Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 Gubben har funnet ut at jeg skal få kaffemaskin. Sier ikke nei takk til det, jeg Men: hva skal man velge?? Vi trenger ingen avansert, rådyr greie (har sett at du får espressomaskiner til over 15 000 og sikkert mer enn det også..) Blir jo bare brukt til å lage oss en kopp i ny og ne. Får vi gjester, bruker vi presskanna.. Hvilken maskin har du?? Og hva tenker dere om dette med kapsler? Er det dumt? Hører så mye for og i mot..
Sassy. Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 På vanlig kaffi syns jeg mocca master, den helt vanlige gir best kaffi. Koster rundt 1200-1500 kr alt etter hvor du kjøper den og om det er tilbud. Har hatt sånn fancy espressomaskin, den gikk rett og slett i bosset, vår var ikke noe god (men jeg er absolutt ikke flink å lage fancy kaffi). Du kan jo kanskje snuse litt rundt i kafeer, syns de har den beste fancy kaffien jeg hvertfall :-) Tror mye ligger i teknikken og sirupene :-)
*Lille Persille" Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 Vi har en sånn Nespresso maskin med kapsler og den er rett og slett helt fantastisk!!! Kjempepreit med kapsler, kaffen blir alltid perfekt, ikke noe gris med kaffepulver overalt og enkelt å kaste etter bruk. Bestilles veldig enkelt på nettet og kommer i posten et par dager etter. I tillegg har vi kjøpt en melkesteamer (ikke på kaffemaskinen men en egen som ligner litt på en stor kopp) som steamer melk helt på egenhånd på 60 sek og da får jeg verdens beste kaffelatte, smaker HELT likt som den man får kjøpt på kaffebarer, nyyyydelig. Mmmmm.
heisand? Skrevet 19. mai 2009 #4 Skrevet 19. mai 2009 Espressomaskin: Nespresso.no Kaffemaskin: Moccamaster.no
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2009 Moccamaster'n har vi faktisk- kanskje jeg formulerte meg litt dårlig.. Jeg tenker mest på espressomaskiner, of course;) hehe Så den Nespresso'n ække så ille, altså?? Blir det ikke dyrt med sånne kapsler i lengden, da? Noen som har regna pris pr kopp med kapsler, og med ferdig malt kaffe?? Synes Nespressomaskina er skikkelig lekker da :-D (Og ja, jeg er nøye på kaffe: vi har tross alt Dromedar i nærheten, drikker kun kaffe hos dem når vi er ute)
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 19. mai 2009 #6 Skrevet 19. mai 2009 Nespresso maskin. Den er glimrende. Kapsler er gull, alltid fersk kaffe, enkelt, lite søl..
Gjest Skrevet 19. mai 2009 #7 Skrevet 19. mai 2009 Nepresso blir IKKE perfekt. Det blir som å si at en teskje nescafe i en kopp + vann blir en nydelig, utsøkt vanlig kaffekopp. Nespresso er helt OK, men er du middels interessert i god kaffe og vil lage en god cappuccino, latte, espresso med en god crema ville jeg gått for en manuell. Du må sørge for at trykket er over 13 (eller var det 14) bar. Da kan du steame det deiligste melkeskum og du får en espresso med god crema. Vi har denne fra Rancilio hjemme og har hatt den i 6 mnd. Tror den er i kombinasjon av pris og kvalitet noe av det bedre du får. Har erfaring med de større, kaffebarvariantene, fra jobb. Vi sjekket rundt og de folka har beste prisen vi fant, i allefall. Servicen fra firmaet (et lite familiefirma i Kristiansand, tror jeg det var) er upåklagelig. Hurtig levering og kke noe tull. En del var blitt ødelagt i forsendelsen og de sendte umiddelbart en ny uten unødvendige spørsmål. Hvis du kjøper denne eller andre med kun en kjele (som de fleste hjemmevariantene har), husk på å slå på steamknappen først når espressokoppen er ferdig, dette for å unngå at det kommer damp i stedet for vann der espressoen blir sendt igjennom. Spør hvis du lurer på noe mer. Kjekk nettside i det heletatt, masse snop.... (husk å fjern mellomrommet i linken) http://teaandcoffee.no/presenter.asp?idKategori=31&idProdukt=700&idRotKategori=17
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 19. mai 2009 #8 Skrevet 19. mai 2009 Jeg kan ikke si hva du skal gå for, men jeg har Nespressomaskin, og den gir virkelig velsmakende kaffe- etter MIN bedømmelse, selvfølgelig:-) For min del klarer jeg ikke lage like god kaffi i en manuell espressomaskin, - jeg kan ikke måle meg med et stort team av kaffiekseperter, ikke er jeg god på vedlikehold, og ikke syns jeg kaffien blir bedre fra en dyr, manuell maskin. Jeg smakte nettopp kaffi fra en maskin til 27.000, og likte den ikke. Jeg syns også at den kaffien man får på kafeer med store maskiner ikke er like god som den jeg lager hjemme - langt i fra, faktisk. Men her er det kanskje mye smak og behag ute og går ? ;-D
Gjest Skrevet 19. mai 2009 #9 Skrevet 19. mai 2009 ...og vil du ha alltid fersk kaffe er det jo genialt med kverna som følger med i den pakken (eller hvilken som helst kvern du måtte ønske) og så kan du ha kaffebønnene i frysa. Ta de ut et kvarter ca før du trenger dem og du vil alltid ha fersk kaffe. I romtemperatur og tettboks holder kverna kaffe seg max i 14 dager (har jo kun med smak og aroma å gjøre, den er jo ikke farlig, selvsagt), bønner holder seg en mnd.
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 19. mai 2009 #10 Skrevet 19. mai 2009 Her må jeg bare hive meg på og være enig i at INGENTING er som nykverna kaffi, enten det er til trakting eller presskanne. Utrolig stor forskjell i aroma og smak!! Det minnet meg på at det er fryktelig lenge siden jeg har drukket nykverna kaffi..............nam.....:-)
camilla^ Skrevet 19. mai 2009 #11 Skrevet 19. mai 2009 Vi har en Saeco maskin, og vi er kjempe fornøyde. kjøpte oss til jul, og vi kom over en utstillingsmodell til 4000kr, halv pris av hva den egentlig kostet. Angrer ikke ett sekund på at vi kjøpte den, selv om vi har hatt ett problem med den. Men det var pga at den hadde vært utstillingsmodell. men det fikset elkjøp. mens den var på reprasjon så fikk vi låne en annen kaffemaskin, tror det var en simens maskin (litt usikker, finner den ikke nå på nettsiden) og da merket vi at det var skikkelig forskjell på maskinene. Vi leverte denne tilbake etter etter to dager, etter insentiv prøving på å få til god kaffe. Så dagen kaffemaskinen kom tilbake var julaften og bursdag samtidig. Har kun fått skryt av kaffemaskinen vår. Min mann som er veldig avhengi av ekspresso, og lignende kaffetyper er storfornøyd. Jeg er avhengi av mokkakaffe. Ungene klarer å lage ekspresso kaffe (noe som er kjempe stas å kunne lage) Den lager varmt vann, slik at de kan lage seg te. Vi har ikke vannkoker, så dette er perfekt for hun som er 11 og skal lage seg te når hun kommer fra skolen. HUn på 6 har blitt en reacer til å lage seg te også. Også blir det kjempegod kakao av den. Veldig enkel å holde rein. Kan bruke bønner og ferdig malt kaffe, og begge blir veldig gode. Steameren er veldig bra. Men det beste er at den er veldig enkel, ikke masse hokus pokus for å klare ting. Den bråker litt, men langt i fra så mye som den vi fikk låne. Men bråk må man nesten regne med når den maler kaffebønner, den bråker minimalt når jeg bruker malt kaffe. Skal du ha en kaffemaskin bør du ikke kjøpe en med melkestimer som skal ha melketank på seg. da skal man drikke mye før det er lønner seg. Den må vaskes daglig, melken bør settes kaldt for hver gang osv. Altså mye styr om man ikke drikker veldig mye. Hadde en DeLong før, og den var også supert. Men den ble godt utslitt etter 6års stor bruk. Vanskeligere å holde ren når man lageet mye kaffe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå