Gå til innhold

Kan noen forklare dette? Har jeg misforstått? Kvikksølv i vaksiner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant dette her på lovdata.no. Dette har sikkert vært debattert her før, men kan noen lese her og forklare? Betyr dette at det fremdeles er kvikksølv i vaksiner?

§ 2-6. Kvikksølv og kvikksølvforbindelser

Det er forbudt å produsere, importere, eksportere, omsette og bruke stoff eller stoffblanding som inneholder kvikksølv eller kvikksølvforbindelser.

Det er forbudt å produsere, importere, eksportere og omsette faste bearbeidede produkter som inneholder kvikksølv eller kvikksølvforbindelser.

Forbudene i første og annet ledd omfatter ikke kvikksølv som forekommer naturlig i kull, malm og malmkonsentrat.

Forbudene i første og annet ledd omfatter heller ikke emballasje, batterier, komponenter i kjøretøy og elektriske og elektroniske produkter og utstyr som omfattes av denne forskrifts § 3-11, § 3-13 til § 3-15 og § 3-17 til § 3-19.

Forbudene i første og annet ledd omfatter heller ikke stoff/stoffblanding og faste bearbeidede produkter hvor innholdet av kvikksølv eller kvikksølvforbindelser er lavere enn 0,001 vektprosent.

Forbudet i første ledd gjelder ikke tiomersal som konserveringsmiddel i vaksiner.

Fram til 31. desember 2010 omfatter ikke forbudet i første ledd;

a) amalgam til bruk i tannbehandling for pasienter som må behandles i narkose eller som er allergiske mot ingredienser i andre tannfyllingsmaterialer,

B) kontaktmateriale i sveisemaskiner.

Forbudet i annet ledd omfatter også kvikksølvtermometre til analyse- og forskningsformål.

Fram til 31. desember 2010 omfatter ikke forbudet i annet ledd polarografer.

0 Endret ved forskrift 14 des 2007 nr. 1653 (i kraft 1 jan 2008).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fines kvikksølv i vaksiner, men ikke i barnevaksiner.

Skrevet

Kvikksølv finnes fortsatt i f.eks influensavaksinen, men er ikke lenger å finne i vaksiner til barn. Men kvikksølvet er jo byttet ut med andre komponenter som sikkert er like farlig/giftig for kroppen. Kan ikke nok om dette, men det er det helt sikkert noen andre her inne som gjør, og som kanskje vil bidra....

Skrevet

Tror det er like viktig å sette lupen på andre virkestoffer i vaksinene som kvikksølvet. Vi skal liksom slappe av med at kvikksølv ikke finnes i barnevaksiner lengre.

Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på hva som faktisk finnes i sprøytene. Ikke bare "hyggelig" informasjon.

Skrevet

"Forbudet i første ledd gjelder ikke tiomersal som konserveringsmiddel i vaksiner."

Dette sitaten er relavant for ditt spørsmål. Tiomersal er et tilsetningsstoff som inneholder 49,5% kvikksølv. Så det er fritt frem for myndighetene å tillate kvikksølv i vaksiner. Det sies at de ikke er i barnevaksiner lengre, men for å være på den sikre siden bør en lese pakningsvedlegget først.

Hvis jeg sier at de i USA har hatt nyhetsinnslag på TV der de sa at kvikksølv er sunt for barn, vil du da tro meg?

Skrevet

Ja det var det jeg tenkte da jeg så denne loven...hmmm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...