Gå til innhold

Ang. ferie når man har fått innvilget svangerskapspenger...

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Nå har jeg leita veldig på nettet men klarer ikke å finne ut noe om dette, så håper noen her inne kan hjelpe meg?? :)

Jeg har fått innvilget svangerskapspenger fra Nav, og lurer på hva som skjer med ferien min i år.

Dersom man er sykmeldt, kan man overføre ferie til neste år/ta det ut etter at sykmeldingsperioden er over. Vil dette være en gjeldende regel også når man har fått svangerskapspenger??

Dersom det ikke er slik at man har krav på "å få igjen ferien", hva skjer da med den ferien jeg hadde tenkt å "spare" til etter fødselen slik at far kan ta ut to uker perm sammen med meg og bebisen i år?

Håper dette var forståelig og at noen vet:)

Mvh,

Fortsetter under...

Ut fra profilen din har du termin 23.september. Etter at du har tatt ut de første 6 ukene rett etter førdsel som du må ta kan du velge å ta ut ferie, eller i tiden frem til nyttår. Du kan kun overføre 2 uker ferie til neste år(dette må du gjøre skriftlig før utgangen av året).

Men jeg er allerede satt opp på ferie i tre uker i sommer, da denne kabalen ble lagt før jeg gikk på svangerskapspenger, og kun var sykmeldt 50%. Kan jeg velge å si at jeg ikke ønsker å ta ut denne ferien, og heller vil bruke den senere på året?

Dersom jeg hadde vært sykmeldt går det jo automatikk i dette at man ikke bruker opp ferien sin i sykmeldingsperioden, og er dette likt dersom man går på svangerskapspenger?

Takk for svar forresten, Anonym:))

• 1 måned senere...

Hvis du tar ferie, så må du gi beskjed til NAV. De stopper da utbetalingen av svangerskapspenger i de ukene du skal ha ferie - og permisjonen din blir "fryst" og du får de antall ukene igjen slik at permisjonen din blir "forlenget". Dersom du mottar svangerskapspenger i juni - får du denne måneden feriepenger fra arbeidsgiveren din + svangerskapspenger fra NAV - altså dobbelt opp. Så dersom du velger å ikke ta ut ferie, kan du se det som om at du har fått utbetalt penger for ferien istedenfor å ta det ut i ferie.

Håper dette var forståelig - hvis ikke må du gi en lyd, så skal jeg prøve å forklare bedre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...