Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

så vidt jeg har forstått så får man støtte dersom man får barn under utdanning, men hva om man føder rett etter endt utdanning og ikke har rukket å jobbe 6 mnd, får man noe som helst støtte da? jeg begynner 3. og siste året på min utdanning til høste og lurer på om noen her inne vet noe om dette?

:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia.. Så vidt jeg har forstått har man krav på støtte 6mnd etter ent utdanning.. Men så er man i ingemannsland...

Jeg har vært student de siste 3årene, og i 1.5har jeg prøvd og få barn... Jeg er ferdig nå i juni.. Da har jeg rett på støtte til nov/des.. Om jeg ikke får jobb med en gang, og jeg blir gravid om 1-2mnd så sliter jeg... Det er nok greit og hvertfall tenke over det..

Men om du jobber ved siden av har du jo rett på penger fra nav.... Så blir du gravid må du jobbejobbejobbe....... Har hørt det lønner seg og velge støtte fra nav enn fra lånekassen om man har jobbet en del.. Men det må du sjekke opp...

Fett med penger blir det uansett ikke.. men kan bli gunstig i fht studielånet...

lykke til=)

Skrevet

tusen takk for svar =)

ja da er vi litt i samme båt da, hvis jeg ikke skulle bli gravid før høsten... har ikke lyst til å vente heller, selvom det sikkert er det lureste sånn økonomisk sett... så er det sånn å forstå at hvis jeg jobber masse i sommer, som jeg har tenkt til, og prøver å jobbe så mye som mulig ved siden av etter det ved siden av skolen så har jeg krav på støtte fra nav, om jeg skulle komme i "klemma"?

Skrevet

hei,

nå vet jeg ikke hva slags utdanning du tar, men jeg har fått to barn under utdanning. Når du er ferdig med utdanningen, er det lurt å melde seg opp til et ekstra semester, f eks ex phil og ex fac, eller et grunnfag på universitetet. Og denne utdanning søker du støtte til, som vanlig. Hvis du går på høyskole, kan du spørre skolen om de kan melde deg opp til et fag på universitetet, kan hende de gjør det!

og du trenger ikke lese eller bestå eksamen, alt blir gitt i stipend, når du rett før eller etter fødselen gir beskjed om at du har født! Lykke til

Skrevet

Jeg studerer sykepleie, det er 3 år og er ferdig med 2.året nå til sommeren... men må man delta på det man søker på da eller er det sånn at man søker og "later" som men at man ikke går på det? hehe...

Skrevet

Om du skal få støtte fra lånekassen MÅ du være registrert som student. Dvs at om du ikke kan begynne i jobb rett etter studiene må du melde deg opp til ett eller annet for å få fødselspenger fra lånekassen. (husk også at du må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd for å tjene opp rett til permisjonspenger).Så søker du om fødselspermisjon fra dette studiet. Om du ifullfører faget etterpå eller ei skal ikke ha noe å si. Det kan også lønne seg å jobbe litt i tillegg til studiene om du klarer, da kan du få fødselspenger fra jobben i tillegg til støtten fra lånekassen. Om du ikke jobber får du jo alltids engangsstønad fra NAV, og det vil ikke gå utover støtten fra lånekassen.

Skrevet

hei igjen, j

ja man kan late som eller ikke. selv var jeg med på obligatorisk studieopplegg, men fikk sykemelding som jeg leverte skolen når jeg nærmet meg termin. Deretter hadde jeg ett års svangerskapspermisjon som vanlig.fortsatte på studiene der jeg slapp når perm var ferdig

Meld deg opp, så tar du det som det kommer!!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...