Gå til innhold

da blir det vist keisersnitt på meg......

♡¯`°•Amelia07 og Mathea09•°´¯♡

Anbefalte innlegg

snuppa ligger med rompa og føttene ned mot åpningen, så siden jeg er så langt på vei blir det keisersnitt....

må si jeg gruer meg litt, men det går vel bra.....:o)

MEN det jeg lurer på er: hvordan blir det med pappan etter ks...

vi har en datter på 2 år som ikke har barnehage eller noen annen annen form for pass...hun går hjemme med meg hele dagen... men etter ett ks skal man jo ikke løfte annet enn babyen på 6 uker og DET kan bli vanskelig med en aktiv 2åring i tass periode som sikkert kan tenke seg å være litt baby selv også....

men får pappan sykemelding da....??? når ikke jeg har noen andre til å hjelpe meg....

håper virkelig noen kan svare....:o)

Fortsetter under...

Hei =)

Jeg hadde planlagt ks for 15 dager siden, og har en 4åring, og ei på 2,5 hjemme. Nå går eldste i bhg 4 dager i uka, mens ho på 2,5 går 2 dager. Jobben til mannen min ville ikke betale lønn i de 14 dagene som pappaen har krav på fri i forbindelse med fødsel, så han hadde ikke annet valg enn å sykmelde seg... (Heldigvis har vi en sill lege) Men han er sykmeldt på grunnlag av noe annet

Man kan kun sykemeldes pga egen sykdom, så dere må ordne dere på annet vis. Mannen din har krav på 14 dager permisjon i forbindelse med fødsel, lønna dersom han jobber i det offentlige, ulønna eller lønna dersom han jobber i det private. Dessuten så har han jo ferie som kan brukes.

De fleste ordner seg nok ved at de har besteforeldre, venner eller andre slektninger som hjelper til i hjemmet de første par ukene. Barnepass er det i mange tilfeller mulig å ordne seg for storesøsken også, det kan jo f.eks tenkes at det finnes familiebarnehager eller dagmammaer som kan ta inn barnet i en måned eller to. Ta i så fall kontakt med kommunen eller heng opp et oppslag på nærbutikken. Vil ikke anbefale deg å ha toåringen hjemme de første seks ukene uten annen avlastning. Du bør absolutt ikke løfte noe tyngre enn babyen, heller ikke vogn, bilstol med baby i osv. Er også kjekt å ha bæretøy klart, f.eks et bæresjal eller ei ringslynge, det er gull verdt for turer ut av huset.

Hos oss så skal pappaen ha to ukers perm i forbindelse med keisersnittet (det er mitt andre), og vi har mine foreldre hos oss fra tre dager før keisersnittdatoen og så lenge vi trenger dem. Storebror på 19 måneder er i barnehage, og vi har også bedt om å få kjøpe ei ekstra uke der dersom det skulle bli nødvendig, da seksukersperioden kolliderer litt med ei av ukene barnehageungene må ta ut ferie i.

Håper dere får til å ordne dette! Ikke risiker at såret ditt går opp og alle komplikasjonene det medfører pga for lite avlastning.

Vær lur når det gjelder legeattester - NAV tar det ikke pent når man blir tatt for juks. Men folketrygdloven åpner for hjelp dersom:

§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger

Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

...

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

(...)

Farens rett etter første ledd bokstavene d og e gjelder også i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen.

(...)

Forhold som nevnt i bokstavene d og e må dokumenteres med legeerklæring.

Dette forutsetter at du er rett og slett ute av stand til å ta vare på barnet på egen hånd på grunn av keisersnitt. Med andre ord må DU være dårlig nok etter ks til at du trenger hjelp. Og da trer hans fedrekvote inn selv om det er de første 6 ukene.

Jeg kan si så mye at ved mitt keisersnitt, da var jeg førstegangsfødene. KS er slitsomt, ømt og tar på. Men du klarer deg fint. Og dette kan også være en grei tid til å begynne å lære 2 åringen din at mamma ikke kan løfte, og at hun må gjøre ting selv. Øv på å gjøre ting uten å løfte. Bleieskift kan foregå på gulvet på skiftematte med eldstemann, man kan leies ned trappen, bruk krakk ved vasker og bad barnet bare når pappan er hjemme og kan hjelpe til.

Vet ikke om dette var til hjelp, men du kan snakke med legen din om regelen etter ftrl. § 14-13 jfr 14-12. Da kan faren ta ut opp til 6 uker pappaperm etter fødselen, og ev. bruke ferie hvis han vil ha hjemmetid med barnet når det blir større.

BARNET som nevnes i denne lovparagrafen er babyen, ikke ungeflokken hjemme, og kommer til anvendelse dersom mor i ekstreme tilfeller er helt ute av stand til å ta seg av den nyfødte. Det skjer veldig sjelden, så kommer nok ikke til anvendelse her. Skjønner derfor ikke helt hva du mener, Klipp og Lim.

Jeg trodde det var sånn at hvis du ikke var i stand til å ta deg av babyen så kan du bli sykemeldt, da kan far være hjemme. Du får da sykepenger, han får da permisjonspenger fra nav....

Sånn var det hvertfall med min søster og mannen hennes. Hun hadde sterk bekkenløsning.

Jeg sliter litt med det samme. Min mann skal på heimvernsøvelse 2 uker etter KS. Jeg har fibromyalgi, og er veeeeldig stiv på nettene. Når vi fikk første mann måtte han hjelpe meg mye med bæring og mating av babyen. Så jeg er veldig i tvil om hvordan vi skal få det til nå...

Må jo også tilføre at mange blir kjapt friske etter KS også, så det er jo ikke sikkert det blir et problem i det hele tatt.

Lykke til

Annonse

Hei!

Det kan sikkert høres fryktelig slitsomt ut med en 2-åring i huset når du har hatt keisersnitt osv, men jeg tenkte at jeg skulle prøve å berolige deg litt :-) En 2-åring kan gjøre mange ting selv, feks klatre opp på stoler osv. Hun vil også helt sikkert skjønne at hun selv skal komme seg opp på mammas fang osv hvis du forklarer henne at du ikke kan løfte henne opp til deg.

Ved bleieskift osv, så lag deg en koselig stelleplass nede på gulvet eller i en høyde der lillejenta selv kan komme seg opp. Gjør det til noe morsomt, så vil hun kjapt være med på notene.

Hvis hun fortsatt sover i sprinkelseng, så lag en "stige" som du setter ned til henne både når hun skal inn og ut av sengen. Det er også bare moro for en sånn liten krabat.

I det hele tatt handler det bare om å være litt kreativ! Og inkluder henne i det å skifte på babyen osv. La henne føle at hun er en kjempestor og flink søster som du ikke kunne ha klart deg uten :-)

Så må pappa trå til når det gjelder handling av tunge ting, og bære klesvasken for deg. Det trenger han nok ingen sykemelding for, hehe.

Masse lykke til med keisersnittet og med den lille nye.

Det kommer til å gå helt fint, og før du vet ordet av det har de første 6 ukene gått og du kan løfte jenta di igjen. Inntil da får du leve litt på gulvet og i sofaen.

Mange varme hilsner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...