Gå til innhold

Er det normalt å ikke ta med ting som shampo, balsam og dusjsåpe når en drar på overnattingsbesøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå ser jeg på det som "normal folkeskikk" at mine gjester selfølgelig skal kunne bruke det som står her.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mylian blir trebarnsmor..
Skrevet

Samme her Den heldige eier!!

Når jeg skal bort til folk så spør jeg alltid om jeg skal ta med noe mer enn "Dusjartikler osv" - og de aller fleste sier at det trenger jeg ikke ta med meg.. Det er vel heller vanlig folkeskikk å ha et åpent hjem spør du meg.. Men sånn er jo ikke nordmenn :-)

Alltid like flaut å se nordmenn som har spist sammen, sitte og dele opp regningen i 50ører. Og det er sååå særnorskt.

Skrevet

Har alltid med shampoo og såpe, honkler når vi skal på overnattingsbesøk.

Eneste er når vi skal til min onkel, da tar jeg ikke med meg noe. De har det ikke når de kommer her heller, så går opp i opp.

Skrevet

Hva er honkler?

Skrevet

Selvfølgelig kan gjester bruke det som står her! :-) Var jo ikke det som var tema...

Skrevet

Vel, ble litt feil å si at det ikke var tema - men spørsmålet til HI var jo relatert til GJESTENS handling. :-)

Skrevet

Regner med nonkler = håndklær - du tok den? :-)

Skrevet

Herregud, tanken har ikke streifet meg engang...Selvsagt kan gjester få låne sjampo, såpe osv når de overnatter her! Er jo også kjedelig å måtte drasse med seg 2 kg sjampo/ balsam hvis man skal på en kort overnattingstur, så setter pris på å få låne av andre når jeg selv er på besøk. Slike ting tar jeg faktisk som en selvfølge. Blir litt som med håndsåpen ved vasken; spør ikke om å få låne den akkurat.

Skrevet

Å. Ja nå gjorde jeg det. Og jeg mente ikke være frekk, jeg bare rett og slett forsto ikke. Trodde det var hårføner eller noe...

Skrevet

honkler? hehe.

Det spørst hvem jeg besøker. Dersom jeg besøker personer jeg vet er gnien eller har dårlig råd tar jeg alltid med meg, dersom jeg besøker de som er avslappet og som jeg vet låner når de er her, tar jeg ikke med alt (utenom balsam, det må jeg ha). Spørst jo også hvor godt man kjenner hverandre.

Om det er snakk om dyre frisørkurer og lignende synes jeg det er frekt å bare forsyne seg, om det er vanlig shampoo ol fra butikken ser jeg ikke problemet.

Tar dere alltid med tannkrem også?

Skrevet

Synes mange blander litt her...

Jeg synes det er frekt å ikke ta med seg toalettsaker på overnattingsbesøk, så sant det ikke er avtalt på forhånd selvfølgelig. Det er også selvfølgelig lov å glemme, men da spør man vel om det er greit å låne?

Når det gjelder overnattingsbesøk hos oss, må gjestene stort sett få låne alt vi har! MEN - jeg synes fortsatt det er frekt å ikke spørre. Tror neppe noen vil kalle oss for hverken gjerrige eller lite gjestfrie.

Og håper de fleste av dere ser forskjell på shampoo og håndsåpe....

Og JA, jeg tar alltid med tannkrem også. :-)

Det er ihvertfall sånn jeg er oppdratt, og det ønsker jeg definitivt å videreføre til våre barn. Tror det er viktig å lære forskjell på "mitt og ditt". :-)

Skrevet

Sånn bare til Frokostquiz sitt forsvar, så virker det ikke på meg som at hun er så fordømt gjerrig.

Heller det at det er tomt når hun skal bruke det.

Hvis jeg var i dusjen hos noen, og kjente på shampooflasken at det bare var nok til en vask til, vel da hadde jeg ikke tatt den slumpen.

Ellers er det vel bare ren folkeskikk å spørre om å få låne? I det minste si i fra når man har tømt flasken.

Selv tar jeg alltid med meg både såpe og shampoo.

Skrevet

Det var det jeg også trodde, så ble litt overrasket over hvor mange her inne som tar det som en selvfølge at det er åpne bar på badet.

Det er ikke snakk om å være gnien, men høflighet, se grensen til personlige ting og ikke ta alt som en selvfølge.

Skrevet

Nei for all del.

Jeg tilbyr både ditt og datt når jeg har besøk. Og er det noe jeg har glemt som noen spør etter så får de selvfølgelig det også.

Det er bare overraskelsen når en hører "prompe"lyden i en balsamflaske det skulle vært mere igjen på.

For ja jeg er treg, slikt har jeg ikke et lager av i skapet.

Skrevet

hehe, interessant debatt egentlig.

Kan tilføye at jeg selvsagt ikke hadde forsynt meg med dyr frisørshampo uten å evt spørre først, og heller ikke tatt det siste som var igjen i flaska- men helt vanlig, ordinær shampo tar jeg som en selvfølge at gjester kan forsyne seg med så mye de bare orker, og at jeg også kan ta av deres når jeg selv er på besøk.

Er man så close (nære venner, bekjente) at man overnatter hos hverandre og bruker samme dusj, ja da synes jeg man er close nok til å gi og ta av hverandres shampo, såpe osv uten å tenke noe mer på det i det hele tatt. Og ihvertfall ikke tenke at det er frekt!

Skrevet

Jeg pleier alltid å ha med meg såpe, shampo, balsam osv. syns det er greit å bruke mine egne ting jeg, glemte asan til underlivet engang jeg var hos en venninne, da spurte jeg om å få låne det av henne. Er helt greit for meg at besøket mitt bruker mine ting når de er hos oss, men syns det er normal høflighet å spør før de tar det, og spesielt når det er dyre frisør shampoer osv. Jeg sier alltid til folk at de ikke trenger å ta med seg håndklær og sengetøy osv, for det har vi så mye av, men syns på en måte at det er litt annerledes. Shampo og balsam osv tar jo ikke akkurat så stor plass i kofferten!!!

Skrevet

Jeg drar sjeldent på overnattingsbesøk til folk jeg ikke kjenner godt, men dersom jeg mot formodning skulle overnatte hos noen mer perifere bekjente ville jeg selvsagt tatt med sjampo og balsam.

(Jeg regner med at vi snakker om bekjente og ikke om nære venner eller familie ettersom deling ikke er en selvfølge?)

Skrevet

Ja har med tannkrem også.

Har med mitt eget uansett om det er venner, familie(søsken) eller foreldre vi besøker.

Syns ikke man kan sammenligne det med å bruke håndsåpen etter toalettbesøk som er vanlig hygiene.

Men som jeg skrev tidliger. Ber de om å låne får de selvfølgelig det.

Skrevet

Det er ikke snakk om at man ikke vil dele, gi bort eller låne bort. Poenget er at man spør før man bruker av andres ting. :-)

Skrevet

Det er da en del av vanlig høflighet/ gjestfrihet å ha sjampo, såpe tilgjengelig til bruk for sine gjester?? Uten at de skal måtte bukke og be om det først?? Sånn ser ihvertfall jeg på det, og det samme med hådklær, laken osv.

Skrevet

Jeg skiller mellom lenger besøk og kortere besøk. Dersom jeg skal overnatte en natt hos noen spør jeg om det er greit at jeg låner håndklær og shampo/balsam hos dem. Syns det blir mye drass å ta med for et døgn. Annerledes om jeg skal være der en uke.

Forventer heller ikke at folk skal ha med til meg, og passe alltid på at dusjen inneholder nok såpe/shampo/balsam til både meg selv og gjester.

Skrevet

.

Skrevet

jeg har ikke noe imot at folk forsyner seg når de overnatter her. Om det er tannkrem, ansiktskrem, parfyme eller whatever, med mindre de tar siste rest av noe da. Det synes jeg er uhøflig.

Jeg pleier å ha med meg det jeg trenger selv hvis jeg skal på planlagt overnattingsbesøk, med mindre det er til ei venninne som bruker noenlunde samme produkter som meg

Skrevet

jeg pleier alltid å ta med når jeg skal bort.

men forventer ikke at folk har med til meg. har alltid ekstra.

Skrevet

Jeg pleier alltid å ha med meg alt jeg trenger av shampo, såpe osv. uansett hvor jeg skal (på overnatting). Men det er bare fordi jeg vil ha akkurat de produktene som jeg bruker. Stort sett pleier vi bare å ovenatte enten hos mine foreldre eller svigers, og da tar jeg ikke med håndklær. Skal jeg til noen andre spør jeg alltid på forhånd om vi skal ha med håndklær, sengetøy osv. Ikke alle som har slike ting til tre ekstra;)

Vi pleier ikke å ha så mye overnattingsgjester, og de vi har er bare nær familie eller nære venner. Sier alltid at de bare må forsyne seg med håndklær, shampo, såpe osv. Dette er ting som står fremme. Jeg regner med at de ville spurt hvis de trengte noe som står inne i skapene (type ansiktskrem, tannkrem, plaster, paracet osv.), da jeg synes det er frekt å rote i skapene til folk. Men, de har som oftest med seg sitt eget har jeg inntrykk av.

Men ville ikke synes det var rart om de låner shampo av oss nei. Jeg har heller ikke sååå stålkontroll på shampoflaska at jeg klarer å lukte at noen har tatt av den. Jeg har heller ei shampoflaske i skapet, til den som står fremme blir tom;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...