Vinden blåser Skrevet 18. mai 2009 #51 Skrevet 18. mai 2009 heh...tar sjelden med eget ja, da kjøper jeg heller evt nytt der man er om man skal være over lengre tid. Gjester må for guds skyld bare bruke så mye shampoo som de bare vil når de her på besøk her.. Shampoo og Balsam samt dusjsåpe er forbruksvare på lik linje med toalettpapir og håndsåpe. For de som har superdyr frisørshampoo vil jeg anbefale å ta denne ut av dusjen om dere har gjester. det koster 30 kr for en rimelig shampoo på butikken, kjøp en som du setter i dusjen når det kommer gjester.. Ellers så bruker både jeg og mannen min samme shampoo. Vi har helt normalt hår som verken trenger frisør eller spesielimportert shampoo.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 18. mai 2009 #52 Skrevet 18. mai 2009 Ja, det er vanlig å ta med slik. Om jeg har glemt det, eller får besøk som har glemt det- eller ikke tatt med grunnet plassmangel, er det normal folkeskikk å spørre...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 18. mai 2009 #53 Skrevet 18. mai 2009 Jeg gjentar gjestfrihet...I mitt hode er det ihvertfall normal folkeskikk å ha sånt som shampo, såpe osv lett tilgjengelig og klar til bruk når man har gjester. Synes ikke de skal måtte krype og be av det nær sagt (satt litt på spissen), eller føle seg til bryderi ved å måtte spørre spesifikt om det.
solstråle69 Skrevet 18. mai 2009 #54 Skrevet 18. mai 2009 Kombinasjonen gjestfrihet og normal høflighet, er veldig fint. :-) Synes det blir litt rart å si at "alle kan ta hva de vil hos meg" rettferdiggjør å ta seg til rette hos andre uten å spørre.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 18. mai 2009 #55 Skrevet 18. mai 2009 Men det er nettopp der vi er uenige, jeg mener ikke at det å ta en dæsj shampo hos noen er å "ta seg til rette" på noen som helst måte;) Jeg spør om det meste annet, men akkurat å få låne toalettet eller shampo/ såpe, det blir for bagatellmessig synes nå jeg ihvertfall. Men det SKADER jo uansett ikke å spørre om lov selvsagt, selv om jeg personlig syns at det kan bli litt slitsomt og virke litt påtatt hvis gjester skal spørre og være super-overhøflige om alt mulig rart..
Maud Skrevet 18. mai 2009 #56 Skrevet 18. mai 2009 Jeg undres over argumentasjonen "normal folkeskikk" når dette diskuteres. Som denne tråden viser, så er det ikke normal folkeskikk at gjester må spørre før de låner noe når de er på besøk. Hos meg ønsker jeg at gjestene skal føle seg hjemme og jeg trives best hvis de ikke synes de må spørre om alt, da slipper jeg å være på tå hev hele tiden og passe på at de har det de trenger. For meg handler det om gjestfrihet og at mine venner eller familiemedlemmer trives og slapper av hjemme hos meg. Jeg synes ikke det er påkrevet å ha med seg shampo, balsam og dusjsåpe når man er på besøk. Dette er normale forbruksvarer som står fremme i dusjen og som alle som går inn i dusjen kan bruke. Akkurat som jeg synes det er fint hvis mine gjester tar seg noe å drikke hvis de er tørste eller spiser et av eplene som ligger fremme i en skål på kjøkkenbenken.
hit og dit Skrevet 18. mai 2009 #57 Skrevet 18. mai 2009 At alle kan ta kva dei vil sjå meg er ikkje einsbetydande med at eg gjer det hos andre. Ho spurte kva som er normalt, og eg har aldri fått med meg kva gjestene mine har gjort. =) Menneh eg synes det er litt fasinerende at folk vurderer størrelsen på toalettmappa til gjestene og tenker: blir spennende og sjå kor mykje shampoo det er igjen neste gang eg dusjer. Jmf HI. Ho om det, men det gjer jo at eg vurderer å fortelle neste person eg besøker at eg har med shampoo. =)
solstråle69 Skrevet 18. mai 2009 #58 Skrevet 18. mai 2009 Normal folkeskikk er for meg å spørre om lov til å ta noe som ikke er mitt. Jeg synes feks ikke det er greit at barnet mitt går og forsyner seg med hverken frukt eller drikke hos sine venner, uten å spørre først - uansett hvor gode venner de er. Hva andre gjør for stå for deres regning.
Gjest Gul stjerne Skrevet 18. mai 2009 #59 Skrevet 18. mai 2009 Da jeg var i tenårene hadde jeg to svære toalettmapper med kremer og såper jeg bare måtte ha med meg. I dag låner jeg som regel, om det er snakk om et kort besøk. Og alle som besøker meg kan selvsagt låne alt de ønsker, det er jo ikke såå ofte vi har huset fullt.
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 18. mai 2009 #60 Skrevet 18. mai 2009 Hos oss er det viktig at folk føler seg hjemme! Her er det fritt fram med både shampo, balsam, dusjsåpe, håndsåpe, 1 håndkle, 2 håndklær og at gjesten må få ta seg ei skive eller et glass brus i kjøleskapet uten at jeg må leke tjenestepike... 1 glass brus og 1 runde shampo ser jeg litt på som det samme... Har jeg dyr frisørshampo settes det selvsagt i skapet og jeg kjøper inn vanlig shampo...
Maud Skrevet 18. mai 2009 #61 Skrevet 18. mai 2009 Men det er vel ikke sånn at barnas regler er gjeldende for de voksne hele tiden? Jeg synes heller ikke det er greit at et av barna forsyner seg hos andre eller at barnas venner forsyner seg hos oss, men jeg synes det er supert hvis svigermor tar seg noe å drikke i stedet for å spørre meg om det er greit eller ber meg servere. Jeg reagerer fortsatt på bruken av ordet normalt i denne sammenhengen og det gjør jeg for egen regning ;-)
solstråle69 Skrevet 18. mai 2009 #62 Skrevet 18. mai 2009 Jeg har egentlig aldri hatt problemer med dette - hverken som gjest eller vertinne. Er jeg på overnatting har jeg med meg det jeg trenger, og det tror jeg jammen meg mine gjester også har. :-) Når det gjelder bevertning og andre ting sier jeg alltid "føl dere som hjemme", men tror ikke noen av mine gjester tolker det som å forsyne seg av "mine" ting. Og jeg regner ikke mat og drikke i den kategorien.
Mom2Two Skrevet 18. mai 2009 #63 Skrevet 18. mai 2009 Honkler? Hehe, det var en søt skrivefeil;o) Jeg synes det er normal høflighet å ta med seg sitt eget, veldig mange bruker jo også ganske dyre produkter (type frisørshampo, dyr dusjsåpe osv.) Da er det litt småkjipt om folk bruker i mengder. Mange har kanskje en del besøk også, og det er ikke vanlig å besørge andre med kosmetikk osv. Når det er sagt, så har jeg ikke noe problem med det om gjestene spør, eller låner om de har glemt.
Gjest Skrevet 18. mai 2009 #64 Skrevet 18. mai 2009 Jeg tar ofte ikke med sånt hvis jeg bare skal være borte et par dager, men det er fordi jeg ikke trenger å vaske håret mer enn to ganger i uka og ikke bruker dusjsåpe, så da har jeg bare med en bitteliten flaske med såpa jeg bruker som jeg fyller på sånn passelig for turen. Derimot hadde det ikke falt meg inn å drive å snylte på de jeg besøker.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. mai 2009 #65 Skrevet 18. mai 2009 når jeg har besøk her så har de aldri med seg sin egen såpe, venninen min som kan bli i flere uke kjøper innimellom "sin egen" når hun er her, men låner like ofte min og spør ikke først. jeg vil ikke ha det sånn at folk skal måtte spørre for å tørre og ta et kakestykke til når kaka står på bordet, eller bruke såpe i dusjen. de blir så slitsomt å forholde seg til.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 18. mai 2009 #66 Skrevet 18. mai 2009 Snylte?? En liten dæsj (vanlig) shampo koster vel et par kroner maks, ikke det engang sikkert, da koster det MYE mer å spise maten du får servert f.eks, eller bruke sengetøyet deres (som må slenges til vask etterpå, og dermed "oppta" en hel vaskemaskin). Likevel er både mat og sengetøy ting man ofte tar for gitt når man er på besøk, og slik bør det jo også være. DET unner jeg ihvertfall mine gjester (både shampo, sengetrekk, mat osv), uten å blunke.
Gjest Skrevet 18. mai 2009 #67 Skrevet 18. mai 2009 Jo, men folk som synes det er greit, sånn som deg mamman til Frøya sier jo gjerne også at det er greit å bruke shampoo og lignende :-) Det blir jo noe annet da. Det er faktisk mange som er skrekkelig gniene akkuratt på shampoo, he he.
Tøysetipp Skrevet 18. mai 2009 #68 Skrevet 18. mai 2009 Jeg har bestandig med meg. Det ligger imidlertid ikke i toalettmappen, men i en plastikkpose ved siden av. Jeg har aldri følt meg berørt av dette shampoo/balsam dillemaet, her hos meg kan de bruke av mitt.
Minnie Mom Skrevet 18. mai 2009 #69 Skrevet 18. mai 2009 Har ikke orket å lese svarene du har fått. Men for meg er det veldig naturlig å ta med sånt selv, har aldri brukt av verttskapet sitt i dusjen, tar med eget når vi er hos svigers og mine foreldre også. Selv om de sikkert ikke hadde brydd seg. Synes folk er rare hvis de forventer at vertskapet skal stille med sånne ting.
Gjest Skrevet 18. mai 2009 #70 Skrevet 18. mai 2009 Jeg tar alltid med meg det jeg trenger selv. Jeg stiller med alt overnattingsbesøk måtte trenge, bortsett fra undertøy
Nina76. Skrevet 18. mai 2009 #71 Skrevet 18. mai 2009 Eh. NEI jeg hadde reagert om gjester hadde lånt shampo og balsam av oss når de kommer på besøk. Jeg tar alltid med meg når jeg drar, men glemmer jeg det så tenker jeg ikke over det engang når jeg låner. Er jo skjelden man overnatter hos fremmedfolk liksom. Må da være måte på hvor snål man skal være ovenfor venner og familie. Hvis noen hadde fjernet det fra dusjen når jeg kom på besøk så hadde det ikke vært noe problem siden jeg alltid har med meg slike bittesmå flasker selv, men jeg ville reagert på at det var veldig snålt.
Supermamm Skrevet 18. mai 2009 #72 Skrevet 18. mai 2009 Jeg synes det er vanlig høflighet og ta med, om man glemmer så spør man før man låner...
gerd Skrevet 18. mai 2009 #73 Skrevet 18. mai 2009 Snakk om å være gniten.... Jeg spanderer jo mat på gjestene og vasker sengetøy og håndklær etter de - da klarer jeg jaggu å unnvære en dæsj med shampoo også.
anjaslilje Skrevet 18. mai 2009 #74 Skrevet 18. mai 2009 jeg ser ikke problemet med at de bruker såpe/shampoo,mine håndduker/sengeklær osv. er jo bare koselig å få besøk da MEN de trenger ikke ta den dyre frisørshampooen min da Men ellers så syns jeg det er helt greit. er det parfyme eller andre lsike ting,kan de jo spørre først. men de får selvsagt låne.
Prinsessemamma x 2 Skrevet 18. mai 2009 #75 Skrevet 18. mai 2009 Hvorfor ha liiiitt shampo stående i dusjen når man vet man får gjester..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå