Gå til innhold

Hvorfor er det så dyrt for bunad :( :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst å kjøpe meg en gudbrandsdal bunad, de er helt nydlige, har så lyst å få tak i en til jeg skal i dåp til tantebarnet mitt, har skjekket finn.no og der ligger de på 9000 og oppover, har ikke så mye penger nå :( Er så synd at de skal koste så mye syns jeg.

Fortsetter under...

Skrevet

Nå er ikke jeg helt sikker på åssen bunad det er (kunne selvsakt sjekket google men)

Men tenk for ett arbeid å lage en bunad. Og stoffet må jo være av bra kvalitet den skal jo tross alt vare i mange år.

Skrevet

Det er som regel mange, menge timers håndarbeid på en bunad. Derfor koster de også såpass.

Skrevet

Fordi det er håndarbeid og fint gjort som regel. Tar veldig tid.

Min bunad koster rundt 25 000 med alt tilbehør og sølv, så synes ikke 9000 var så gale om det er inkludert det meste. Men varierer jo veldig hvor mye sølv og ting som hører til bunaden.

Skrevet

Min mor har nå brodert tre bunader (valdresbunad), og 9000 kr er fryktelig dårlig betalt for alle de timene det tar å lage en bunad. Selv om hun broderte og sydde de selv, kommer nok én bunad på rundt 15- 20.000 kr inkludert skjorte og sølv.

Det er ikke fort gjort å lage en bunad, det er ufattelig mange timer med håndarbeid, brodering osv.

Derfor er det så dyrt :-) Men, jeg velger å tenke at jeg muligens har en stor utgift med bunaden én gang, og så sparer jeg det inn på alle antrekkene jeg slipper å kjøpe resten av livet siden jeg jo har en bunad jeg er stolt av og vil bruke den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...