Gå til innhold

maltekstrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en fire uker gammel gutt som får mme. Han har hatt litt mageknip og på helsestasjonen fikk vi beskjed om å kjøpe maltekstrakt og blande i melken... Helsesøster sa vi måtte se an hvor mye han trengte, men hun antydet en halv til en t-skje.. Jeg husker bare ikke om hun sa i hver flaske eller i døgnet!.. Jeg har googlet litt og funnet mange forskjellige opplysninger!.. Det er tydeligvis stor forskjell på hvor mye folk bruker... Men det er jo forsåvidt rimelig det

Problemet: De siste par dagene har han hatt veldig mange bæsjebleier.. Opp til seks bleier på rad har vært ganske fulle av bæsj.. (trodde ikke det gikk an å produsere såå mye bæsj fra en så liten kropp.. he he).... Det kan vel ikke være bra, tenkte jeg, og reduserte maltekstrakten fra en halv t-skje i hver flaske til en halv til en t-skje i døgnet... med det resultat at han i dag har skreket i fire timer.. bah!.. Såå.. hvis det ikke er farlig for han med mye maltekstrakt (som gjør at han bæsjer som en gal) så er jo det mye bedre for alle... at han har mindre vondt og bæsjer noe mer... men... så ble jeg så redd for at det skulle føre til dehydrering eller noe sånt siden han har så ekstremt mye avføring... derfor jeg reduserte det igjen... men... blææ....

noen som vet?.. eller som i det hele tatt skjønte hva jeg mente? he he... Setter veldig pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på sykehuset og på helsestasjonen fikk vi beskjed om å gi en teskje i døgnet, fordelt utover i flaskene, og når man finner ut behovet til babyen, så regulerer man etter dette. Vet det er mange som får best resultat av å ta bittelitt til hvert måltid, men for min gutt fungerer det best med ei halv teskje i to av flaskene pr døgn. Jeg kom vel ikke med noe svar på spørsmålet ditt:/ Hva med å ringe helsestajonen igjen?

Skrevet

Jeg tok bittelitt i hver flaske, altså tuppen av en t-skje.

Skrevet

Jeg brukte også tuppen av en teskje til min lille knert i en periode fra han var ca 1 uke. Spurte på helsestasjonen og hun sa at vi kunne starte med 0,5 til 1 teskje pr døgn for så å øke til 1-2 pr døgn. Vi holdt på slik ei stund, men så ble det slik som du sa med bæsjbleier HELE tiden. Prøvde da å først kutte ned på malten for så å kutte den helt ut. Han er nå 10 uker og har ikke brukt malt siden han var ca 5 uker og har ingen problemer med magen nå.

Skrevet

Vi opplevde det samme problemet og her var løsningen halv ts morra og ettermiddag og ikke i hver flaske. Da bæsjet han 2 ganger om dagen.

Det logiske med dette er som voksen har man større effekt av å spise 10 svisker på en gang enn igjennom hele dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...