Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Hvor sentralt, og hvor flott vil du bo? Hoteller i Bergen (sentrum) er ikke spesielt barnevennlige, sånn jevnt over, synes jeg (har bodd en del i byen, særlig i arbeid, men også privat). Skal man bo enkelt, men likevel barnevennlig har jeg i utgangspunktet sans for CITYbox. Dette er et meget enkelt hotell, temmelig sentralt (5 min å gå fra busstasjonen 10-15 min fra sentrum(Torgalmenningen)), med STORE familierom med plass til 4-5 personer. Eneste ulempe er ytterdøra. Denne har kode, og uten kode, ingen adgang. Det kan jo være litt vanskelig for mindre barn å forstå systemet i. Vil du bo litt flottere (ikke råflott, helt ordinært forretningshotell), kan jeg anbefale Steens Hotel, som ligger like ved en park (dessverre er denne samllingsplass for narkomane fra ca kl 2100 av om kvelden). Lite, koselig, oversiktelig for barn. Ingen restaurant i huset, men det vrimler av dem i nabolaget. Siden nabolaget også har mange unge familier med barn, preger dette restaurantene i området. Du skal også vurdere Montana. Dette er vandrehjemmet, men de nyeste rommene her har full hotellstandard, og ditto priser. Ligger ikke akkurat sentralt, men lett tilgjengelig med buss (hvert 5 min eller så), og like ved Ulriksbanen. Fint lekeområde ute for barn. Hotell Hordaheimen kan også anbefales. Ligger like ved Torgallmenningen, 2 min å gå, og har en barnevennlig kafe/restaurant. Ganske kort vei herfra til Akvariet og Fløybanen. Vil du bo litt utenfor byen anbefaler jeg Nesttun Motell/Hotel. Rolig. God lekeplass utenfor, og campingplass med mange barn på nabotomta. 11 km busstur til sentrum, buss går hver halvtime. Snautt 1 km å gå til Nesttun sentrum som fungerer som bydelssentrum og har alt en mindre by har av funksjoner. Skal gjerne legge ut linker når jeg vet litt mer hva du ønsker!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Noen kommentarer til forrige innlegg, og noen flere alternativer. Først: Hvordan kommer du/dere til Bergen? Bergen + bil = pyton, om du ikke er kjent. Sentrum i byen er bevisst laget vanskelig å kjøre i, for å unngå kjøring. Og delt i 3 - 4 soner som er umulige å kjøre mellom, slik at det man TROR er 1 km på bykartet, lett blir 7-8 km (og MYE frustrasjon) før man er framme. I Bergen parkerer man bilen, man bruker den ikke (Har du kjørt i Bergen, skjønner du hva jeg mener, har du ikke kjørt i byen har du ikke gått glipp av noe vesentlig...) Men også parkeringsplass er sjelden vare - å finne en ledig parkeringsplass er NESTEN som å få det store lodd i lotteriet. Hotellene i sentrum har dårlig med parkeringsplass - og har de en ledig til deg koster den ca 1/2 hotellrom. Altså: Har man bil, bør man (om man ikke enten er meget godt kjent eller har akutt ønske om mavesår...) parkere bilen på hotellet og bruke buss for lokaltransport. Bybussnettet er strålende, men litt komplisert å finne ut av. Dette fordi "sentrale" strøk har mange ruter, som hver har relativt få avganger. Litt blaing i rutetabellen altså, for å få totaloversikten. Av stedene jeg nevnte opp i forrige innlegg har Nesttun og Montana god og tilnærmet gratis parkering. Citybox ligger like ved et stort parkeringshus (Grieghallen) med relativt god plass til Bergen å være. Steens hotell har lite og ingen parkering - det finnes noen få gateplasser som det er krig på kniven om. Ellers er man her henvist til Grieghallen eller Bygarasjen (7-8 min å gå - Bygarasjen har ALLTID plass). Ved Hordaheimen er det dårlig med parkering, gitt, men 2 bybuslinjer stopper 25-30 m fra hotellet. Så noen flere steder som kan være aktuelle. Jacobs Apartment ligger 5 minutter fra jernbane-/busstasjon og 7-8 min fra Fløybanen. Her har man leilighet m/hotellstandard, og eget lite kjøkken slik at man kan stelle seg selv om man vil (samtidig som man har restauranten 1 trapp ned - på godt og vondt). Evt parkering i Bygarasjen, 5 min å gå. Hotell Dreggen kan være verdt å tenke på. Ikke fordi hotellet i seg selv er mer barnevennlig enn andre, men fordi det er lite og oversiktelig, og ligger 2 min å gå fra Bergenhus-området, som er et eldorado for barn over 3-4 år. Og gangveien bort er trygg, bortsett fra gata like utenfor hotellet som må krysses (middels trafikkert bygate). Det hanseatiske hotell (et av byens dyreste) er spennende for litt større barn, men kan virke litt skremmende på små. Dette er innredet i flere små verneverdige hus midt på Bryggen, og husa har, på bergensk vis, trange små smau mellom seg (mørke hus, lite lys og trange smau er kanskje skummelt....) Men dette er et hotell du ikke finner maken til - en kombinasjon av museum og hotell. Og mer sentralt er det ikke mulig å bo. Hotellet er MEGET lite - maks 25 rom. Vil du ellers bo dyrt, men ikke så dyrt, er hotell Holberg verd å vurdere. Litt langt fra sentrum/Torgallmenningen (drøye 1 km), men tilsvarende nær Akvariet. Parkering rundt hotellet mulig, men vanskelig. Dette er eneste hotell hvor jeg har opplevd at familier tilbys lån av vaske- og strykerom. Da tror jeg du skulle ha fått det meste som er av interesse. Du har ellers Bjørnefjorden og Bjørkheim som gode og barnevennlige alternativer i og for seg, men begge disse ligger helt i byens ytterkant, langt fra sentrum (30-35 km), så jeg kommenterer dem ikke nærmere.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #4 Skrevet 19. mai 2009 Og så en siste(?) kommentar fra meg, om du ikke ber om linker: En prisantydning for hotellene kan sikkert være greitt å ha når du vurderer. Bergen er i utgangspunktet ikke en spesielt billig hotellby, og som du sikkert vet er sommerferien høysesong i Bergen, så her er det svært få "spesialtilbud" å hente på den tiden av året. Regn med å måtte betale litt, altså... Går vi ut fra standardpriser ved rombestiling pr tlf minst 5 døgn på forhånd (last-minute-tilbud i Bergen kan være gode, men er få...) for 2 voksne og 2 barn (inntil 12/14 år) i fellesferien, med sengetøy/håndklær inkl der hvor dette er valgfritt, får jeg opp følgende døgnpriser på en forespørsel: CITYbox 1050 eks frokost (familierom, tilbudspris) Steens Hotel 2480 inkl frokost (stort dobbeltrom m/ekstrasenger) Montana 1520 inkl frokost (familierom, høyeste romstandard) Hordaheimen 2900 inkl frokost (stort dobbeltrom m/ekstrasenger) Nesttun 1690 eks frokost (familierom) Jacobs 1900 eks frokost (liten leilighet) Dreggen 2380 inkl frokost (dobbeltrom m/ekstrasenger) Det hanseatiske 3590 inkl frokost (stort dobbeltrom m/ekstrasenger) Holberg 2300 eks frokost (familierom, tilbudspris) (Dreggen lukker for øvrig (for godt?) siste fredag i juni.) Priser svinger alltid, men dette kan gi deg en antydning om nivået de ulike stedene. Legger gjerne ut hotellinker, om du ønsker det. Ha en FIN Bergenstur da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå