Gå til innhold

Fødselsangst, vurderer dere keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk totalruptur og avføringsinkontinens.. og masse problemer etterpå.. jeg er LIVREDD for KS... men jeg er VETTSKREMT av tanken på å føde igjen... så jeg vet ikke helt om det kanskje fins et tredje alternativ for meg? evnt. hoste babyen opp??

Første gangen var jeg superfrisk hele svangerskapet, var helt innstilt på totalt naturlig fødsel og ingen smertestillende.. var sikker på at min kropp var SKAPT til å føde... men nei...

Fortsetter under...

• 2 måneder senere...

Helt utrolig, alt du skriver, er som om jeg skulle skrevet det selv. Den følelsen når jeg hadde vært på sykehuset og fått pratet ut om dette, en lettelse ingen kan forstå! Nå kan jeg glede meg over ting som kommer :) I trygghet om at jeg får planlagt ks :) Happy happy :)

Hadde en fæl fødselsopplevelse for 4 år siden. Da jeg fortalte min nåværende jordmor noe om hva som hadde skjedd, ville hun sende meg til sykehuset for samtaler etc. For å være ærlig vil jeg helst normalisere situasjonen. Det er greit at sykehuset vet noe om hva som skjedde sist så de er forberedt hvis det skulle skje igjen + at de tar noe hensyn til min redsel. Likevel ønsker jeg å prøve på nytt. Jeg ønsker å få sjanse til å rette opp alle de vonde følelsene fra sist. Jeg ønsker å sitte igjen med nye fødselsopplevelser. Og så har jeg så sterk tro på at det vil bli mye bedre denne gangen. Det er uaktuelt for meg med keisersnitt så lenge jeg ikke rådes til det.

Hei,

Jeg fikk innvilget KS etter fødselsangst og hadde en superfin opplevelse. Jeg har ikke angret en dag og følt at jeg gikk glipp av noe. Det viktigste er at ungen er født og tiden etterpå som er et eventyr i seg seg selv. Forsløsningen av min baby var for meg det største i verden og var en kjempegod opplevelse. For min del er jeg glad for at helsevesenet tok meg på alvor og ga meg et valg på fødselsmetode. Det er jeg utrolig takknemlig for. Jeg vil likevel ikke reklamere for at KS er best for alle med fødselsangst, mange klarer fint å snu angsten til en positiv spenning på slutten av svangerskapet og får en fin fødselsopplevelse.Dette er så individuelt. Dersom du er i tvil, så forsøk å få til av avtale slik som jeg hadde. KS datoen var satt en uke før termin, jeg kunne når som helst hoppe av den og gå i vanlig fødsel. Da kan du selv "modnes" inn i det valget som er riktig for deg. Lykke til alle sammen som er i tvil.

• 3 uker senere...

Annonse

hei,

I dag har jeg vært hos jordmor for å snakke om min "angst". Før jeg ble gravid har jeg vært redd for fødselen og har utsatt tanken og planleggingen med å bli gravid pga. dette. Men ønsket om barn ble til slutt så sterkt at jeg tenkte at når jeg blir gravid så vil vell denne "angsten" gå sakte men sikkert over. Det har den ikke gjort. Den har blitt værre. Jeg er nå 21 uker på vei og hver gang jeg snakker om fødselen så bryter jeg sammen i gråt. Jeg klarer heller ikke å slutte å gråte. Det er en merkelig følelse og jeg har ingen kontroll på den. Nå blir jeg videresendt til KK for samtale med en rådgiver/jordmor der som skal hjelpe meg med redselen min. Jeg vet ikke om det hjelper. Det er kun når jeg beroliger meg selv med at jeg får ta KS at jeg roer meg ned og gleder meg over svangerskapet. Nå etter samtale med jordmor føler jeg meg grusom, jeg blir irritabel og redd for det som jeg må gjennom. For meg virker det ikke som det er mulig å få KS i Norge og det gjør meg nå veldig urolig. Når jeg sjekket denne siden ser jeg nå at dere er flere som har fått KS innviglet - noe som er positivt for da er det kanskje håp for meg?

Hvordan var/er angsten for dere som fikk innviglet KS og fikk dere gjort det etter samtale med lege eller jordmor (etter hvor mange samtaler/overtalelser/rådgivning)?

Jeg har også stor tro på det noen skriver at man kanskje vil til slutt prøve vaginal fødsel for angsten slipper kanskje litt taket når man "har KS" som løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...