Faylinn Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 Jeg leste på flaskeposten.org at WHO anbefaler at melka blandes i 70 grader og deretter avkjøles. http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=56 Men det står ikke i WHOs brosjyre HVORFOR. Irriterer meg alltid med anbefalinger som ikke er begrunnet, er det synsing eller er vi liksom ikke smarte nok til å forstå grunnen? Noen som vet hvorfor det må være 70 grader? Er det noen bakterier som dør da? Melka skal jo alltid være nyblandet netopp pga bakterievekst i lunka melk, så det blir jo uansett ikke bakteriefritt! På Hipp pakka står det at melka kan blandes i kaldt vann og varmes til drikketemp...
blomstre Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Det er som du sier for at ev bakterier som kan være i pulveret skal drepes ja. De greier ikke å fremstille mme-pulver sterilt. Ferdig blandet mme er steril. Årsaken til at de har gått ut med denne anbefalingen var en økning i antall tilfeller barn som ble syke av bakterien Enterobacter sakazakii. Det var spesielt i USA de hadde en slik økning, men så vidt jeg har kunnet lete meg frem til var det kun snakk om premature og barn med nedsatt imunforsavar som ble syke, og på verdensbasis så snakker vi fremdeles om svært få tilfeller på tross av økningen. Jeg har spurt mattilsynet om hva som er riktig tilberedningstemperatur for mme, de svarte at man skal følge det som står på produktet man har kjøpt.... Selvfølgelig uten videre forklaring, og uten å svare på spørsmålet mitt om man ødelegger næringsstoffer ved å blande ved 70 grader....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå