Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #1 Skrevet 16. mai 2009 Denne "sekten" eller hva det nå er, skremmer meg noe sykt mye. Tenka det går an å elske "gud" mer enn sine egne barn! Har lest en del om barn som ønsker å bryte med sekten, eventuelt barn som er homofile og dermed uønsket av familien. Er dette virkelig sant? Gjelder det for alle innenfor Jehovas vitne? Er det virkelig mulig?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 Heisann. Jeg er et Jehovas vitne. Jehovas vitner har voksen dåp, det vil si at man er voksen når man tar et standpunkt om man vil bli det eller ikke. Alle som døper seg vet at det er et alvorlig skritt og de vet også hva det innebærer. Man vet på forhånd at f.eks det er galt å leve med en av det samme kjønn (det er ikke noe galt i være homofil, men det er galt å praktisere sex med en av samme kjønn, på samme måte som single må leve uten sex) Hvis man etter dåpen i voksen alder finner ut at man vil bryte ut av Jehovas vitner så vil ikke dette falle i god jord. (om man kan si det på den måten) Men om familien til en sånn person vil bryte helt er umulig for meg å si. Tror nok at det er en ekstremt vanskelig situasjon for alle innvolverte. Jeg elsker barna mine, og ville nok ikke gjort det!!!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 Tusen takk for svar. Jeg er bare interessert i å vite mer om Jehovas vitner, ikke interessert i å kritisere eller noe av den sorten. Jeg er bare nyskjerrig. Jeg lurer på det du sier: "Man vet på forhånd at f.eks det er galt å leve med en av det samme kjønn (det er ikke noe galt i være homofil, men det er galt å praktisere sex med en av samme kjønn, på samme måte som single må leve uten sex)" Hva mener du egentlig? Og hvorfor mener dere at det er galt? Jeg er en person som ikke mener at homofili/seksualitet er galt i det hele tatt, og synes det er interessant med mennesker som mener noe annet, så dette er ikke for å provosere Jeg har forresten ganske nylig hørt om at dette er en type "genfeil", noe jeg også ser som svært interessant. Hvorfor faller det ikke i god jord å bryte ut av Jehovas vitner? Tusen takk for ærlige svar.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 Jehovas vitner er overbeviste om at er man død så er man helt uten noe bevissthet. Man er ikke-eksisterende, men tatt vare på i Guds minne. Så den dagen Jesus kommer tilbake, skal de døde vekkes opp igjen til live, og da skal de døde våkne opp og leve evig på en paradisisk jord. Vet dere dette? Jeg mener, vet dere at Jehovas vitner tror ikke noe på at sjelen til de som dør flyr opp i himmelen, de tror at de døde er døde helt til Jesus kommer tilbake.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Hei igjen. Jeg er den som svarte deg først :-) Ærlige svar kommer: :-) Jeg skjønner at du tenker som du gjør. Men vi Jehovas vitner tror at alle mennesker er ufullkomne, og tror dermed at gud (Jehova) ikke skapte homofile. Det er noe en person må leve med til enden kommer. Akkurat som single må leve uten sex. Jehovas vitner gjør alt for å leve etter bibelen, bibelen er jo blitt ganske gammeldags i den verden man lever i nå... Det står i bibelen, 1 korinterne 6:9. At menn som ligger med menn ikke skal arve guds rike. Du ber jo om guds rike i fadervår? Så det har du sikkert hørt om? :-) "Hvorfor faller det ikke i god jord å bryte ut av Jehovas vitner?" Det er pga at man har tatt et standpunkt som voksen, så hvis man går ut av Jehovas vitner etter at man er blitt et Jehovas vitne så svikter en sånn person Jehova, og det blir et opprør mot gud. Det står svart på hvitt i bibelen at man ikke en gang kan spise sammen med en person :-( Men igjen... Hvor streng hver enkelt er mot familie medlemmer som bryter ut kan ikke jeg svare på. Noen ganger så bort en sånn person hjemme hos andre Jehovas vitner og da må man ha et normalt familie-liv... Er det noe mere du lurer på?? Jeg kan prøve å svare så godt jeg kan.
Mammaioktober Skrevet 22. mai 2009 #6 Skrevet 22. mai 2009 HI her Så gøy at du vil svare på det jeg lurer på, jeg er jo så nyskjerrig.. Jeg personlig tilhører ingen tro, ingen religion med noe navn. Kanskje jeg kan kalle meg Agnostiker? Jeg avfeier ingen sin religion og tro, og synes det meste er interessant, og er åpen for at det meste kan finnes "der ute", og at alle kan ha sin religion og tro, på sin egen måte. Hehe, kort forklart. Litt vanskelig å forklare men. Har aldri hatt for vane å gå i kirka, er ikke døpt og konfirmert, og hadde "livssyn og religionslære" der de de andre hadde kristendomsundervisning på skolen. Jeg kan ikke fadervår, og ekstremt lite bibelhistorie. Noe jeg ser på som en av mine store svakheter, og som jeg ønsker å lære mer om. Mange synes det er trist å leve et liv uten noen spesiell tro, eller menighet og et spesielt samhold og "leveregler" om det så kan kalles. Men sånn har ikke jeg det. Jeg tror definitivt det er mye vi menneskene ikke har peiling på, og at vi derfor er søkende individer, som ønsker seg svar og trygghet, og ikke minst en mening med det hele. Kanskje det er derfor jeg lurer så mye ? Det er derimot meg veldig interessant med disse små "reglene" som fins i de forskjellige religionene. De forskjellige "antydningene og notisene" som er med på å skape fordommer oss mennesker i mellom. Det skaper jo uenigheter, diskusjoner og krangler, det er sikkert de fleste enige i. Mange synes for eksempel de som fordømmer homofile/seksuelle er kjempedumme. Selv om de som faktisk gjør dette føler at de har en god grunn til å gjøre det, og at det er det naturlige for dem å tro. Jeg vil også nevne abortspørsmålet, for heftig blir diskutert inne på disse sidene. Jeg tror nok at det man har blitt oppvokst til å tro på har en innvirkning på hvilket standpunkt man tar i denne debatten. Dette er noe jeg ikke forstår hvorfor skjer, og det er derfor interessant for meg å vite om hva andre som har forskjellig "tro" enn meg mener. Nå ble dette svært langt, og jeg føler det ble med til at jeg snakket om meg selv, men så får være * Du sier at single må leve uten sex. Kanskje jeg er treig, men hvorfor er det egentlig sånn? Er det samme prinsipp som "ingen sex utenfor ekteskapet"? Hvordan ser dere på single som har sex? * Forteller bibelen dere at man ikke kan spise sammen med en person som ikke er jJehovas vitne, eller sammen med en person som har brutt ut av Jehovas vitne? Jeg vil her trekke inn det jeg tenker på angående fordommer religioner i mellom. Jeg ser det som en gjenganger i flere religioner og trosretninger at de fleste gjør litt som de vil og som det passer seg etter som ting forandrer seg. La oss se på læstadianismen, som utviklet seg i to forskjellige retninger etter at folk begynte å bryte ut av ekteskapet oftere. (Noe som jo var strengt forbudt, det er å sette det veldig på spissen, jeg vet..). Men som du sier "Hvor streng hver enkelt er mot familiemedlemmer som bryter ut kan jeg ikke svare på". Dette er kanskje en hentydning til at man tar de forholdsreglene som passer seg selv best. Og dette synes jeg er ganske spesielt. Har dere lov til å ha TV forresten? (Kanskje rart spørsmål, men jeg vet det kan være relevant)
Mammaioktober Skrevet 22. mai 2009 #7 Skrevet 22. mai 2009 Jeg valgte å stå fram med nick da Så blir det ikke så "skummelt" og alvorlig.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #8 Skrevet 22. mai 2009 Hei Roxybee. Klart jeg vil svare, stort av deg å bruke nick! Jeg skal prøve å svare deg så godt jeg kan på spørsmålene dine (Jeg er hun som har svart deg hele veien) Ja, det er nok derfor mange søker en tro, for de lurer på hva som er meningen med livet. Ønsker å ha noe mer i livet. Det er jo også sånn at alle mennesker har et åndelig behov... Jeg er oppvokst i Jehovas vitner. Så for meg var det et natrulig valg. Jeg hadde en streng oppvekst, der jeg omtrent bare fikk lov å være med Jehovas vitner. (Det er ikke galt å være med andre, men hvis man er for mye med andre så kan man miste fokus... Dårlig påvirkning.) Jeg skal love deg at det er ikke lett!! Ja, single kan ikke ha sex. Det er prinsippet om at man skal ikke ha sex før ekteskapet. Jehovas vitner kan heller ikke være samboere. Hva folk som ikke er Jehovas vitner gjør bryr vi oss ikke noe om. Det er deres valg! Alle mennesker har en fri vilje. Jehovas vitner er imot abort! Det er pga man skal ha respekt for livet! Ang spisingen... Hvis du leser: 1 korinterne 5:11. Der står det at man ikke en gang skal spise sammen med en person som sier at man er et Jehovas vitne og samtidig er utuktig/dranker/grisk. Jehovas vitner tar dette helt alvorlig. Kristendommen f.eks forandrer seg etter verden... Blir mindre streng med tiden.. Det gjelder vell kanskje de fleste religioner verden over. Men Jehovas vitner er like streng enda... Jehovas vitner jobber med å holde seg etter bibelen, ikke verden. Dermed skiller jehovas vitner seg veldig ut på mange måter. MEN, det betyr ikke at jehovas vitner er feilfri! Vi gjør feil hele tiden!! Som alle mennesker gjør. Men det er forskjell på feil og bevisst feil. EKS: man begår utukt en gang (sex før ekteskap) eller man lever i et samboerskap (det er to forskjellige ting) Og JA, vi kan ha tv! Hvorfor tror så mange at Jehovas vitner ikke kan ha tv? Hehe Håper du fikk noen svar på det du lurte på? Er ikke alltid så lett å svare på ting sånn på internett... Men.. Bare spør meg igjen hvis du lurer på noe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå