Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med en liten oppgave i Norsk for 6 klasse??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften er Disposisjon og Rekkefølge!

Oppgave 8 a: Skriv flere forslag til overskrift! husk at overskriften skal lokke til seg lesere!

B) Lag underoverskrifter til artikkelen (Hva er Underoverskrifter???)

Oppgave 9: Skriv forslag til en kort ingress til artikkelen.Den skal si noe om innholdet.

Og på den oppgaven så lurer jeg på Hva er en kort INGRESS??

Håper noe kan hjelpe!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingress

er et kort innledende avsnitt som oppsummerer hovedpunktene i en artikkel eller reportasje. Ingressen står normalt i fet skrift og plasseres mellom overskriften og brødteksten.

Innen journalistikken opererer man gjerne med to hovedtyper ingresser: sitat-ingress eller saksingress. Det finnes også blandinger mellom disse. Sitat-ingress inneholder et sitat som innledning til saken. Saksingress oppsummerer artikkelen uten å inneholde sitat.

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Ingress»

Skrevet

skjønte ikke bæret! Må ha ting inn med teskje! "Flau"

Skrevet

www.hio.no/content/download/84499/676519/version/1/file/Mal+for+oppgaveskriving.pdf -

Her er en link til underoverskrifter også, eller om tips til oppgaveskriving.

Skrevet

Jeg er journalist og skal prøve å forklare deg:

La oss si at overskriften din skal handle om at Alexander Rybak vant Grand Prix: Da kan overskriften være f.eks " Vant suverent!" eller "Overlegen seier!" eller "Knuste alle konkurrenter!" Underoverskriften kan ha litt flere ord, men ikke mange og skal si noe mer enn overskriften: f.eks" Alexander utklasset sine konkurrenter". Ingressen skal svare på HVA, HVEM, HVOR og NÅR. Evt hvordan/ hvorfor. F.eks: I går vant Alexander finalen i Grand Prix. Dette hvis det er en nyhetsartikkel. Hvis det er snakk om noe annet enn nyheter, så kan ingressen være litt annerledes. Da er man ikke helt avhengig av å svare så rigid på HVA, HVEM osv... Ingressen skal holdes så kort som overhodet mulig. Kanskje 7-10 ord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...