Gå til innhold

til dere som vil ha keisersnitt hvet dere hve dere går til?

Anbefalte innlegg

det å ta ett ks er ikke en enkel oppgave for kroppen din,jeg har selv hatt en sånn opperasjon ,det kan oppstå mye mer komplikasjoner under og etter, du kommer deg ikke igjen på noen dager å skal ta en forhåndsregler, skal ikke løfte osv, jeg fødte min datter på 5 kilo å vil heller ha litt vondt da å så være ferdig enn å ha det såret der i 6 uker, fødselen min gikk veldig fint revnet nesten ingen ting, så håper det går greit nå også, er jo bare så flott å få med seg det hele, å det med smerter hører med, jeg fikk epudural når jeg fikk drypp, fikk hjelp av vakum å da var hun ute på første forsøk, så tenk litt på hve dere skal dere som ikke har født før ,men bare ønsker ks, lykke til,

Fortsetter under...

Nå er det nå veldig mange grunner for at noen vil ha keisersnitt. Det er vel sjelden bare det at noen er redd for smerter under fødsel.

Tror nok de fleste setter seg inn i hva et ks innebærer også, så det er nok ikke mange som tenker at ks er en enkel løsning.

Selv ønsker jeg ks pga vært utsatt for seksuell misbruk i oppveksten. Har også blitt anbefalt av jordmor på sykehuset at dette nok er det beste for meg og barnet fordi de er redde for komplikasjonene som kan oppstå da jeg fikk panikkangst når hun skulle kjenne etter barnets leie.

De aller fleste har gode grunner for å ønske et ks... synd det hele tiden stilles spørsmål ved hvorfor folk ønsker det... og at så mange fordømmer oss som vil ha ks.

For å si det sånn...mine grunner for å ønske ks er ikke noe jeg ønsker å diskutere eller fortelle om til verken mine venner eller familie som ikke vet hva jeg har vært igjennom.

Så det ligger nok mye bakenforliggende for folks ønsker uten at de ønsker å utbrodere det for alle og enhver!

Trist at man skal være nødt til å forsvare seg slik og bli sett på som "dum" at man ikke har satt seg inn i og vet hva man går til.

Jeg er en av dem som må føde vaginalt til tross for fødselsangst.

Om jeg kunne fått Ks ville det medført mye mindre komplikasjoner for meg enn en vaginal fødsel...

Selvfølgelig om jeg kan velge å ha litt vondt der og da under en vaginal fødsel og så bli ferdig så er jo det drømeløsningen for meg. Men desverre er det bare i drømmeland og ikke i virkligheten i mitt tilfelle.

For meg er det ikke flott å få med seg det hele, tvert i mot.

For de fleste (70%) er det sånn, men ikke for meg, og det er mange andre som heller ikke har det på den måten.

Vi er alle forskjellige mennesker med forskjellig bakgrunn og det som er riktig for en er ikke nødvendigvis riktig for en annen.

Jeg må legge til på slutten at inlegget ditt var fint skrevet HI og sikkert veldig godt ment, men jeg blir alikavel veldig lei meg og får lagt stein til byrden jeg bærer hver gang jeg leser slike inlegg på dette forumet.

I tillegg kan det virke veldig skremmende for alle de som skal ta Ks at de fleste skriver om komplikasjoner og alt annet som er negativt ved Ks. Og det er gjerne ikke det kvinner med fødselsangst trenger?

Tenker at om jeg begyndte å skrive masse inlegg her inne om hva som kan gå galt ved vaginale fødsler og be dem som har bestemt seg for det om å tenke seg grundig om, så hadde jg blitt ganske upopulær her inne.

Det er så mye fokus på alt det negative på dette forumet, og det tror jeg ikke bare er sundt. Hva med å fokusere på positive ting uten å måtte sette alt opp mot hverandre?

Kanskje kunne du HI skrive noe om din fødsel som var veldig fin for deg, hva som var skummelt og hvordan du taklet det. Konkrete teknikker og fakta (men ikke rosemalte historier fra urkvinner) kan sikkert hjelpe mye for dem som er redde førstegangsfødende..

Klem fra en fylt med angst som gjerne vil høre om andres positive opplevelser med både vaginal fødsel og Ks så lenge de serveres som personlige opplevelser og ikke fasitsvar:-)

Folk opplever keisersnitt forskjellig akkurat som man opplever fødsler forskjellig. Så det trenger ikke være slik for andre som for deg.

De som velger keisersnitt har nok lest MYE om det og forhørt seg rundt, akkurat som man gjør med fødsler. Jeg tror ikke man vet noe mer hva man går til om man velger vaginal fødsel for å si det sånn...

Gjest Mylian blir trebarnsmor..

Ja, det gjør jeg. Jeg hadde planlagt keisersnitt som endte i katastrofesnitt under det planlagte snittet, og jeg angrer ingenting. Jeg var i toppform etter snittet!

Syns dette innlegget ditt var litt.. vel.. tragisk :-)

Gjest Mylian blir trebarnsmor..

en annen ting er jo at du ikke skriver om du har hatt ks eller ikke? tydeligvis har du ikke det og hvordan vet du hva hvor vondt det er å ha det "såret der" når man skal løfte? Jeg løftet datteren min hele veien uten problemer. Vet DU hva ks er egentlig?

Annonse

Har du hatt KS? Det er stor forskjell på planlagt KS vs katestrofe/ haste snitt.

Jeg fikk min datter for fire måneder siden, med planlagt KS. Det var en fantastisk opplevelse som jeg kunne gjort igjen i morgen uten å blunke. Sammenlignet med min første fødsel (vaginal) var KS en ren drøm, også i tiden etterpå. Og takket være denne opplevelsen har jeg endelig klart å legge alt det vonde fra første fødsel bak meg.

Ikke la dere skremme fra KS hvis det er riktig for dere, jenter. Det viktige her er ikke å være "superkvinner", men å kunne glede seg over barnet som kommer og å fungere både fysisk og psykisk etterpå.

Lykke til alle sammen :-)

Ja - det vet jeg. Jeg har nemlig et akutt ks bak meg, og hadde også komplikasjoner etter snittet, som ødela barseltiden min fullstendig. Likevel: For meg er jeg stygt redd for at valget ved neste graviditet kan stå mellom planlagt ks - og et ødelagt svangerskap + store muligheter for depresjoner etter fødselen. I valget mellom to onder, ønsker jeg da det første.

Jeg kan legge til at jeg har lang helsefaglig utdanning bak meg, og tar på ingen måte lett på den belastningen et ks er for både mor og barn. Det hadde nok vært mye enklere for meg hvis jeg ikke hadde visst alt det jeg vet - da hadde jeg sluppet mye dårlig samvittighet.

Akutt KS er visstnok noe helt annet enn planlagt KS. Det er færre komplikasjoner og du kommer sikkert til å oppleve det som en rolig og fin opplevelse.

Jeg har ingen helsefaglig utdannelse, men før jeg bestemte meg for KS satte jeg meg grundig inn i fakta omkring dette. Og alt som sto var egentlig bagateller ift det jeg opplevde med vaginal fødsel.

Hvorfor har du dårlig samvittighet?

Jeg har (hatt) dårlig samvittighet fordi jeg egentlig vet at objektivt sett, er vaginal fødsel det beste for både meg og babyen.

MEN det er ikke bra for hverken meg eller babyen hvis jeg er lammet av fødselsangst hele svangerskapet. Det kommer til å ende med katastrofe.

Jeg har også hørt at planlagt ks er noe helt annet enn akutt ks, og jeg håper det stemmer! :) Jeg var helt utslitt, og var fullstendig omtåket under snittet. Jeg fikk ikke engang med meg at han illskrek med en gang han var ute, jeg trodde det var noe galt med ham eller at han var død, siden jeg ikke hørte skrik. :( De løp også ut med ham med en gang - jeg fikk ham ikke opp på brystet sånn som de gjør på TV. Det var nemlig ikke rutine på sykehuset der jeg fødte, og det visste jeg ikke.

• 3 uker senere...

Mener at dem som føler at de trenger KS av ulike grunner ikke skal måtte forsvare valget sitt til noen!!

Regner med at det er oppegående jenter med partner som har vært gjennom ulike erfaringer som gjør at valget blir sånn.

Og at man tenker gjennom valget og får masse informasjon fra helsepersonell på forhånd.

Så synes innlegget til HI ikke hører hjemme her eller noe annet sted for den del.

mange reaksjoner på denne ser je,så det er jo tydelig at det engasjerer folk, jeg mener ikke at dem som har vert utsatt for overgrep skal forsvare seg det er noe annet en dem som tror dem har fødselsangst, jeg trodde også jeg hadde det helt til fødselen begynte.men det gikk veldig fint, hadde en jordmor som var helt utrolig, før jeg ble gravid ,så blr jeg svimmel og kvalm når noen pratet på fødsler. men lykketil alle sammen,

Annonse

til deg som kaller folk dumme, det er vel for at du ikke får så mye medlidenhet som du vil av meg det da, jeg mente ikke å trokke på noen jeg ,men har gjort begge deler så jeg ville bare skrive det sånn jeg opplevde det, venter ern stor baby nå på over 5 kilo ,men gleder meg til fødselen ,selv om den forige var veldig tøff,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...