Gå til innhold

Noen spmål ang konisering og kort livmorhals...

kinemor1969

Anbefalte innlegg

Heihei alle sammen!

Jeg leser innleggene til dere som har kort livmorhals og håper der kanskje kan hjelpe meg :))

Jeg er 39 år og har en jente på 8 år. Jeg ble konisert i oktober 2008 og er nå gravid i uke 17. Er litt bekymret for hvordan graviditeten påvirker livmorhalsen. Har lest at det er mye uvitenhet blant de som skal hjelpe oss... Og blir da bekymret for om alt er som det bør være.

Er det vanlig å bli henvist til UL for å sjekke livmorhalsen etter konisering eller er det noe man må be om selv? Når bør den sjekkes i såfall? Og et litt dumt spmål..., men hva mener dere med nedtrykk? Jeg føler at det et slags press og jeg flyr fortsatt endel på do.. Skulle ikke dette gå over snart...

Jeg spurte sykehuset om de kunne sjekke livmorhalsen min når jeg kommer på UL i uke 18 dvs neste uke, men det hadde de ikke satt av tid til så da har jeg bedt legen min om en ny henvisning... og venter på ny time..

Er takknemelig for svar:))

Fortsetter under...

Hei Kinemor!

Jeg vet desverre ikke noe i forhold til kronisering, men har erfaring med kort livmorhals.. :) Min ble vel egentlig oppdaget ved en tilfeldighet.

Jeg tror at dersom de i utgangspunket hadde vært bekymret for at den var for kort i det du ble gravis, hadde de vel kanskje satt på et cerclage?

Det som kan påvirke livmorhalsens lengde, er vonde, harde kynnere. Disse kan gå over i premature rier. Vanlige kynnere gjør ingenting med livmorhalsen. Synes det er rart at de sier de ikka hadde satt av tid til å måle livmorhalsen din. Det tar liksom bare 5 minutter! Synes de skal ta deg på alvor dersom dette er noe du tenker på og som bekymrer deg.

Nedpress har jeg egentlig hatt hele tiden. Det kan være at babyen ligger dypt i bekkenet ditt. Er 35+0 i dag, men har som sagt hatt nedpress og løpt masse på do hele tiden. Da jeg lå på sykehuset, spurte jeg jordmødrene hele tiden om dette nedpresset - og de sier det er helt normalt. Som de sier: Babyen kan ikke bare dette ut, det må sier til. :)

Synes det høres lurt ut med en ny time, men tror ikke du skal bekymre deg. Du må i alle fall holde oss oppdatert. :)

Lykke til! :)

Hei igjen og tusen takk for svar!

Det er nok greit å ta en sjekk så slipper å tenke på det. Jeg har en helt fersk lege som er vikar for min fastlege og føler at jeg må passe på alt seg... Gikk mye til jordmor ved forrige graviditet og følte av de både kunne svare og hadde tid, men ettersom jeg skal flytte så har jeg ikke begynt med det ennå. Får purre opp hvis jeg får beskjed om time snart;)

Lykke til med deg og frøet ditt også!!! :))

Hei Kinemor.

Jeg ble konisert for ca 1,5 år siden, ca et halvt år etter min første fødsel. Jeg fikk noe komplikasjoner etter koniseringen og var derfor til gyn.spes. og på gyn.avd. på sykehus i den forbindelse. Jeg fjernet, etter hva jeg forstod, litt mer enn normalt ved koniseringen, og ble derfor fortalt at jeg skulle ha ekstra oppfølging ved et nytt svangerskap.

Jeg er nå 25+4 dager gravid. Jeg ba selv om henvisning til gyn.spes. for skjekk av livmorhalsen tidlig etter jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg ble fortalt at det blir ikke satt på cerclage i utangspunktet, man må evt. miste en gang... Gyn.sps. jeg gikk til ville måle fra ca uke 20 for det er først da det er viktig å unngå for tidlig fødsel, og vekten av fosteret er liten før den tid. Første konsultasjon og måling hos han var i uke 10, deretter ca uke 20 og 24.

Jeg merket ingen plager eller indikasjoner på at livmorhalsen min var blitt kort, men da jeg var til kontroll i uke 23+6 var den 13 mm! Jeg ble sendt nærmest direkte til Ullevål for lungemodningssprøyte og innlagt på Obs.post for gravide. Jeg har nå lagt i 12 dager (fått gå på toalettet og dusj, men ellers strengt sengeleie). Kontroll forrige uke viste gode 2 cm og i dag ca 2,6 cm :-) Så det nytter å ligge flatt. Nå får jeg få mer ut av sengen siden livmorhalsen er blitt over 2,5cm.

Jeg har forstått det slik at i utgangspunktet er det ikke rutine å henvise til UL for måling av cervix etter en konisering, da en konisering i liten grad har betydning for for tidlig fødsel, men det er klart at jo kortere livmorhalsen er i utgangspunktet desto større er faren for forkortning og fare for prematur fødsel. Hvis du tenker veldig mye på dette og bekymrer deg ville jeg forlangt en henvisning til spes. slik at du får målt cervix. Etter min mening burde det være nærmest rutine å måle cervix ved svangerskap etter konisering. Men det er min mening da...

Lykke til med graviditeten :-)

Hei og tusen takk for svar!

Jeg var på 18 ukers UL i går, fikk ikke sjekket livmorhalsen :((, men fikk påvist previa tot (forliggende morkake). Jordmoren jeg fikk var ikke spesielt hyggelig og tilmøtekommende, noe som gjorde at samboren min ringte sykehuset i dag morges og luftet ut hva vi syns om den behandlingen vi fikk...

Jeg hadde samtidig som jeg søkte om sykehusplass, bedt om en samtale om fødselsmetode med bakgrunn i forrige fødsel med ruptur og komplikasjoner mm... For å gjøre dagens lange tlfhistorie kort så endte det med at jeg har fått time for sjekk av cervix om 2 uker og en fødselsamtale samtidlig... Morkake skal selvfølge sjekkes opp, om flytter på seg, vet at det er grunn til keisersnitt om den blir liggende foran åpning.

Føler meg utrolig lettet nå... Er godt å bli sjekket opp og bli tatt på alvor! Oppforderer alle gravide til å stå på krav ;-))

Masse lykke til med deg og bebisen! Går det bra? :)))

• 2 uker senere...

Jeg har mistet min lillegutt pga konisering. Han ble født i fjor sommer i uke 22+2

Fikk ingen oppfølging da, men det skulle jeg selvfølgelig ha hatt. (historien min står inne på tråden om svak livmorhals.

Ved konisering blir livmorhalsen kortere, og svakere. Men... det blir også kortere vei opp til bakterier som kan tære hull på hinnen og føre til tidlig vannavgang.

Er gravid igjen, er kommet til uke 31, har cerclage og blir oppføldt hver 14 dag på sykehuset. ( men det er selvfølgelig pga. at jeg har mistet en gang)

Annonse

Hei og tusen takk for svar:)

Har lest historien din - ufattelig trist.... Det finnes ikke ord! :((

Godt å høre at du får bra med oppfølging nå og håper at alt går bra med deg og bebisen denne gangen:)

Jeg har fått ekstra UL for måling av livmorhalen i morgen, har vært 100% sykemeldt de siste 2 ukene og dermed fått tid til å roe ned. Har hatt lite kynner og press nedover den siste tiden :)

Er i uke 20 så nå begynner vel tyngen på livmorhalsen å bli større også.

Håper at legen jeg skal til er ålreit ettersom jeg hadde en dårlig opplevelse med jordmoren på ord UL sist...

Er bare sååå spent... :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...