kismet Skrevet 22. mai 2009 #1 Skrevet 22. mai 2009 6 dager igjen her, men lurer på om det er noe på gang . Gikk med rier med 15 min mellomrom i hele går (lå for det meste var så utrolig dårlig) og kl fire i natt gikk det over til 5 min mellomrom (vondere), men så kl 7 gikk det over til 10 min mellomrom - forstår ingenting jeg nå. De er jo veldig vonde og verst når jeg beveger meg.. lurer på å ringe å høre med føden.. Regner med det bare er falsk alarm.. men er så sliten og får ikke sove med vondtene.. Men har ikke fått noe blodslim og vannet har ikke gått (dette hadde forresten ikke min mor heller før fødsel) Eneste er at jeg har veldig vondt i hode, har hatt løs avføring i flere dager og mye stikking nedover nå siste døgnet. Men jeg kvir meg noe helt sinnsykt, liker ikke sykehus.
*emeline* Skrevet 22. mai 2009 #2 Skrevet 22. mai 2009 Hei, jeg misunner deg veldig jeg...har også 6 dager igjen, men merker ingenting ennå, bortsatt fra litt menssmerter innimellom, men de er så ubetydelige at det skjer nok ingenting på lenge hos meg..sukk... Rier blir værre når du beveger deg, så det er ganske sikkert det du kjenner. Ønsker deg lykke til, det går nok kjempebra!! )
kismet Skrevet 22. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. mai 2009 Jeg går her fortsatt med rier med 10 min mellomrom , ringte føden for å høre men jm sa bare jeg skulle ta to paracett og prøve å slappe av/sove litt og heller ringe når det var 5 min mellom riene igjen.. hun mente det kunne ta opptil flere dager.. ??? jeg fikk ikke komme inn på noe sjekk. Selv om jeg sa jeg begynte å bli helt utslitt etter 1.5 døgn med rier.
*emeline* Skrevet 22. mai 2009 #4 Skrevet 22. mai 2009 Har du veldig vondt nå da? Har du skikkelige tak i ryggen? Da kan det hjelpe med varmepose. Eller få mannen din til å massere litt. Kan du ikke be om å få en liten sjekk da, hvis du bor nær sykehuset? Er jo veldig greit å få vite hvor langt man er kommet i åpningen. Var jeg deg ville jeg forlangt å få kommet inn til en sjekk. Kan være at åpningen er kommet langt og at det ikke er lenge igjen, har lest her inne at det er mange som ikke har så vonde rier og plutselig har de full åpning. Nei, ta en ny tlf. til føden og si du vil ha en sjekk. Det er du som skal føde!! Lykke til!
Gjest Skrevet 22. mai 2009 #5 Skrevet 22. mai 2009 Kismet: Jeg har 5 dager til termin. Lå fra kl. 03 i natt til kl. 09 i morgentidlig med såkalte modningsrier (veldige like de du beskriver). Ringte føden på morgenen, og ble fortalt at dette er typisk modningsfasen. Veldig identisk med rier, men noe svakere og mindre regelmessig. I tillegg opphører de etterhvert, og kan gå over til små mensmurringer. Hvis de tar seg opp igjen, OG ikke gir seg- men stadig kommer hyppigere og blir vondere, har de gått over til rier (fødsel). Jordmor forklarte at det ikke var nødvendig å komme på sykehuset, men at det den aktive fødselen kunne starte i natt eller om et par dager. Totalt ufarlig, men ubehagelig (dessuten var det visst ikke alle som kom i modningsfasen). Så her ligger jeg, dårlig i magen, små mensmurringer og modningsrier. Ble du klokere? Hører gjerne fra deg igjen
kismet Skrevet 22. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. mai 2009 Hei IMH med maibarn09 Jeg ringte akkurat til et annet sykehus i nærheten og snakket med jm der og hun sa det var rier jeg hadde men var ikke i fødsel.. men hun forsto ikke at de med 5 min mellomrom om natten bare hadde stoppet opp. (kan stille kl etter når riene kommer, ganske nøyaktig..) Hun ville at jeg skulle ringe om de ble kraftigere og kom hvert 5 min igjen. Så sitter her fortsatt med 10 min mellom vondtene og håper de skal bli kraftigere utover kvelden, er dødssliten... men klarer ikke slappe skikkelig av og får ikke sovet noe. (Hjelper forresten ikke å ha en jente på 3.5 år løpende rundt seg hele dagen heller.. ) Har forresten hatt modnongsrier i snart en mnd nå hvær natt men de var annerledes, var ikke regelmessig og varte bare ca 3- 5 timer.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 22. mai 2009 #7 Skrevet 22. mai 2009 Hei! så spennende! kordan går det med deg nå da?
Gjest Skrevet 23. mai 2009 #8 Skrevet 23. mai 2009 Nå er jeg spent på hvordan det går med deg, Kismet. Oppdatèr så snart du har mulighet.. Jeg ligger her fortsatt med riene hvert 10 min. Det har mer eller mindre vært sånn i hele natt/kveld, mens dagen var bedre. Alt begynte jo kl. 0300 natt til i går. Riene varierer fortsatt i styrke, og det er garantert ikke "nok" for å komme på en sjekk. Jeg er, som deg, maks sliten og kunne godt tenkt meg noen timer på øyet!! Vet egentlig ikke min armè råd. Lite visst jeg om at det skulle være sånn i starten :/
kismet Skrevet 23. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 23. mai 2009 Hei IMH med maibarn09 Jeg går her fortsatt..., de kom med 5 min mellomrom igjen i natt men det holdt bare på i noen timer og var ikke så vonde, men så dabbet de av. Nå kommer de bare av og til, men fikk sovet litt i natt. Selv om jeg fortsatt er kjempesliten. Liker ikke å bli lurt slik av kroppen.. ikke rart man blir lei på slutten om det er slik det skal være. Hvordan går det med deg da ? skjedd noe mer ?
Gjest Skrevet 23. mai 2009 #10 Skrevet 23. mai 2009 Joda, ligger og skriver ned klokken modningsriene kommer og styrken på dem. Har gjort det i hele dag/ettermiddag. Fortsatt 10 min. +/- i mellom. Samboer er på jobb, men i beredskap- hvis jeg skulle ringe. Ringte Ullevål igjen i morges, ble fortalt at det fortsatt er modningsfasen, og at det er best å være hjemme så lenge som mulig. Jeg kunne evt. ta noen Ibux, eller komme til sykehuset for noe sterkere smertestillende. Ellers mente hun at fasen ikke var forgjeves selv om det kanskje føles slik nå. Jordmor sa at de ofte erfarte at selve fødselen (aktiv fødsel) hos dem som har vært lenge i modningsfasen, kan bli kortere enn hos andre som ikke går igjennom denne fasen. Håper om ikke annet, at smertene er godt for noe!
Gjest Skrevet 23. mai 2009 #11 Skrevet 23. mai 2009 Interessant lesning, har selv fått endel vondt i dag, men ikke nok til at jeg tror det er noe veldig akutt som skjer...har ikke sett snurten til slimpropp eller blod. Så jeg tar det foreløpig med ro og ser det an. Det som er annerledes i dag er at det er vondt når jeg står, og at det kommer ganske ofte. Det blir spennende å se utover kvelden/natta om det blir verre, eller om dette skal ta dagesvis...
kismet Skrevet 23. mai 2009 Forfatter #12 Skrevet 23. mai 2009 Bra det er noe positivt med modningsriene da om det stemmer det jm din sier. Nå har min mor har akkurat hentet datteren vår på 3.5 år slik at vi kan hive oss i bilen om riene tar seg opp. Så nå skal jeg og min mann kose oss med en skikkelig biff middag og jeg skal prøve med et glass rødvin og se om det er noe virkning i det. Og i kveld slipper han ikke unna sex.. (ikke det at han har noe imot det heller) he he. Kanskje jeg skal gå litt i trapper også for sikkerhets skyld .
Ettervinterkommervår Skrevet 23. mai 2009 #13 Skrevet 23. mai 2009 Vi er mange i samme situasjon, skjønner jeg... Slimproppen min gikk natt til fredag, og da begynte modningsriene også. Hadde de hele natt til fredag + hele fredag, selvom de var ganske svake og uregelmessige. I natt kl tre våknet jeg av en litt vond rie, og i fem-seks tiden begynte de å komme noenlunde regelmessig hvert 10 (+/- 3 min) minutt. Var sikker på at jeg var i gang med noe og at vi måtte dra til sukehuset noen timer senere... Snakk om skuffelse!! Sitter her fremdeles med rier, de har kommet ganske regelmessig helt siden i morgen/natt, de har blitt en god del vondere (slik at jeg må konsentrere meg, klarer omtrent ikke å bevege meg når de kommer)- men nå den siste timen har det plutselig gått 20-30 minutter mlm hver- kanskje mer også... Gir helt opp jeg nå!! Det kommer fremdeles en god del slim, og har lest at dette kan komme i latensfasen... Regner derfor med at nærmere to døgn med rier (de siste tolv timene ganske vonde) ikke har gjort store nytten for seg... Og så typisk at det nå bare stopper!!! Er 10 dager over termin i dag og rimelig sliten, trøtt og lei ja. Ringte jm som sa at det er modningsrier og at jeg kan komme når det er 3-5 min mellom, men jeg vet ikke om jeg klarer så lenge uten noe smertestillende. Det kan ta flere døgn enda, sa hun også - skikkelig oppmuntrende :-/ Men men, brukte lang tid forrige gang også-- men var sikker på at det kom til å gå fortere denne gangen! Lykke til til dere alle sammen :-)
kismet Skrevet 23. mai 2009 Forfatter #14 Skrevet 23. mai 2009 Jeg kjenner det har blitt vondere nå i kveld, og håper det skal hjelpe med litt sex. Så får vi se hva natten bringer, (er litt optimistisk) men regner med å bli skuffet igjen.. Har prøvd ut masse kjerringråd idag he he
kismet Skrevet 25. mai 2009 Forfatter #15 Skrevet 25. mai 2009 Fortsatt ikke noe forandring her men riene har vært mye vondere idag så jeg fikk komme på sjekk på føden. Hele magen verker idag og jeg er bare så dødssliten.. Tok sparketest og ble sjekket av jm, bare 1cm åpning.. skuff Men hun mente det ikke kunne gå mange dagene, sa jeg måtte prøve å få hvilt meg mest mulig siden jeg ikke klarer å sove noe særlig. Hvordan går det med dere andre nå da ? Skjedd noe ?
Pennuna Skrevet 25. mai 2009 #16 Skrevet 25. mai 2009 Har fortsatt to uker til termindato,men kjenner meg igjen i dette likevel. I forrige svangerskap hadde jeg skikkelig vonde rier i fem uker uten at det ga meg hverken tidligere nedkomst eller lettere fødsel. Har hatt veldig greie svangerskap ellers,og alle sliter velmed noe,som det heter, men nå har de siste tre nettene vært preget av vonde sammentrekninger. De er ikke så vonde som rier og varer bare et par-tre timer, men sjekker jo likevel klokka og prøver å forberede meg på at de kan utvikle seg til fødsel. Blir helt utslitt av det. I femtida på morran gir det seg,og på dagtid merker jeg ingen ting.. Vel, det er vel uansett et tegn på at det går mot slutten av svangerskapet, enten det er om en dag eller om fire uker...
kismet Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #17 Skrevet 26. mai 2009 Ja JM sa at noen damer sliter med slike rier lenge før fødselen starter, og at de ikke alltid er effektive engang. De visste ikke hvorfor det var slik. Kjipe greier....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå