Trulsine Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 Fant dette her på lovdata.no. Dette har sikkert vært debattert her før, men kan noen lese her og forklare? Betyr dette at det fremdeles er kvikksølv i vaksiner? § 2-6. Kvikksølv og kvikksølvforbindelser Det er forbudt å produsere, importere, eksportere, omsette og bruke stoff eller stoffblanding som inneholder kvikksølv eller kvikksølvforbindelser. Det er forbudt å produsere, importere, eksportere og omsette faste bearbeidede produkter som inneholder kvikksølv eller kvikksølvforbindelser. Forbudene i første og annet ledd omfatter ikke kvikksølv som forekommer naturlig i kull, malm og malmkonsentrat. Forbudene i første og annet ledd omfatter heller ikke emballasje, batterier, komponenter i kjøretøy og elektriske og elektroniske produkter og utstyr som omfattes av denne forskrifts § 3-11, § 3-13 til § 3-15 og § 3-17 til § 3-19. Forbudene i første og annet ledd omfatter heller ikke stoff/stoffblanding og faste bearbeidede produkter hvor innholdet av kvikksølv eller kvikksølvforbindelser er lavere enn 0,001 vektprosent. Forbudet i første ledd gjelder ikke tiomersal som konserveringsmiddel i vaksiner. Fram til 31. desember 2010 omfatter ikke forbudet i første ledd; a) amalgam til bruk i tannbehandling for pasienter som må behandles i narkose eller som er allergiske mot ingredienser i andre tannfyllingsmaterialer, kontaktmateriale i sveisemaskiner. Forbudet i annet ledd omfatter også kvikksølvtermometre til analyse- og forskningsformål. Fram til 31. desember 2010 omfatter ikke forbudet i annet ledd polarografer. 0 Endret ved forskrift 14 des 2007 nr. 1653 (i kraft 1 jan 2008).
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Det fines kvikksølv i vaksiner, men ikke i barnevaksiner.
Faen Skrevet 20. mai 2009 #3 Skrevet 20. mai 2009 Kvikksølv finnes fortsatt i f.eks influensavaksinen, men er ikke lenger å finne i vaksiner til barn. Men kvikksølvet er jo byttet ut med andre komponenter som sikkert er like farlig/giftig for kroppen. Kan ikke nok om dette, men det er det helt sikkert noen andre her inne som gjør, og som kanskje vil bidra....
mamma-x-3 Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 Tror det er like viktig å sette lupen på andre virkestoffer i vaksinene som kvikksølvet. Vi skal liksom slappe av med at kvikksølv ikke finnes i barnevaksiner lengre. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på hva som faktisk finnes i sprøytene. Ikke bare "hyggelig" informasjon.
TheNatural Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 "Forbudet i første ledd gjelder ikke tiomersal som konserveringsmiddel i vaksiner." Dette sitaten er relavant for ditt spørsmål. Tiomersal er et tilsetningsstoff som inneholder 49,5% kvikksølv. Så det er fritt frem for myndighetene å tillate kvikksølv i vaksiner. Det sies at de ikke er i barnevaksiner lengre, men for å være på den sikre siden bør en lese pakningsvedlegget først. Hvis jeg sier at de i USA har hatt nyhetsinnslag på TV der de sa at kvikksølv er sunt for barn, vil du da tro meg?
Trulsine Skrevet 20. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2009 Ja det var det jeg tenkte da jeg så denne loven...hmmm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå