Gå til innhold

Hvordan nekte lovpålagte vaksiner???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hadde vært spennende om noen med litt peil på juss kunne hjelpe til med det. Leste at "panemikomiteen", flau tittel ja, var underlagt folke helseinstituttet, bare dette synes jeg er radikalt skremmende, ikke mist skrekkelig pinlig og jeg ler selv om jeg ikke burde.

Jeg kan nemlig ikke finne noen steder at andre enn sinnslidende kan tvangsbehandles, de andre skal i så fall isoleres dersom de unnlater å motta denne såkalte adekvate immuniseringen/behandlingen. Heller ikke barn kan tvangsbehandles uten omsorgsgivers samtykke. De kan riktignok utestenges fra skole, men kan pr definisjon ikke tvangsbehandles de heller.

Jeg finner ikke noen hjemmel som åpner for bruk av tvang, foruten såkalt lovpålagt vaksinering ved pandemier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg er ikke utdannet som jurist, men jeg har nå lært meg å lese, så jeg kan jo bidra med følgende til ditt spørsmål:

I Plan for massevaksinasjon mot pandemisk influensa i kommuner skrives det på sidene 6 og 7:

"I en pandemisituasjon vil tilbud om vaksinering i utgangspunktet være frivillig."

Videre skrives det at det i følge smittevernloven kan gjøres under tvang, men at det sannsynligvis ikke blir nødvendig. De bruker forøvrig ikke et ord som "tvang". De bruker "frivillighet" kontra "plikt" og "påbud". Slik jeg tolker det her, er "plikt" synonymt med "tvang".

Hvis man går og ser på Smittevernloven § 3-8 kan man lese:

"Når det er avgjørende for å motvirke et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom, kan departementet i forskrift fastsette at befolkningen eller deler av den skal ha plikt til å la seg vaksinere.

Ved et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom kan departementet i forskrift bestemme at personer som ikke er vaksinert

a) må oppholde seg innenfor bestemte områder,

B) skal nektes deltakelse i organisert samvær med andre, f.eks. i barnehage, skole, møter eller kommunikasjonsmidler,