer interessert i bil enn at jeg merker at "Noe er galt", noe må "gjøres" også får jeg det undersøkt..Det faller meg bare ikke inn å sjekke antall km, servicehefte og tid for sjekk....Er vel typisk kvinnfolk der..SÅ av erfaring så vet jeg at noen biler "sier fra" før ting går galt..Men det er nok ikke merkerelatert eller noe sånt... Var vel bare et par biler jeg har vært borti som plutselig har "røket".... Men det er, som jeg skjønte, mange som "kan" bil her inne,- og det gjør meg stolt av å være "kvinne",- vi blir jo generellt gjort narr av når det kommer til rygging og bilreperasjoner..Og jeg er nok desverre en av de damene som gir vann på mølla til de menn som mener at kvinner og bil ikke hører sammen:o( Bra at det finnes dere der ute som kan motbevise det,- og at jeg bare er en "utdøende kjerring rase " )
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #20 Skrevet 22. mai 2009 Hvis jeg var deg, ville jeg valgt volvo eller toyota, det vil jeg si er driftsikre biler. Jeg har selv tenkt å kjøpe meg en bil nr to. For vi har så forferdelig stor bil nå, for den må trekke stor campingvogn. Jeg ser på toyota og volvo. Må bare si at vi har hatt opel omega. det var en kjempebil i flere år, MEN når det elektriske først begynte å svikte, så var det gjort. Vi solgte den før det ble enda mer tull. Men det skal sies at vi bruker bilene våre MYE, så den var kjørt 370000 da vi solgte den. Svigermor har en gammel toyota, den har vært helt utrolig, tror det er en 1990 mod. OG den har gått gjennom eu kontroll etter eu kontroll. Hun kjører ikke mye, så den bilen er vel ikke gått mer enn 140000... eller noe. Men den begynner nok å synge på siste verset nå, selv om den er eu godkjendt til 2011... for nå ruster den snart fra hverandre... Og det er vel det som er problemet med toyota, de går og går, men rusten tar de...
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #21 Skrevet 22. mai 2009 "Bileksperten" igjen her! Har ikke mer enn høyst måtelig interesse for bil, men når man er oppvokst i en familie hvor bil er "pålegg på brødet" for halvparten, er det jo umulig ikke å få med seg noe. Og siden jeg også skrudde litt bil som ungdom (fikk stadig høre at "DET ordner man da selv, se her hvor lett det er....) fikk jeg jo også med meg noe. Et eksempel på en bil jeg selv ville vurdere og godt kunne tenke meg å velge dersom utgangspunktet var "komfortabel og sikker bil, maks 50000, skal ha gjenværende levetid på minimum 5 år/75000 km før de STORE problemene kommer, slik at bilen skal selges "hel eller i deler"", finner du her: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17515016&sid=xz4dabfWyXV114040&pos=null&tot=null At bilen allerede er solgt tar jeg som et tegn på at det er flere enn meg som tenker likedan....
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #22 Skrevet 22. mai 2009 Skulle tilføyd på forrige innlegg. Men selvsagt ikke uten NAF-test først. Bilen selges jo privat (for kunde), altså uten "varedeklarasjon". Typisk eksempel på et tilfelle egnet for kjøpstest fra NAF.....
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #23 Skrevet 22. mai 2009 Ja, har du opplevd at en bremsekloss har røket, uten at verkstedet sa fra, ville jeg sterkt vurdert å bytte verkstedet. Enten evner da ikke verkstedet å si fra i tide, men "satser på at det holder" (for å holde regningen litt lavere og nå - og kanskje få skrive en STOR regning når kunden kommer med en "uforståelig" feil senere...), eller så kommuniserer ikke du og verkstedet særlig godt. Begge deler tilsier i mine øyne et bytte... Om bremsrør/bremsesylinder derimot ryker, kan dette skje uventet. Og det kan (nesten) like gjerne skje på Mercedes som KIA. Beste medisin mot problembilhold når man kjører forholdsvis lite og ikke er interessert i bil er rutinebesøk på verkstedet to ganger/år. Sett av et fast tidspunkt for når du skal bestille "kontrolltime" f eks "etter selvangivelsen" og "når advent starter". Bruk fast verksted, om mulig fast mekaniker, og forklar hvordan du tenker "(Kjører lite, skal ha bilen i 5 år, har deretter tenkt å selge den til høystbydende"), og be verkstedet ta "det som er nødvendig for å unngå problemer" for neste halvår ved hvert besøk. I tillegg skal selvsagt verkstedet tar "service" og stemple heftet 1 gang/år (glem km når du kjører lite). Gjør du det skal du (tilnærmet) slippe overraskelser. Følger selv dette prinsippet: Den dagen det dukker opp flere (les: minst 2) feil i rask rekkefølge som verkstedet ikke kan gi en logisk og troverdig forklaring på, har jeg "bil til salgs for den som liker å reparere selv...."!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #24 Skrevet 22. mai 2009 Anbefaler helt klart BMW 5-serien touring(stasjonsvogn), store, romslige og ikke minst pene biler.. Dere må kanskje opp litt i pris, men det er verdt det.. Så slipper dere å harve rundt i en Toyota, eller enda verre, en Opel!..
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #25 Skrevet 22. mai 2009 HI her Utseende og farge på bilen bryr meg ikke i det hele tatt...Faktisk ) SÅ der er jeg kansekj IKKE typisk kvinne??? Merke bryr meg også veldig lite,- derfor er jeg åpen for ALLE forslag..De med best argument greier fort å "ovebevise " meg om at "deres" merke er best... Utseende, status/prestije betyr ingenting for meg, ikke bare når det gjelder bil, men stort sett i alle deler av mitt liv..Praktisk, fungerende og riemlig i drift bør det meste av det jeg omgir meg være )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå