awenka84 Skrevet 17. mai 2009 #1 Skrevet 17. mai 2009 Hvilke medisiner tar dere? Hva slags medisiner har legen foreskrevet til dere. Tidligere erfaringer med allergimedisiner og svangerskap? Trenger hjelp, er litt nervøs at det skal skje noe galt md babyen. Måtte krype tl korset å ta medisiner igår.
*Nelly* Skrevet 17. mai 2009 #2 Skrevet 17. mai 2009 Jeg har ganske kraftig allergi, og tar medesiner året rundt. Har fått poleramin i mine to svangerskap av legen. Snakket med legen min her om dagen, om hun kunne gi meg noe annet da jeg syntes det ikke fungerer så bra. men det ville hun ikke. dette var et trygt merke sa hun. ellers så tar jeg lomedal nesespray og øyedråper. Er nok ikke noe fare for noe skade etter du tok medesiner igår, men jeg hadde nok ringt legen og fått noen de mente var trygt. Jeg tok mine vanlige allergi medesiner de første ukene i forrige svangerskap og har ei frisk og sprek jente..
awenka84 Skrevet 17. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. mai 2009 jeg har fått Loratadin hexal tabletter 10 mg av legen. har ikke turt å bruke noe før igår. men har ganske graftig allergi. jeg har ikke fått verken nesespray eller øyedråper. hmm.. har hatt allergi siden eg var lita, og trenger egentlig kortisonsprøyte pluss tabletter og øyedråper og neespray. har prøvd forkjellige merker og kun noen få har hjulpet på meg. lomedal er jeg immun mot. var de førte medisinerne jeg brukte når jeg var barn.
*Nelly* Skrevet 17. mai 2009 #4 Skrevet 17. mai 2009 Ja, samme som meg da..hehe.. dette er vel noe man bare må gå igjennom med de gammle medesinene(,som ikke er oppdaterte) man får som gravid. Jeg har hatt dager som jeg ikke har gått ut døra pga bjørka blomstret på det sterkeste..så ja, slitsomt..
langbein2+ Skrevet 17. mai 2009 #5 Skrevet 17. mai 2009 Jeg fikk Cetrizin av fastlegen min... Stolte ikke helt på at det var ok, men da jeg kom til Gynekologen min og spurte sa han at joda, det kunne jeg ta. Nå var det slik at man kunne ta alt av både disse gamle og nye allergimedisinene. En annen av lege hadde nettopp vært på kurs og han dobbeltsjekket siden jeg var litt i tvil... Har sett noe om dette på nettet også, så jeg bruker det jeg har fått og stoler fullt og helt på mine oppdaterte leger...:-)
awenka84 Skrevet 17. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. mai 2009 hehe.. huff syns det er kipt med hele allergien. Men akkurat de tablettene jeg fikk av legen har jeg aldri prøvd før. hvertfall ikke som jeg kan huske. Jeg har mest gresspollen. eneste positive med det er at jeg slipper å klippe plenen.
awenka84 Skrevet 17. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. mai 2009 Vel dette er mitt første svangerskap, slik jeg er nok litt mer nervøs enn andre. Vil bare ikke at barnet skal bli skadet fordi jeg trenger medisiner.
eggstokk Skrevet 17. mai 2009 #8 Skrevet 17. mai 2009 Vet ikke om jeg hadde stolt så blindt på de legene jeg Langbein. En av grunnene til at bl.a Cetrizin ikke er anbefalt er at det ikke finnes nok forskning til at man kan konkludere med at disse er trygge for gravide. Det er for det første ikke lov å forske på gravide, og for det andre så er det 2.generasjons histaminer slik at de ikke har vært på markedet lenge nok til at man har tilstrekkelig med erfaringer på gravide. I tillegg så jobber jeg på sykehuset, og er daglig i kontakt med leger av forskjellig slag og spesielt anestesileger som er veldig oppdatert på slike ting som medisiner, og alle og enhver jeg har snakket med dette om konkluderer med at de selv ville ikke tatt disse type antihistaminer om de var gravide. Felleskatalogen for 2009 fraråder også bruken av disse antihistaminene til gravide. Om det er farlig eller ei det vet man jo ikke, så kan hende det ikke skader fosteret. Selv avstår jeg fra mine etterlengtede allergitabeletter, men jeg har jo spist salami et par ganger så har vært "uforsiktig" jeg også. :-) Gleder meg til høsten.
nesten30 Skrevet 17. mai 2009 #9 Skrevet 17. mai 2009 Er vel i utgangspunktet Polaramin som skrives mest ut. Men jeg vil sterkt anbefale akupunktur!!! Ingen bivirkninger og kjempebra effekt mot allergien:)
mirre78 Skrevet 17. mai 2009 #10 Skrevet 17. mai 2009 Jeg bruker polaramin tabletter. Har fått nasonex nesespray nå, da lomendal ikke hjelper lenger. I tillegg har jeg mått begynne med mer astma medisiner da allergien min påvirker astmaen i forhold til pust. Jeg er i uke 23 nå, og siden jeg har kommet over "den største utviklings perioden" til fosteret sa legen min at hun kunne gi meg litt mer medisiner. Vel og merke fortsatt godt utprøvde medisiner... Men jeg må rett og slett puste.... Jeg går vanligvis på mye mer enn jeg gjør nå... Har kutta ut MYE. Til gjengjeld er jeg stort sett inne. Er ute de to dagene i uka som jeg jobber, og ellers er jeg inne å skalker lukene.
ble_mamma_6august 09 Skrevet 18. mai 2009 #11 Skrevet 18. mai 2009 jeg får ikke ta tabletter mot allergi. kun nestespray og øyendråper.. Det funker dåli *atsjoo*
Tigerpote Skrevet 18. mai 2009 #12 Skrevet 18. mai 2009 Legene sier så forskjellig. Jeg tar Cetirizin 10 mg hver dag, året rundt, og for meg er det umulig å ikke ta de. Jeg liker ikke å ta medisiner under graviditet, men har fått beskjed om å ikke pine meg selv med tanken "hva om". Og det har jeg heller ikke tenkt å gjøre! Må man så må man. Alt er vel så langt iallfall.-) En del leger sier også at gravide er så engstelige for å ta medisiner, at noen unnlater å ta medisiner som de egentlig trenger. Det er ikke i alle tilfeller like bra heller. Så det finnes nok ingen fasitsvar her, det kommer an på gradsforskjeller osv.
awenka84 Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 18. mai 2009 nesten så jeg treget for å lage dette innlegget. Har hvertfall ikke blit mindre bekymret. Jeg lurer på dere som avstår fra medisiner? Hvilke medisiner har dere brukt før dere ble gravide? Er dere sterkt plaget av allergi? Har ei venninne som også fant ut at hun hadde allergi, veldig mild gradbrukte kun nesespray og øyedråper. For det kan være stor forskjell på allergi. Også ifht når det er behov for medisiner.Hva en er allergisk imot o.l.
Tigerpote Skrevet 18. mai 2009 #14 Skrevet 18. mai 2009 Eggstokk, en korreks til deg: Felleskatalogen FRARÅDER på ingen måte bruk av feks Cetirizin. Det står derimot at erfaringen er begrenset, og at gravide/ammende skal rådføre seg med lege ved all bruk av medisin. At du kun har snakket med leger som ikke ville tatt disse medisinene selv, høres veldig merkelig ut. Svært mange tar allergimedisiner, og for mange er det umulig å kutte ut medikamentene. Feks for de som må ta epilepsimedisin, følges disse nøye opp, og de må ha regelmessige ul. Om så hadde vært for Cetirizin oa., at disse medisinene var så farlige som du hevder, ville nok vi som MÅ ta allergimedisiner også måtttet bli fulgt opp på samme måte. Og jeg synes det er en merkelig, om ikke også en arrogant ting å si, at vi ikke skal stole for mye på legen våre. Hvem skal vi da stole på? barnimagen.com?
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 18. mai 2009 #15 Skrevet 18. mai 2009 Jeg tar allergimedisiner hver dag året rundt. Har kraftig allergi mot husstøvmidd, og fungerer heller dårlig uten medisiner. I tillegg har jeg astma som jeg også tar emdisin for hver dag. Etter at jeg var hos legen første gang ca i uke 7 fikk jeg skrevet ut Polaramin, og dette var det eneste alternativet jeg fikk fra min lege. Men de fungerer ikke noe særlig bra, blir dessuten stuptrøtt av de.. Men har hørt mange her inne si at de har fått Cetirizin (som jeg gikk på de første ukene jeg var gravid) skrevet ut fra sin fastlege. Regner med leger ikke skriver ut medisiner som kan skade babyen?
awenka84 Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #16 Skrevet 18. mai 2009 Jeg brukte arius allergitabletter til vanlig i allergisesesongen. Men fikk nå Loratadin Hexal. Legen sa han ville jeg skulle vente til jeg hadde passert 12 uker før jeg begynte å ta disse tablettene Han sa også at han selv hadde skrevet ut disse tablettene til sin kone da hun gikk gravid. Forresten vil bare si til deg eggstokk (håper jeg misfforstod deg) men at dette handler ikke om å være uforsiktig. Dette handler om at en har et behov for å ta medisin for å kunne fungere. For å kunne gå ut døren. Jeg vil videre si at jeg ikke har tatt en eneste paracet eller andre medisiner, Og jeg har hatt skikkelig vondt i hodet mange ganger. Poenget er at jeg tror vi alle ønsker det beste for babyene våres inni i magen. Men tror heller ikke det er bra å pine seg selv.
Tigerpote Skrevet 18. mai 2009 #17 Skrevet 18. mai 2009 Legen min snakker mot seg selv, han har både sagt at det er heeelt trygt(etter de hadde vært på kurs) og sagt (og skrevet på pakken) at jeg kun skal ta de om det er heeelt nødvendig. Og det er det for meg. Legen og fabrikantene vil helgardere seg mot eventuelle skader som måtte oppstå. Ingen vet med 100% sikkerhet at de er trygge å ta, men sannsynligvis er de det. Slik har jeg tolket det iallefall. Jeg tror det er farligere å kjøre bil tur/retur jobb ved en trafikkert motorvei hver dag. Jeg mener bare at vi må se fordeler og ulemper med det meste, og vurdere hva som er best for oss.
solstråle - 83 Skrevet 18. mai 2009 #18 Skrevet 18. mai 2009 Hei Legen min har kunn gitt med Lomudal nasespray og augnadråpar. Ho ville ikkje gi meg noko tabelttar, men snakka om ein mikskur dersom plagene blei for store. Men eg er no begynt med akupunktur. Kan anbefalast på det sterkaste. Har kun brukt nasesprayen eit par ganger til no i år, og eg er normalt avhengig av å ta tablettar daglig...
awenka84 Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #19 Skrevet 18. mai 2009 litt mrkelig med at det tår helt nødvendig. for på apoteket sa de til meg at det va viktig å bruke tablettene regelmessig og helst starte tidlig for å forebygge allergiplagene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå