Gå til innhold

gå over til flaske? (syting, klaging og langt...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger bare å få luftet noen tanker...

Har en baby på nesten 1mnd. forrige uke tok jeg kontakt med ammehjelp på sykehuset pga problemer med amming med førstemann, og jeg så lignende tendenser til problemer denne gangen. Med førstemann begynte jeg med flaske og mme i tillegg til amming ved 2-3 ukers alder fordi jeg fikk store blødende sår på brystvortene. Sluttet å amme helt når han var 5 mnd.

Har lyst til å få til ammingen skikkelig denne gangen så derfor tok jeg tidlig kontakt med ammehjelp, nettopp for å unngå like store sår og problemer. Var ganske sikker på at jeg hadde en soppinfeksjon nå, pga symptomene, men det var nesten ikke utslag på prøvene. Den ene brystvorten har nå sprekt opp, som den var forrige gang jeg ammet, og jeg har sinnsyke smerter når jeg ammer, sitter og gråter så tårene spruter. Dette gjør at jeg ikke ønsker å gå utenfor dørene, tilfelle babyen blir sulten... Det gjør vondt på den andre puppen også, men ikke på langt nær så ille...

Så nå sitter jeg her og lurer på om jeg rett og slett skal kutte ut all amming og bare bruke mme, eller om jeg skal prøve å kombinere litt, som med forrige mann... Har egentlig ikke lyst til å gi opp, men det gjør så vondt... Også er det så pes med koking av vann og flasker osv, blir sliten bare av å tenke på det...

Har fått beskjed om å smøre brystvortene med canesten, og munnen til baby med farris, opptil 8 ganger om dagen i 2-3 uker, og ta kontakt med legen min hvis det ikke hjelper...

I tillegg har babyen økedøgn, og henger konstant i puppen, og jeg er trøtt og sliten... Føler meg veldig sårbar i dag... :s

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, føler med deg..

Jeg har en baby som ikke vil ta puppen, men massevis av melk, så jeg har valgt å pumpe og gi på flaske, siden jeg ellers ikke får i henne mat. Er endel ekstra stress, men jeg vil så gjerne at hun hvertfall skal få morsmelk, enten det er den ene eller andre veien, så da tar jeg heller det ekstraarbeidet med å pumpe i tillegg.

Hva med å prøve det? Brystvortene blir jo mye mindre såre av pumping enn av babyen som suger, så kanskje du kan gjøre det i en liten periode så puppene får litt fri?

Hvis du velger flaskemating, enten pumpemelk eller mme, så vil jeg anbefale en sterilisator som du kan ha i mikroen, koster ikke allverdens, og sparer myyyye tid og arbeid. Det tar 2 minutter istedetfor 20 ved koking, og det gjør ikke noe om du skulle glemme dne i mikroen om natten feks.

Ellers finnes det jo brystskjold som mange har gode erfaringer med, da suger jo ikke babyen direkte på vorten og det blir ikke så vondt og sårt.

Jeg anbefaler forresten også Unguentum M salve for såre og tørre vorter, og er det blitt skikkelig sår kan du også benytte Simplex øyesalve, det fikk jeg på sykehuset.

Lykke til- husk at det viktigste er at du har overskudd til å være mamma. Om å slutte med ammingen gir deg mer overskudd og kjærlighet til babyen, så gjør det med god samvittighet!

Skrevet

Man trenger da slettes ikke koke i 20 minutter! Holder med fem!

Gjest yrild
Skrevet

Jeg føler ihvertfall veldig med deg :-)

Du må vel bare kjenne etter hva som blir best for deg og den lille...?

Hvis du delammer så får jo du (og den lille) den kosen og den lille får i seg de viktige antistoffene, samtidig som brystene dine får hvile litt mellom slagene... (Er jo også mulig at du kan få opp produksjonen igjen når puppene er mer herdet?) og da blir det jo litt færre flasker å sterilisere (men nå finnes det jo mikrosteriliserere etc, vannkoker etc som gjør det noe enklere )

Det er så mye annet som også er viktig, ikke bare ammingen, så kjenn etter hva magefølelsen din sier og drit i det megastore ammepolitiet :-)

Skrevet

Mulig det, men noen anbefaler opptil 15 min, og uansett må man jo vente på at vannet blir varmt, og for de som ikke har induksjon, kan jo det ta noe tid.

Uansett er det viktigste for meg at jeg bare kan gå fra det i mikroen, gjør ikkeno om jeg sovner fra det, for eksempel, men det er jo veldig dumt å sovne fra en kokende gryte:)

Skrevet

Bruk brystvortesalve etter hver amming og dusj. Bruk papirammeinnlegg.

Jeg måtte pumpe og flaske i 5 mnd pga svak baby. Det var et slit, men det var verdt det! Utrolig greit når du først får sving på det.

Hadde ekstremt mye problemer i starten (tette melkeganger og brystbetennelse i ca 7 mnd)

Pass på skikkelig sugetak.

Kjøp deg elektrisk pumpe om du ikke allerede har.

Lykke til!

Skrevet

Hadde det helt likt som deg. Babyen gulpet så mye blod at vi gikk til legen, men det var bare fra meg gitt... Leste et sted at det gikk ovet etter ca 2 måneder så da satte jeg meg en tidsfrist. Var det ikke bltt bedre etter 2 måneder skulle jeg vurdere ammingen igjen. Før det skulle jeg ikke tenke mer på det (synes det var veldig slitsomt å tenke på det), men bare bite tennene sammen.

Det ble bedre - ganske plutselig stod ikke tårene tvers over rommet når babyen tok tak. Etter det gikk ammingen som en drøm. En utrolig 'premie' for å ha holdt ut. Vi koste oss ordentlig med ammingen og maten var alltid tilgjengelig. Vi holdt på lenge og jeg er utrolig glad for at jeg ikke ga opp.

Lykke til. Håper du tar et valg som du er komfortabel med for det mest slitsomme tror jeg er å tenke på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...