Gå til innhold

antifosforlipid syndrom?

prøver-igjen

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk nettopp vite at blodprøvene ga mistanke om antifosforlipid syndrom. Det var noe med blodpropper i morkaken. Har mistet 4 ganger ca uke 6.

Jeg går allerede på Albyl-E (75mg om dagen), men er dette tilstrekkelig? Legen satte meg bare på dette uten noen form for utredning. Ser det er noen som får blodfortynnende sprøyter.

Tok en positiv test på søndag, så jeg er ca 4+3.

Fortsetter under...

Hei du!

Det er mye å nøste opp i når man begynner å grave i blodprøvesvar og diagnoser. Min erfaring er at man må undersøke litt selv, for allmennlegene har lite peiling på dette med koagulasjonsforstyrrelser. Jeg har fått påvist Protein S mangel, og det går på mye av det samme som du har fått påvist. Det gir økt sjans for blodpropp ("tjukkere" blod) og dette kan resultere i aborter. Har et skriv som jeg har søkt fram fra internett, kopierer det og legger det inn her.

Når det gjelder bruk av Albyl-e, så er jeg litt usikker på om det er akkurat den typen blodtynnende som er det mest optimale å bruke. Selv bruker jeg Klexane 0,4 mg. Hør meg legen din en gang til!

Her kommer skrivet (ser at bokstavene er litt tullete pga det er limt inn fra et annet program) , lykke til og håper du får noe ut av det!

"

Hematologisk forskningslaboratorium

Medisinsk klinikk, UllevAl sykehus

0407 OSLO

Telefon: 22 11 92 39 -fax: 22 117533

VElLEDNlNG FOR PERSONER MED

LUPUS ANTIKOAGULANT I FOSFOLIPIDANTISTOFF

HVORDAN BLODPROPP OPPSTAR

For i stanse blnrdning tettes skader i blodireveggen med plugger sorn bestir av proteinfibre og

blodceller. Noen ganger oppstir slike plugger uten forutgiende karskade. Dette kalles blodpropp eller

trombose. Mennesker sorn har 0kt evne ti1 ila ge slike blodplugger, har lettere enn andre for & fA

blodpropp. De har trombosetendens.

Noen personer danner lettere blodpropp i pulsirer (arterier) sorn fclrer blodet ut i kroppen. Dette kalles

arterie-trornbose. Slik blodpropp kan fare ti1 utvikling av hierteinfarkt og hiemeslag.

Andre mennesker danner lettere blodpropp i samleirer (vener). Vener fnrer blodet tilbake ti1 hjertet.

Blodpropp sorn dannes i vener kalles dm venetrornbose. Dersom en slik blodpropp losner, kan den gå i ti1 lungene (kalles lunaernbolisrne).

LUPUS ANTIKOAGULANT OG FOSFOLIPIDANTISTOFF

Fosfolipider er fettstoffer sorn er nerdvendige for blodproppdannelse. Fosfolipider finnes blant annet i

alle cellemembraner (=cellevegg) i kroppen. Noen rnennesker lager av ukjente grunner antistoffer

(=motstoffer) mot slike fosfolipider. Slike antistoffer kalles fosfolioidantistoff.

Hos noen individer kan det vises at slike antistoffer pivirker blodets evne ti1 5 koagulere i et

reagensglass. Dette fenomenet kalles luous antikoaaulant.

Fosfolipidantistoff og lupus antikoagulant kan hos noen individer rnedfere 0M risiko for arteriell og ven~rs

trombose. Tilstanden kalles anti-fosfolioid-svndrorn. Vi kjenner forelapig ikke irsaken ti1 at disse

antistoffene medfnrrer 0kt risiko for trombose. Pgvisning av slike antistoffer hos pasienter etter

gjennomgitt trombose forteller noe om risiko for ny trombose og forteller ogsi noe om hvor lenge

behandlingen bnr fortsette.

Noen ganger kan antistoffer ogsi pivises hos penoner sorn ikke har hatt trombose eller som har annen

sykdom. I sjeldne tilfelle kan slike antistoffer pivises hos flere personer i samme familie. Vanligvis er

de imidlertid ikke awelige og de er ikke smittsomme.

Deter viMig 5 vzere klar over at pivisning av antistoffer hos friske individer eller hos pasienter sorn ikke

har hatt trombose, har liten betydning.

Pasienter med lupus antikoagulant eller fosfolipidantistoff, oa sorn har aiennomaitt hierteinfarkt eller

hiemeslaq, b0r sorn regel f5 forebyggende behandling rned acetvlsalicvlsvre. I enkelte tilfeller er det

aktuelt med langvarig behandling med Marevan. Dette b0r skje i sarnrgd med hjertespesialist eller

hematolog.

BEHANDLING ETTER DYP VENETROMBOSEILUNGEEMBOLISME

Pasienter rned lupus antikoagulant eller fosfolipidantistoff bar etter farste gangs dyp venetrornbose eller

lunneernbolisrne f i behandlinn rned Marevan i minst 6 rnineder. Dersorn Dersoner rned slike antistoffer

firflere trornboser, bar de s&tnsynligvis f i livslang behandling.

Marevanbehandling m i kontrolleres ved hjelp av en blodprave sorn kalles TT (Trombotest).

Sannsynligvis bar behandlingen tilstrebe Trornbotest verdier i ornridet 9-17%.

FOREBYGGING AV BLODPROPP UNDER SVANGERSKAP

Kvinner rned lupus antikoagulant eller fosfolipidantistoff, w sorn har hatt trornbose, bar f5 forebyggende

behandling rned lav rnolekylvekt heparin gjennorn hele svangerskapet. Den forebyggende behandlingen

bar starte straks svangerskapet er konstitert og fortsette 24 uker etter fadselen. Heparin passerer ikke

over fra rnor ti1 foster og kan derfor ikke skade fosteret. -

Enkelte kvinner rned lupus antikoagulant eller fosfolipidantistoff har problerner rned A fullfare

svangerskap. Ved gjentatte aborter kan det vsere aktuelt rned forebyggende behandling rned lav

rnolekylvekt heparin ogleller acetylsalicylsyre. Dette m i eventuelt gjennomfares i sarnkd rned

gynekolog ogleller hernatolog.

P-PILLER OG OSTROGENER

Kvinner rned lupus antikoagulant eller fosfolipidantistoff, og sorn har hatt trornbose, bar ikke bruke Ppiller

sorn inneholder astrogen.

.. .

I forbindelse rned overgangsalder er det aktuelt for mange kvinner 5 bruke en liten dose astrogener.

Hos kvinner med lupus antikoagulant eller fosfolipidantistoff, og sorn har hatt trornbose, bar slik

behandling bare starte etter kdgivning og i samrid rned spesialist p i ornridet (oflest hernatolog).

GENERELT

Det kan vEre av avgjarende betydning for vurdering og behandling at legen s i tidlig sorn rnulig kjenner

ti1 at en person har lupus antikaogulant eller fosfolipidantistoff. Ved enhver sykdorn rnA derfor legen

informeres om at denne tilstanden foreligger.

Seksjonsoverlege, dr.rned. Per Morten Sandset.

Revidert hasten 1996

Professor, dr.rned. Finn Wislaff "

Du har jo fått en veldig fyldig forklaring allerede her. Ville dobbeltsjekket medisineringen var jeg det, kan hende du bør ha Fragminsprøyter eller noe annet. Albyl-E skal visst være en nokså lett blodfortynnende.

Hvem har gitt deg Albyl-E? Om det er en vanlig gynekolog ville jeg bedt om at vedkommende rådførte seg med en spesialist på hab ab feks på Ullevål eller Riksen. Hvis det er en spesialist så har de sikkert oversikt over hva som er riktig behandling.

Og grattis med graviditeten!! Selv er jeg 4+1 i dag, håper håper håper vi får baby i januar... :)

Tusen takk for svar:)

Sendte mail til gynekologen igår, men han har selvfølgelig ikke svart enda. Han er nok en spesialist, og vet hva han gjør! Håper virkelig at han svarer snart, for jeg føler at dette haster litt... Tenkte jeg skulle prøve å få tak i en annen gynekolog evt om han ikke svarer imorgen. Fastlegen har jo ikke peiling, så det er litt håpløst.

Jeg har time for utredning på sykehus på onsdag, men føler at det blir litt lenge til. Da er jeg ca 5+3 og jeg har som regel mistet i uke 6...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...