Gå til innhold

Bilsete - Besafe eller Maxi Cosi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha vårt første barn i begynnelsen av sep og nå som vi endelig har bestemt oss for vogn (Emmaljunga City Cross!) kommer neste spørsmål - hvilken bilsete skal man velge? Uff, dette er en jungel altså...! :)

Når jeg leser om forskjellige bilseter syns jeg det virker som om det er liten forskjell teknisk/sikkerhetsmessig. Foreløpig heller vi litt mot Maxi Cosi Cabriofix, mest fordi den virker mest grei å bære med seg. Vi har også sett på Emmaljunga sin bilstol, Besafe IZI Kombi og Besafe IZI Sleep.

Noen som har erfaringer/tanker å dele med seg når det gjelder dette? Plus og minus med respektive bilsete? Noen av dem som er å foretrekke eller som vi absolutt bør styre vekk fra?

Vi har Isofix i bilen så vi går for Isofix-base uansett modell. I tillegg kjører vi en del langturer til Sverige (ca 3,5h) siden jeg har familie og venner der. Vi har ikke tenkt å bruke den til vogn så det har ikke så mye å si om den er kompatibel med barnevogn eller ikke.

Setter stort pris på innspill fra dere med erfaring, på forhand stort takk! :)

Fortsetter under...

Skrevet

hei

skikkelig jungel med bilseter der ute ikke lett å bestemme seg, tusenvis av tester som sier at deres sete er best...

Jeg har hatt akta graco sete med isofix og base. Er kjempe fornøyd med det sete, har akkurat byttet nå siden barnet mitt er 10 mnd. veninnen min kjøpte også det sete og hun har også vært veldig fornøyd!!!

Helt supert med base i bilen, lett å klikke bilstolen av og på. slipper surring med bilbelte. kommer raskt avsted....

sete skal være veldig sikkert, har div. polstringer rundt nakke og hode som man fjerener og regulerer etter som barnet vokser. barnet mitt satt veldig fint og godt i det sete....

lykke til med valget av bilstol....

Skrevet

Hvis du skal bruke bilsetet på barnevognen annbefaler jeg Besafe Izi Sleep, da dette er det eneste setet du kan få i liggestilling.

Før de er 4 mnd skal de jo ikke sitte så lenge av gangen i oppreist stilling.

Skal du bare ha det i bilen kan du omtrent bruke akkurat hva du vil.

De scorer omtrent like bra på sikkerhet enten det er

Maxi cosi, Besafe, acta graco osv.

Alle kommer med isofix feste av disse ihvertfall.

Skrevet

Va hadde izi sleep til vår, utrolig fornøyd, ungen sitter godt i setet, og det geniale er jo at det kan legges ned. Ville ikke hatt noe annet sete, MEN det er noen ulemper med det. Så du får selv avgjøre hvor viktige de er for dere.

-Setet er tungt. I forhold til andre seter er ikke dette et sete du lett bærer med deg med ungen i. Ikke umulig, langt ifra, men dog, litt tungt.

Vi brukte det på vognunderstellet vårt. Klik klikk, på plass:)

-Setet krever mye belte om dere ikke bruke basen(isofix), sjekk derfor om du kan bruke det i din bil. Vi måtte ha det forran i vår, men vi kan skru av airbagen, så for oss gjorde det ingenting.

De to tingene føler jeg er det eneste som bør påpekes, men jeg vil bare si at for ungen sin del sitter den veldig godt i dette setet!!

Skrevet

Ja, det er en gadigen jungel der ute.. Gratulerer med valg av vogn, vi har akkurat makan, og er super fornøyd..

Vi skal bruke akta graco med base for 3. gang... Den er enkel og veldig sikker å bruke.. Som en over her, vil jeg også anbefale denne stolen..

Vi gikk inn og ut av butikkene før vi klarte å bestemme oss for bilstol.. For hvert barn vurderte vi andre stoler, som f.eks izi sleep, men syntes denne var så tung at den ble fort satt tilbake.. Vi tittet litt på emmaljunga sin, selv om denne er lett, falt vi likevel tilbake til den bilstolen vi har brukt før, Akta graco..

Med forrige brukte vi maxi cosi en liten stund, den var ok, men i.o.m. at jeg har BL så kjøpte vi fort inn Akta sin..

Skrevet

Må bare spørre litt selv..

Hva blir forskjellen mellom Acta Graco og Maxi Cosi?

Vi har en Acta Graco som vi brukte til forrige unge, men jeg plages endel med muskel og ledd smerter, så jeg fikk etterhvert problemer med å bære denne.. Derfor lurer jeg nå på om vi skal kjøpe en Maxi Cosi denne gang med base.. Vi har nemlig ei Quinny vogn som vi kan bruke den i..

Annonse

Skrevet

Da vi skulle kjøpe sete for 2 år siden hadde jeg store planer om å kjøpe IZi sleep, men ombestemte meg da jeg kjente vektforskjellen på Maxi cosi sin og IZIen... Den var utrolig mye tyngre! Dessuten kunne selgeren i butikken fortelle om nye tester som viste at Maxi Cosi sin var minst like bra som Be safe sin... Men det er 2 år siden da... Ei venninne hadde acta graco sist, men kjøpte Maxi Cosi nå, for gutten hennes vokste ut av setet sitt så tidlig. Vi var veldig fornøyde med bilsetet vårt, og kommer ikke til å kjøpe nytt denne gangen. Cabrio-fix er en genial oppfinnelse som gjør at setet både står tryggere og er mye enklere å ta ut og inn av bilen :)

Vi leide oss godkjent boxette (sånn som babyen får ligge i) som vi brukte på langturer (ca 4 t) de første 2,5 mnd. Fysioterapauten mente at babyen skulle strekkes hvert 15. minutt hvis hun satt i barnesete, og vi så da for oss at bilturen kom til å bli fryktelig lang... Boxette er ikke like trygt som bilsete, særlig i sidekollisjoner, men... Så lenge det går bra er det i allefall det beste for ryggen til babyen.

Det er en jungel... De som jobber der du kjøper utstyret har ofte god peiling og oppdatert informasjon. Anbefaler å dra dit og kjenne/løfte på utstyret - ikke bare kjøpe usett. Jeg er sikker på du blir fornøyd med valget ditt tilslutt :)

Skrevet

Vi skal ha også baby i august så vi så på forskjellige barnesete og den beste som var er Besafe IZI Sleep.

Så vi kjøpte den,Vi har også 2 barn fra før hvor vi bruker Besafe seter og skal jeg si deg så er det beste barnesete:)jeg hadde Chicco sin før men likte ikke den akkuratt fordi barnet satt rett opp,hallo synest jeg at det er litt for tidlig for en nyfødt og sitte og kjøpte denne . Veldig fornøyd,og den er litt tung men bra sete både i test hos barn og foreldre bladet og selve baby butikker .

Skrevet

Tusen takk for gode tilbakemeldinger jenter! Da har vi litt mer å gå på før vi tar turen til butikken å bestemmer oss. :)

Skrevet

Vi ble annbefalt Britax barnestol da vi var å skulle kjøpe. Ser det er ingen som har nevnt dette, noen som vet noe om den stolen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...