Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 Jeg har i svangerskapet gjennomført en glukosebelastning. Den første verdien var på 2,4 (normalt skal den visstnok ligge mellom 4 og 5,9) og den andre verdien 7,9. Den andre verdien forstår jeg er litt i grenseland, men hva betyr det at den første verdien er så lav? Jeg har prøvd å google, men finner ikke noe om dette. Jordmor og labtekniker kunne ikke svare. Har ikke tenkt å oppsøke lege for å finne ut, jeg fikk jo bare resultatene i posten. Kanskje noen her har erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 det er jo veldig lavt, så du var hypoglykemisk. Jeg ville jo tro at det er pga blodsukkeret ditt ikke er i balanse og hormonene som regulerer bl.sukkeret ikke er "frisk" og at du har svangerskaps diabetes. MEN det er bare noe jeg tror.. hadde den diagnosen selv i forrige svangerskap, og er sykepleier men diabetes er ikke mitt felt kan du si :-)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 Jeg er diabetiker selv. Har hatt diabetes type 1 i 20 år, og for meg så ser det kun ut som du har ett lavt fastende blodsukker... (evt. lenge siden du hadde spist når de målet første gang)! Hvis du har svangerskapsdiabetes, så vil du ha for høyt blodsukker...! Og ett normalt blodsukker skal ligge på mellom 4 og 8, avhengig av om du har spist... Så siste verdien din er helt normal!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #4 Skrevet 19. mai 2009 Jeg fikk beskjed ved mitt forrige avangerskap at 7.1 var grensa på sv.dia.. jeg hadde 7.9 og ble henvist til sykehus. Men kanskje forskjellig fra sted til sted om hvordan rutinene er?
♥2 små gull♥ Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Glukosebelastning gjøres for å stille diagnosen diabetes. Det er en undersøkelse med blodprøver, der blodsukkernivået måles både fastende og 2 timer etter inntak av en bestemt mengde sukkerblanding. Hvis det fastende blodsukkeret (i plasma) er over 7 eller 2-timersverdien er over 11 har du fått en svangerskapsdiabetes. Hvis 2-timers-verdien er mellom 7.8 og 11 kaller man det også svangerskapsdiabetes. Alle disse verdiene har litt lavere grense hvis det er fullblod (fingertuppblod). http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/undersokelser/detaljer?p_doc_id=36247
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå