Gå til innhold

Hvordan vaske bunad?

lillesøster skal bli storesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser jeg har fått noen flekker på sjørtet på kyst drakten min. Tro om det går ann å våte den litt og prøve å gni flekkene bort evt prøve litt milo eller om jeg må levere den til rens? Har hørt litt av hvert om renseriet vi har her i byen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du sier noe, svigerinnen min fikk ødelagt den fine matrosdressen til sønnen sin da hun sendte den på rens... Jeg vasker festdraktene våres i vaskemaskin på ullprogram med milo, mens på de står det at de kun kan renses. Så det har gått bra, tror jeg gjorde det engang med bunaden min som jeg hadde også...

Skrevet

kommer aldri til å hive den i vaskemasina, til det er den altfor kostbar om det skulle gå galt, kommet i tilfelle å vaske den for hånd med milo.

Hehe, ser det står på siden her slik vasker du bunaden, skal gå inn å sjekke hva det står. Tro om annonsene på sia her oppdateres etter aktuelle innlegg...

Gjest Filifjonka
Skrevet

Hva slags stoff er det i den?

Jeg har funnet mange svar på slike spørsmål her:

www.omo.no

Let i menyen til du finner flekkfjerningsguiden. Dersom "din flekk" ikke står på lista, kan du sende mail eller ringe og spørre dem. De er veldig hjelpsomme, og berget en hvit ullgenser for meg en gang. :-)

Skrevet

eh, fant ikke på noen av disse ,du hadde vel? lagt ut feil link på det siste innlegget?

Den er i ull stoff.

Skrevet

Hei!

Jeg har også bunad i ullstoff. I år fikk også sønnen vår det (arvet).

På hans bunad var det flere gamle flekker. Jeg brukte en flekkfjerner vi fikk da vi kjøpte ny sofa i høst. Den skal bare sprayes på, virke ett-to minutter og tørkes over med fuktig klut. Fungerte kjempebra!

Så jeg brukte den i dag på min bunad også, og på en sausflekk på slipset til samboeren min. Genialt syns jeg!

Sprayen er et norsk naturbasert produkt til rensing og flekkfjerning, og kan brukes på alle underlag som tåler vann, også ull og silke. Det heter Bio Guard miljøserie Flekkfjerner for alle tekstiler og skinn Teppe og møbelrens. Vi fikk den på møbelbutikken, tror det var Møbelringen.

Lykke til med flekkfjerningen!

Skrevet

Om bunaden/drakten er av ullstoff går det greit å vaske den i vaskemaskinen..

Jeg har vaska sjørtet til min bunad i vaskemaskin uten problem. Dvs jeg fikk litt jobb med å legge foldene igjen etterpå :)

Skrevet

Men det er jo broderier på den som jeg er redd kan bli litt stygge om jeg putter den i maskina. Blir nok håndvask på den.

• 9 år senere...
Skrevet

Lurer egentlig på det samme nå, vet at det er en gammel tråd, kanskje noen flere har erfaringer nå?

Har kystdrakta som nå har fått endel flekker på skjørtet. Nært broderiene. Litt redd for å ødelegge broderiene. 

Har vasket skjorta i vaskemaskinen tidligere med milo,  og det gikk kjempefint.  Vil nok ikke hive skjørtet i vaskemaskin,  lurer heller på om noen har erfaringer med å vaske det for hånd med milo, eller bør den sendes til rens?

Anonymkode: 708b2...20d

Skrevet

Jeg hadde ikke vurdert noe annet enn å levere den til rens. 

Anonymkode: ae153...3e6

Skrevet
På 18. mai 2009 den 10.14, 2 store og snart 1 liten skrev:

Jeg ser jeg har fått noen flekker på sjørtet på kyst drakten min. Tro om det går ann å våte den litt og prøve å gni flekkene bort evt prøve litt milo eller om jeg må levere den til rens? Har hørt litt av hvert om renseriet vi har her i byen...

Ull tåler Milo

Anonymkode: 6beee...136

Skrevet (endret)

Fuktig klut. Evt rens. 

Bunadskjorter i maskin hadde jeg aldri gjort.

Endret av sug lut
Skrevet
2 timer siden, sug lut skrev:

Fuktig klut. Evt rens. 

Bunadskjorter i maskin hadde jeg aldri gjort.

Gjør jeg stadig. I vaskenett med Milo. Og jeg bruker nok bunaden min oftere enn de fleste her...

Anonymkode: 6beee...136

Skrevet

Skjorta har jeg hatt i maskin, er ikke den som trenger mest vask akkurat nå, er heller ullskjørtet. 

Tåler det ikke milo og vann? Ser det er foreslått fuktig klut og milo, men hvorfor ikke ha skjørtet i balje med vann og milo? Vil skjørtet bli stygt? eller er det kun fare for at broderiene blir stygge?

Hva gjør renseriene med bunader?

Skrevet

Man må ikke finne på å vaske en bunad i maskin! 🙀

Ta en hvit kjøkkenduk og skyll den i vann med litt salmiakk. Så damper du over flekken med strykejernet. Man kan prøve uten salmiakk først men jeg bruker det alltid. 

Skjorte: legg den i vann med flytende omo for hvitt over natten, legg noe på skjorten så hele ligger under vann. Obs! Ville ikke gjort det med farget broderi. 

Er skjorten av lin kan den fint vaskest på finvask i maskin. 

Hilsen hun med flere bunadssyersker i familien. 

Anonymkode: 52f1f...93e

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man må ikke finne på å vaske en bunad i maskin! 🙀

Ta en hvit kjøkkenduk og skyll den i vann med litt salmiakk. Så damper du over flekken med strykejernet. Man kan prøve uten salmiakk først men jeg bruker det alltid. 

Skjorte: legg den i vann med flytende omo for hvitt over natten, legg noe på skjorten så hele ligger under vann. Obs! Ville ikke gjort det med farget broderi. 

Er skjorten av lin kan den fint vaskest på finvask i maskin. 

Hilsen hun med flere bunadssyersker i familien. 

Tenkte ikke å putte skjørtet i maskin, men har vasket skjorta i maskin, og det gikk helt fint. Er ikke linskjorte, men bomullskjorte med ull broderi rundt håndleddene.

Salmiakk har jeg aldri hørt om før, skal prøve det. Skyller man ikke bort igjen salmiakken, eller damper med ren våt kjøkkenduk etterpå?

Kan man ikke ødelegge med strykjern?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte ikke å putte skjørtet i maskin, men har vasket skjorta i maskin, og det gikk helt fint. Er ikke linskjorte, men bomullskjorte med ull broderi rundt håndleddene.

Salmiakk har jeg aldri hørt om før, skal prøve det. Skyller man ikke bort igjen salmiakken, eller damper med ren våt kjøkkenduk etterpå?

Kan man ikke ødelegge med strykjern?

Jeg skyller ikke bort salmiakken på noen måte, men lufter bunaden litt. 

(Salmiakken er på kjøkkenduken som du legger over flekken, så stryker du over  kjøkkenduken. Funker som bare det på de flekkene vi har hatt på bunader av ull (inkludert barnebunader fulle i gulp, is, brus, grønske og andre diverse uidentifiserbare flekker) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...