Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #1 Del Skrevet 19. mai 2009 Skal på ferie med svigers noen dager i midten av juni. Vet at det er fint i Utne, Lofthus og der omkring, men er ellers ikke så godt kjent. Fant et hus til rimelig leie i Kvanndal - noen som vet hvordan det er der? Er det litt skyggefullt? Takker for tips om steder man bør oppsøke og steder man bør styre unna. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140129860-noen-fra-hardanger-her-eller-som-er-godt-kjent-i-omr%C3%A5det-trenger-tips/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #2 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg er ikke så veldig kjent, men har vært i området noen ganger. Det går ferje fra utne til kvanndal. Utne ligger i nærheten av odda (30 min kjøring?) Der ligger det et flott gammelt hotell. Vet lite om kvanndal, men tror ikke det er så mye mer enn et ferjeleie og kanskje en butikk der. (Har bare kjørt forbi så jeg vet ikke...) Dersom du kjører videre fra kvanndal (ca 40 min?) og utover mot Bergen kommer du til Øystese og Norheimsund. Norheimsund er et lite tettsted med en del butikker og et par resturanger +pol. Det tar litt over 1 time å kjøre fra Norheimsund til Bergen. Masse flott natur i hele Hardanger. Jeg liker meg i nærheten av tettsteder så jeg hadde foretrukket å være i nærheten av odda eller Norheimsund. Vet det er en "fornøyelsespark", (en liten en altså...) en eller plass i "nærheten" av odda, men husker ikke hva den heter... Kjenner jeg har tømt meg for all den infoen jeg har om hardanger nå... ) God tur Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140129860-noen-fra-hardanger-her-eller-som-er-godt-kjent-i-omr%C3%A5det-trenger-tips/#findComment-140130125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #3 Del Skrevet 19. mai 2009 Hvis du har barn (de fleste på dette forumet har vel det...) anbefaler jeg kinsarvik. her kan dere bo på hardangertun og gå i mikkelparken: http://www.hardangertun.no/ Veldig kjekk plass for yngre barn, kanskje ikke så kult for de eldre:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140129860-noen-fra-hardanger-her-eller-som-er-godt-kjent-i-omr%C3%A5det-trenger-tips/#findComment-140130343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til tre gutter Skrevet 19. mai 2009 #4 Del Skrevet 19. mai 2009 hei eg er fra hardanger... kvanndal er veldig øde er ikkje så mye der... men lofthus og kinsarvik er to flotte steder... eg vil jo si at utne og er et rolig øde sted men ikkje så øde som kvanndal... odda vil eg ikkje anbefale er ikkje noe fint der... men som noen andre skrev så er den ferieparken i kinsarvik kjempe flott sted... veit om veldig mangen som kommer igjen år etter år... (mikkelparken) her kaller vi den ferieparken.. der er det litt sklier og div leker for barn.. den største sklia er jo for barn som er litt eldre og det er jo veldig mangen barn som er her så ungene dine for nok stor glede av å bli kjendt med nye... er jo ikkje så veldig mye som skjer her men viss dere liker å gå turer er det veldig flott natur her... eg vil i allefall anbefale kinsarvik på det varmeste for barna sin skyld... da er det to campinger i kinsarvik det er den som heter hardangertun eller så er det en som heter kinsarvik camping... god tur og nyt dette flotte herlige stede som eg er utrulig stolt over å komme fra.. =) =) =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140129860-noen-fra-hardanger-her-eller-som-er-godt-kjent-i-omr%C3%A5det-trenger-tips/#findComment-140130734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #5 Del Skrevet 19. mai 2009 Tusen takk! Skal virkelig sjekke ut Kinsarvik. Hadde på følelsen at Kvanndal var litt øde. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140129860-noen-fra-hardanger-her-eller-som-er-godt-kjent-i-omr%C3%A5det-trenger-tips/#findComment-140130961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #6 Del Skrevet 19. mai 2009 Har selv feriert en god del i Hardanger, både som barn og voksen: Som andre har bekreftet: Kvanndal er et øde sted og bør vel unngås. Her foregår ingenting. 1 stk ferjekai (utdøende, men fremdeles i live, 1 stk veikryss med bensinstasjon og butikk, noen hus - og det var det). Skal man bo med barn vil jeg selv foreslå (som andre her en av campingplassene i Kinsarvik. Kinsarvik camping er rimeligst, men har også lavest standard på hyttene (uten at den er unormalt lav). Å bo i Kinsarvik kan imidlertid være litt støyende, særlig en fredag-/lørdagskveld. Ønsker dere en litt mer fredelig campingplass ligger disse på rad og rekke på strekningen Odda-Eidfjord. I Eidfjord vrimler det av campingplasser. 5-6 stykker på strekningen Eidfjord-Øvre Eidfjord (8 km). Hardangertun (ferieparken) bør absolutt besøkes om man har med barn. Ønsker du hotell, foreslår jeg hotellet på Utne dersom du vil ha det litt gammeldags og romantisk, med helt OK, men ikke lukseriøs standard, og hotellet i Ullensvang (mellom Odda og Kinsarvik, nærmest Kinsarvik) om du vil ha det moderne og konfortabelt (på grensen til lukseriøst), men sjelløst. Odda er ikke i nærheten av så fæl plass som vår innfødte harding ville ha det til etter mitt syn. Odda i dag er noe helt annet enn for 10-15 år siden, siden industrien er borte, men det vinner fremdeles ikke premie som et av Norges tre skjønneste steder, nei. Så etter mitt syn bør du besøke Odda, men det er ingen grunn til å sette av dagen der. Og dere bør ikke bo i Odda. Ellers bør Vøringsfossen (40-45 km fra Kinsarvik) besøkes, selv om den er en skygge av seg selv. Du bør også få med deg Kjeåsen som VIRKELIG er garden "der som ingen skulle tru at nokon kunne bu". Oppkjøring fra Eidfjord, 30 km fra Kinsarvik. En tur innover Hjølmodalen mot Hjølmo kan også anbefales, men OBS! Veien er smal og bratt. En tur til Ulvik (20 km + ferje 10 min + 10 km) fra Kinsarvik) anbefales. Ca 15 km sør for Odda ligger Låtefoss, som er en av Norges vakreste fosser. Denne må du få med. Dette er en dobbeltfoss. Litt nord for Odda, på vestsiden av fjorden, går tunnel under isbreen Folgefonna til "Ytre Hardanger". Turen bør fortsette til Rosendal som hadde (Norges eneste) baroni. "Slottet" på baronigården er absolutt verdt å se. Vil du holde deg på nordsiden av Hardangerfjorden skal du besøke Norheimsund og Øvsthusfossen (Steindalsfossen). Her går det sti på baksiden av fossen. Barn (og voksne med) synes det er stor stas å se en foss fra "baksiden". Ved Porsmyr, like innenfor Øystese (Norheimsunds nabobygd) går det postbåt på "Gullfiskvannet" til de veiløse gardene her 2-3 ganger pr uke. Lykkes du å få være med denne, får du en opplevelse for livet. Orker du en times kjøring fra Odda mot sør, kommer til du Røldal, lenge en av Norges mest avstengte bygder. Kirken her bør ses (særlig fra innsiden). Du bør også få med deg årsaken til at Røldal kirke var en av Norges mest kjente fram til 1800-tallet. Sier ikke mer...... Husk å kjøpe geitost om du er i Røldal. Bygda er en av Norges største "geiteplasser" og har eget geitostysteri, med ost av en HELT annen kvalitet enn den TINE leverer..... På veien mellom Odda og Røldal kan evt barn sannsynligvis fremdeles ha snøballkrig, om de ønsker det.... Her pleier å ligge igjen den del snø i nordhellingene til ca 20. juni. 8 km fra Odda, ved Buer, går sti opp til isbreen Folgefonna. Kan være verdt en tur. Regn 3 timer t/r. Vasskraftmuseet i Tyssedal, 6 km fra Odda, er verdt å se, både for liten og stor. Ellers er det ingen grunn til å bruke tid i Tyssedal. I Jondal, 1 time fra Utne (evnt + 20 min med ferje fra Kinsarvik) kan man stå på ski hele sommeren på skisenteret. Kanskje noe for barn. Ha en fin ferie da! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140129860-noen-fra-hardanger-her-eller-som-er-godt-kjent-i-omr%C3%A5det-trenger-tips/#findComment-140131113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #7 Del Skrevet 19. mai 2009 Har bodd i Odda i noen år så kjenner området ganske godt. Vil absolutt anbefale Lofthus, der ligger Ullensvang hotell + at det er flere campingplasser i nærheten. Det er vanvittig flott der på sommeren, og dere bør kanskje legge ferien dit når det er Morellfestival. Masse folk og aktiviteter for både barn og voksne. Familieparken i Kinsarvik er absolutt verdt å få med seg. Men hvis dere skal ligge på campingen bør dere snart bestille, det blir fort fullt der! Hvis dere vil på tur kan jeg anbefale trallebanen fra Skjeggedal, spektakulært (hvis dere ikke har høydeskrekk.....). Det er masse fine fosser mellom Odda og Skare (blant annet Låtefoss). Juli er beste måned, da er morellene ferdige og man kan ete seg ihjel!!! Det er også fint å kjøre tur fra Odda mot Utne og videre til Jondal (eller ta ferga fra Kinsarvik til Utne). Håper dere får en fantastisk ferie i fagre Hardanger! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140129860-noen-fra-hardanger-her-eller-som-er-godt-kjent-i-omr%C3%A5det-trenger-tips/#findComment-140131289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #8 Del Skrevet 19. mai 2009 Tusen takk for mange flotte tips! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140129860-noen-fra-hardanger-her-eller-som-er-godt-kjent-i-omr%C3%A5det-trenger-tips/#findComment-140131795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #9 Del Skrevet 20. mai 2009 Du har fått mange flotte tips allerede, ser jeg. Kan kanskje utfylle litt. Har selv fungert som guide i området.. Som utgangspunkt for overnatting ville jeg valgt Kinsarvik (en av campingplassene, ikke fredag/lørdag, ferjekaien fungerer som lokal racerbane for bygdas ungdom fra siste ferjeavgang til ca kl 0500 neste morgen, og campingplassene ligger 50 – 100 meter fra....), Utne (hotell), Eidfjord, 30 km fra Kinsarvik (Sæbø camping, Myklatun camping, Bruheim camping, Bergslien turistheim, Eidfjord gjestgiveri) eller Ringøy, mellom Kinsarvik og Eidfjord (Ringøy gard, campinghytter og gjestgiveri). Ville selv prioritert dagene slik dersom jeg hadde barn med (dagene er satt om etter prioriteringsviktighet i mine øyne, ikke nødvendigvis anbefalt rekkefølge). Uten barn ville prioriteringen blitt litt annerledes.. Har tatt utgangspunkt i Kinsarvik, men det er lett å justere, om man velger annet sted som «base». De angitte kjøretidene er angitt som avslappet feriekjøring, det er nok mulig å kjøre litt fortere, og fremdeles ikke være redd for fartsbot. Dag 1 Dagen startes med tur til Måbødalen (1 time) og besøk av Vøringfossen, så tidlig som mulig. Etter dette besøk av Hardangervidda Natursenter (akvarium, «naturskule» for barn og Ivo Caprinos «supervideograf»), Kjeåsen (gård) og/eller Hjølmo (naturområde), alt med Eidfjord som utgangspunkt. Tur til Valurfossen (ca 45 min å gå hver vei fra Hjølmo) kan anbefales, men IKKE for mindre barn. Så retur til Kinsarvik og et besøk i ferieparken (mindre barn storkoser seg her, blir litt «barnslig» for barn fra rundt 10 år, som nok vil trives bedre med et forlenget besøk på Hardangervidda Natursenter). Dag 2 Dagen startes med tur til Lofthus og kort besøk av Ullensvang Kirke (Hardangerdomen) og Griegs komponisthytte like ved (mye av Grigs «norske musikk» er skrevet her). Videre mot Odda. Besøk av Vasskraftmuseet i Tyssedal og/eller trallebanen i Skjeggedal (sjekk åpningstider ved hotellet i Tyssedal) anbefales før man evt stopper en time eller to i Odda. Videre mot Låtefoss (stopp!!) og over Seljestad til Røldal. Besøk av kirken (åpen til 1800 i skoleferien, ellers til 1600, regn rundt 1 time, barn pleier å like dette kirkebesøket godt) og evt geitostysteriet. Husk å la barna hilse på geitene i Røldal!! Rulletobakk er fint «lokkemiddel», dette elsker geitene (Tiedemans Karva blad er favoritten...), men ikke overdriv, siden geitene får dårlig fordøyelse av for mye tobakk. Enten retur til Kinsarvik (i så fall kan Oddabesøket med fordel vente til returen) eller overnatting i Røldal (anbefales, Røldal skysstasjon tilbyr både god mat, rom og hytter, barnevennlig badeplass like ved kirken i Røldal). Dag 3 Dagen startes med tur til Odda og videre til Askane (10 minutter) hvor man tar tunellen (11 km) under Folgefonn til Mauranger. Videre (knapt 1 time) til Rosendal hvor Rosendal Baroni besøkes (regn 3-4 timer her om både gård, slott og slottshage skal besøkes, slottshagen er nesten 60 mål, barn pleier å like seg godt her). Enten retur samme vei eller videre til Matre (ca 1 t, delvis dårlig vei, men særpreget natur) og ferje (30 min) over til Skånevik (sett av en liten time her) før man returnerer om Håland til Odda (knapt 2 timer). Husk i tilfelle stopp ved Langfoss, en av Norges høyeste (stor parkeringsplass, salgsbod med lokalprodusert mat, Åkrafjordpølsa kan anbefales). Ferjen går ikke så ofte, så ferjetider bør sjekkes på tide.no Dag 4 Dagen startes med tur til Brimnes (½ time), ferje (10 min, går kontinuerlig) til Bruravik og videre (10 min) til Ulvik. Sett av et par timer her, dette er Hardangers perle... Retur til Bruravik, videre om Vallavik til Granvin og Kvanndal (1 t). Fra Kvanndal mot Norheimsund (1 t, stopp ved Fyksesund bru som var Norges første hengebro) hvor Steindalsfossen og evt det gamle repslagerverkstedet (åpent onsdag/torsdag) besøkes. På repslagerverkstedet kan barna selv prøve seg på å lage tau. Fra Norheimsund videre til Tørvikbygd (10 min) og ferje over til Jondal (20 min). Evt besøk i kirken (Hardangers største) og/eller på skisenteret i Krossdalen få km unna (helårsåpent!). Retur samme vei til Kvanndal, herfra ferje til Utne (20 min, sjekk ferjetider på tide.no) (Det er mulig å kjøre direkte mellom Jondal og Utne, men veien frarådes på det aller sterkeste, om du ikke ønsker å drive selvplaging og kjøretøymishandling – det er grunn til at man har ferje både til Jondal og Utne.... ). Sett av minst en time på Utne, kirken, den gamle landhandelen (meget spennende for de fleste barn), og hotellet, som har vært i drift fra 1722, bør ses. Videre med ferje (20 min) til Kinsarvik. Dag 5 Dagen startes med et besøk ved fabrikkutsalget til Hardanger Sylvplett (som i dag har lite sølv, men er kjent for stålbestikk av høy kvalitet) i Kinsarvik før man fortsetter mot Odda (1 t), videre mot Buer (20 min, dårlig vei). Fottur (godt merket sti) til Folgefonn (regn minst 3 t t/r med barn). Retur til Odda og videre til Kvitno (15 min), med besøk i klebersteinsbruddet fra vikingtiden. Retur om Utne (minst 1 t, dårlig og rasfarlig vei, husk stopp ved klyngetunet på Aga, Norges eneste «landsby») til Kinsarvik. Håper dere får en flott ferie i området. Hardanger er en av Norges perler, kanskje den aller største! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140129860-noen-fra-hardanger-her-eller-som-er-godt-kjent-i-omr%C3%A5det-trenger-tips/#findComment-140133679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #10 Del Skrevet 20. mai 2009 Skal man overnatte på Lofthus, vil jeg heller anbefale Ullensvang Gjestheim enn hotellet. Både koseligere og rimeligere! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140129860-noen-fra-hardanger-her-eller-som-er-godt-kjent-i-omr%C3%A5det-trenger-tips/#findComment-140134778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå