Gå til innhold

Noen som har hatt en god fødsel nr to etter en skrekkfødsel nr 1?

annabe36

Anbefalte innlegg

Er gravid m nr 2 og har allerede begynt å få angst for fødselen som var helt forferdelig og endte i hastekeisersnitt. Hadde da vært igangsatt og i fødsel i flere dager, og forsøkt alt (tang, sugekopp). Lurer på om noen har erfaringer med at det går betydelig bedre neste gang? Vurderer å søke om ks igjen, men vet at det beste antagelig er å forsøke naturlig.

Fortsetter under...

Hei, min første fødsel var for meg et mareritt. Det var en langvarig igangsatt fødsel. fra første modningstablett til hun var ute tok det 3 døgn, over 30 timer med epidural - masse smerter osv...

Nr to kom to år etterpå og jeg gruet meg selvfølgelig noe voldsomt, dagen før termin hadde jeg en del kynnere, ganske sterke men ikke akkurat vonde på kvelden. syntes vel kanskje det ble litt mye så jeg begynte å ta tiden da jeg ikke fikk sove på kvelden, dette må ha vært i 11-12 tiden på kvelden, til min store forskrekkelse hehe så var vi nede i 3-4 minutter mellom, så jeg lå jo med rier...gikk opp dusjet, ordnet meg - ringte barnevakten, sykehuset ( jeg trodde jeg skulle inn for å kun sjekkes..var sikker på å bli sendt hjem) Kjørte ned til sykehuset like før 2 om natten, da begynte det å bli vondt, jordmora bare så på meg da jeg kom inn døra - du skal ikke hjem ....dette er over om noen timer det:) litt før 5 på morningen var jeg tobarnsmor, riktignok valgte jeg epidural, men det var en veldig fin fødsel....fort og greit, ingen dramatikk i det hele tatt.

Første var ikke grei, veldig kjapt åpning - 3-10cm på 2timer og pressrier i 1 time. Fikk Petidin som bare gjorde meg sløv, fikk ikke lystgassen til å funke. Var helt utmattet etterpå, revnet+klipt og sårene/stingene etterpå var vonde i en ukes tid.

Med andremann opplevde jeg som deg kvaler men snakket med legen min, jordmoren min som gikk gjennom journalen med meg og skrev et langt brev til sykehuset om hvordan minopplevelse av første fødsel hadde vært + at jeg ikke ønsket samme jordmor igjen pga. manglende kjemi mellom oss.

Neste fødsel ble like kjapp men fikk akupunktur, hjelp til å mestre lysgass og fentanyl (brukes i Kristiansand) som gis i små doser med 15 min mellomrom når lystgassen ikke virker godt nok lenger. Pressriene varte bare et kvarter og unngikk klipp/revne og var i mye bedre form etterpå samt at jeg ikke var sydd/sår. Hadde verdens skjønneste jordmor som selv nylig var kommet tilbake etter barselpermisjon :) Samme dag lå jeg på rommet mitt alene og tenkte " dette må jeg oppleve en gang til!" Og nå venter jeg tredjemann :)

jepp.. endte ikke med keisersnitt da, heldigvis. men det var allikevel skremmende nok for meg, og nok komplikasjoner til at jeg tenkte at jeg aldri skulle ha barn igjen.. helt til jeg ble gravid med nr 2:) da tenkte jeg bare at; okey, det kan hvertfall ikke bli verre enn første gang, og blir det det så har jeg overlevd det før, så da klarer jeg det en gang til. men fødsel nr 2 gikk som en drøm. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...