Gå til innhold

Morkakeprøve nær 12-ukersgrensen

Mamacita

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vite at jeg skal ta morkakeprøve i uke 12, dvs når jeg er mellom 11+2 og 11+4. Tidligere ble morkakeprøvene tatt etter 10 fullgåtte uker av svangerskapet, men nå tas den altså en uke senere pga at abortfaren er lavere da. Det er jo fint. På den annen side, er man jo plutselig mye nærmere 12-ukers grensen hvis man etter prøvesvaret ønsker å ta abort! Ble litt urolig nå, når jeg begynte å tenke på dette, og har hovedsakelig to bekymringer ifm dette:

1. Må jeg søke nemnd om abort hvis jeg ikke rekker å få gjort det før 12 fulgåtte uker?

2. Må jeg føde, istedet for kirurgisk inngrep i narkose hvis jeg ikke rekker å få gjort det før 12 fullgåtte uker?

Disse spørsmålene skal jeg også stille når vi skal på veiledningssamtale på Ullevål neste uke, men lurte bare på om noen her vet noe om dette.

Helst ønsker jeg jo at morkakeprøven viser et friskt foster og at jeg slipper å ta det umenneskelige valget om abort, for dette barnet er så utrolig etterlengtet!! Vi har 25 % sjanse for at fosteret har en genetisk diagnose som vi foreldre er bærere av, så dette er ulidelig nervepirrende...

Fortsetter under...

Svaret er nok ja på begge spørsmålene. Du rekker nok dessverre ikke 12-ukers grensen uansett, for du må vente noen uker på svaret.Jeg måtte vente 6 uker på svaret, men det vanligste er mellom 2,5 til 4 uker.

Tør jeg spørre hvordan du vet at det er 25% sjanse for at fosteret er sykt? Har du sykt barn fra før? Er litt nysgjerrig, jeg har en multihandikappet sønn med en alvorlig diagnose i fra før, og det er 25% sjanse for at de barna jeg og mannen får sammen har samme sykdom. Jeg har fått beskjed om at barnet jeg bærer på nå er friskt.

Håper du får et positivt svar,

Hei, takk for svar! Først og fremst gratulerer med et friskt barn i magen! :-) Jeg kan bare tenke meg lykken du føler over å ha fått et bra svar på prøven og jeg håper inderlig at vi også er så heldige. Ja, vi har et barn fra før med en kronisk, genetisk sykdom som vi er bærere av. Barnet vårt er så langt helt velfungerende fysisk, mentalt frisk og sykdommen synes ikke. Men den krever veldig mye oppfølging for å forebygge plager, og helsetilstanden kan forverres med tiden og i verste fall føre til død i ung alder. Et søsken kan også få mye verre plager enn det barnet vi allerede har, så vi ønsker ikke å ta den risikoen. Heldigvis er visst genet forholdsvis lett å finne på morkakeprøve, dette er en av de "vanligere", sjeldne genetiske sykdommene. Så det jeg har hørt så langt er at hurtigsvaret vil komme etter maks en uke. Skal på genetisk veiledning mandag, så da skal jeg spørre om flere detaljer, hvor sikkert hurtigsvaret er etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...