Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er assistent og opplever hele tiden at pedleder forsvinner fra avdelinga for at hun bare må....Gjøre ferdig ukeplanen, skrive månedsbrev, ordne vikarer for neste uke osv...

Det vil si at vi mye av dagen bare er to voksne på avdelinga.

Mitt spørsmål er altså: Skal ikke pedleder gjøre dette i sin ubundne arbeidstid? Og hvis IKKE, så lurer jeg på hvilke oppgaver pedleder skal bruke disse 4,5 timene i uka på...

Fortsetter under...

Jeg er ped leder. jeg har 4 timer ubunden tid i uken.

Det bruker jeg på å lage månedsplan, ukeplan, forbereder avdelingsmøter,foreldresamtaler, samlingsstunder, førskolegruppe, andre grupper, Forbereder medarbeider samtaler osv.

syns det er rart at ped lederen lager månedsplan osv i arbeidstiden. jeg bruker av og til litt tid på å skrive den ut og dele den ut på jobben. vikarer ordner styreren...

I hovedsak skal månedsplaner osv. gjøres i ubunden tid, men det kans skje at en må gjøre noe på jobb også. Det å ordne vikarer er noe som ikke lar seg gjøre så lett klokken 19.30 om kvelden osv. Om du føler hun misbruker dette må du ta det opp.

• 2 uker senere...

ubunden arbeidstid skal kun brukes til planlegging og etterarbeid av pedagogisk arbeid for og med barn, og til planlegging og etterarbeid i forhold til foreldresamarbeidet og personalsamarbeidet. Det vil si planlegging av møter, foreldresamtaler, månedsplaner osv. Dette skal ikke gjøres i arbeidstiden på avdeling. vikarer jo kontaktes på dagtid, som det ble sagt her...

om du føler at din pedleder bruker mye tid på slikt arbeid når hun egentlig skulle vært på avdeling, bør du si ifra. Det er ikke riktig. Det går ikke bare utover deg, men også barna. Ikke finn deg i det! Gå eventuelt til styrer og du syns det er vanskelig.

Når man jobber i barnehage, så er det jo alltid mye som skal "ordnes" i løpet av dagen. Hente ting, gjøre i stand, printe ut ting, henge opp, ramme inn, rydde og reparere. Det er hverdagen. Om din pedleder gjør mye sånt i tillegg, så er hun jo ikke mye på avdeling. Disse tingene kan hun like gjerne delegere til noen andre på avdeling. Da får hun mer tid med barna, og de andre voksne en liten "pustepause", som kan trenges i løpet av dagen... :)

Si ifra! det er din arbeidsplass. Husk at du ikke er HENNES assistent, du er assistent på avdelingen. Lykke til!

Hilsen førskolelærer

• 3 uker senere...

jeg lurer litt på ubunden arbeidstid. jeg har nemlig lært på skolen at denne skal brukes til faglig oppdateringer for en selv osv. jeg har jobbet i bhg som pedleder mange år, og jeg har brukt min ubundne tid til stort sett for og etterarbeid av aktiviteter osv. men har tenkt mange ganger at denne tida egentlig er ment for andre ting.

flere enn meg?

Ubunden tid blir ofte misbrukt, mye fordi det er så lite av den og fordi barneahgens bemanning er så strekt at en ikke kan prioritere kontorarbeid. Jeg har bla. blitt pålagt å ta foreldresamtaler i ubunden tid, dette strider mot tariffavtalen min men jeg ser jo at det er vanskelig uten. Det går ut over resten av personalet og barna, så det blir noen ubetalte overtidstimer i løpet av et år.

Vi trenger en gjennomgang av arbeidsforholdene i Norsk barnehage, det stilles høyere og høyere krav til personalet samtidig som det er flere barn å ta seg av.

• 1 måned senere...

Annonse

Jeg har lært at ubundettid egentlig skal brukes til refleksjon. Men slik blir det jo ikke når man er så få i barnehagen og man kun har 4 timer ubundettid per uke.

Jeg bruker min på alt annet som å lage lister, måndsplaner, månedsbrev, forberede foreldresamtaler osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...